سرویس استان های هنرآنلاین: دبیر جشنواره ملی داستان کوتاه خلاقانه سال "حیرت" با بیان اینکه مدرسه داستان‌نویسی حیرت، در راستای معرفی خلّاق ترین داستان کوتاه نویسان کشور، این جشنواره ملی را در دو دوره برگزار کرده، گفت: خلّاقانه ترین داستان های کوتاه سال، در رقابت و مقایسه میان آثار شرکت کننده در این جشنواره انتخاب می شوند.

مجید خادم که بنیان گذار و طراح این جشنواره و مدرسه داستان نویسی حیرت است پیرامون برنامه های آموزشی این نهاد مردمی، گفت: تا سال ١٣٩١ در استان فارس آموزش مدون داستان نویسی به صورت آزاد وجود نداشت و کارگاه های مقطعی نیز که گاه از سوی اساتید و نویسندگان برگزار می شدند، مدت زمانشان کوتاه، مباحثشان کلی، هزینه ثبت نام زیاد و سرفصل هاشان بسیار سلیقه ای  و گاه حتی تا حدودی متناقض بودند.

وی اظهار کرد: برای رفع این مشکل، در همان سال پایه اولیه مدرسه داستان نویسی حیرت بنا نهاده شد؛ در ابتدا کارگاهی یک ساله با سرفصل های مشخص و متعادل بین مطالعات تئوریک و کار عملی طراحی و به مرحله ی اجرا گذاشته شد. این کارگاه تنها برنامه آموزشی هدفمند و منسجم با مباحث نظری استاندارد در کنار کار عملی هنرجویان بود که با شهریه ای بسیار اندک و کارآیی بالا امکان فراگیری داستان نویسی را به شکلی جدّی برای هنرجویان و علاقه مندان ایجاد کرد و به صورت مداوم ادامه یافت، پس از ٢ سال از شروع این طرح و برگزاری ٦ دوره یک ساله(هر سال سه دوره) و استقبال هنرجویان، با بررسی و تحلیل عملکرد و نتیجه کارگاه ها و مشورت با تنی چند از مدرسان فعال داستان نویسی شیراز، تصمیم بر این شد که با اصلاحاتی در طرح اولیه و ایجاد تنوع و گستردگی بیشتری در مباحث و استفاده از چند تن دیگر از مدرسین داستان نویسی استان، طرح جامعی نوشته و به صورت منظم از سال ١٣٩٣ اجرا شود.

این فعال ادبی شیراز، عنوان کرد: به همین منظور مدرسه داستان نویسی حیرت در ابتدای زمستان ١٣٩٣ به عنوان اولین مدرسه داستان نویسی استان فارس و اولین مدرسه  مستقل داستان نویسی کشور با طرحی جامع و کامل و با حضور مدرسین مختلف و متخصص در زمینه دروس متنوع، به صورت فعلی تکمیل و با همراهی هنرجویان قبلی و جدید آغاز به کار کرد. هر ساله نیز با مشورت اساتید و مدرسین و هنرجویان مدرسه، برنامه ها بازبینی و اصلاحات هرچند جزئی در روند مدرسه لحاظ شده تا بتوان در حرکتی رو به جلو، همواره ایرادات را برطرف و بازدهی آموزشی را افزایش داد.

وی با بیان اینکه این نهاد مردمی تنها مدرسه داستان نویسی کشور است که برنامه بلند مدت منجسم آموزشی دارد، ادامه داد: در راستای این هدف، انجمن داستان نویسی حیرت در آذرماه امسال پس از شیراز نخستین شعبه خود را در شهر قزوین راه اندازی کرد و از روز دوشنبه ٥ دی جاری هم شعبه سوم انجمن حیرت در شهر اصفهان کار خود را آغاز می کند.

خادم از برگزاری سالانه دست کم ١٢ تا ١٥ کارگاه آموزش داستان نویسی در این نهاد مردمی خبر داد و گفت: در طول ٥ سال گذشته مدرسه داستان نویسی حیرت ١٠٠ کارگاه برگزار کرده است.

وی همچنین از انتشار کتاب مجموعه داستان هنرجویان این مدرسه هر دو سال یکبار خبر داد و گفت: در کنار این رویداد، یک مجله سالانه از آثار برتر جشنواره ملی داستان نویسی حیرت منتشر می شود که دومین شماره آن شهریورماه امسال به دست مخاطبان رسید.

این در حالیست که خادم از رویداد دیگری نام برد و گفت: نویسنده برگزیده نهمین جایزه ادبی جلال در کارگاه های عملی، داستان نویسی را آموزش خواهد داد.

وی با بیان اینکه کارگاه های جامع مقدماتی و پیشرفته داستان نویسی از ١٨ دی ماه جاری در شهر ادب و هنر کلید می خورد که محمد کشاورز، خالق مجموعه داستان کوتاه "روباه شنی" به همراه فرشته توانگر داستان نویسی را به طور عملی به علاقه مندان ادبیات آموزش می دهند، اظهار کرد: در این کارگاه ها عناصر داستان مقدماتی توسط سمیه برازجانی، عناصر داستان تکمیلی توسط مجید خادم، کارگاه عملی داستان نویسی توسط  محمد کشاورز و فرشته توانگر، ساختار داستان و کارگاه عملی داستان نویسی توسط مجید خادم آموزش داده می شود.

وی، اضافه کرد: همچنین در ترم زمستان مدرسه داستان نویسی حیرت، کارگاه "تاریخ ادبیات داستانی جهان" به صورت رایگان و به شکل مجازی برای تمام هنرجویان دوره پیشرفته که در این ترم حضور داشته باشند، برگزار خواهد شد؛ این درحالی است که هر کارگاه طی سه ماه در قالب ١٢ جلسه هفتگی برگزار خواهد شد و مهلت ثبت نام کارگاه های جامع مقدماتی و پیشرفته داستان نویسی تا ١٨ دی ماه است.

خادم با بیان اینکه مدرسه داستان نویسی حیرت با مشارکت "شهرکاغذی" و اداره امور کتابخانه های شیراز کارگاه های جامع مقدماتی و پیشرفته داستان نویسی را برگزار می کنند به شرح برنامه های این کارگاه ها پرداخت و گفت: کارگاه عناصر داستان مقدماتی (ویژه  هنرجویان جدید)شنبه ها ساعت ١٦ تا ١٨ در "شهر کاغذی" شیراز واقع در خیابان قصرالدشت-بین سه راه برق و چهارراه ملاصدرا-داخل کوچه ٢٥ برگزار خواهد شد و امکان ثبت نام اولیه  حضوری در همان مکان مهیا خواهد بود. همچنین کارگاه عناصر داستان تکمیلی (ویژه هنرجویان دوره پیشرفته مدرسه) یکشنبه ها ساعت ١٥ تا ١٧،کارگاه عملی داستان نویسی٤ (ویژه ی هنرجویان دوره پیشرفته مدرسه) با حضور دو تن از داستان نویسان شاخص کشور- محمد کشاورز و فرشته توانگر  یکشنبه ها ساعت ١٧ تا ١٩، ساختار داستان٢ (ویژه ی هنرجویان دوره مقدماتی مدرسه) دوشنبه ها ساعت ١٥ تا ١٧ و کارگاه عملی داستان نویسی٢ (ویژه هنرجویان دوره  مقدماتی و همچنین هنرجویان جدید)دوشنبه ها ساعت ١٧ تا ١٩ برگزار می شوند؛ این درحالی است که در ترم زمستان امسال، کارگاه "تاریخ ادبیات داستانی جهان" به صورت رایگان و به شکل مجازی برای تمام هنرجویان دوره پیشرفته که در این ترم حضور داشته باشند، برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره ملی داستان نویسی خلاقانه حیرت با اشاره به اینکه هر کارگاه طی سه ماه (١٢ جلسه  هفتگی) برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد:  شهریه کارگاه عناصر داستان مقدماتی ١٢٠٠٠٠ تومان و سایر کارگاه ها ١٠٠٠٠٠ تومان خواهد بود که مهلت ثبت نام: ١٨ آذر تا ١٨ دی ماه است.

خادم از آغاز کارگاه ها: از ١٨ دی ماه امسال خبر داد و گفت:  برای اطلاعات بیشتر در رابطه با روال آموزشی مدرسه و آشنایی با مدرسین و سرفصل مباحث کارگاه ها، به بخش های "دروس و کارگاه ها" و "مدرسین" و "نظرات هنرجویان در رابطه با کارگاه ها" در سایت اینترنتی مدرسه " Heyratacademy.ir" مراجعه شود. همچنین علاقه مندان می توانند برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ٠٩١٧٧٠٩١٩٧٠ تماس حاصل کنند.