سرویس استان‌های هنرآنلاین: کافه کتاب شیراز این بار قرار است نمایشنامه "کشکاب" را با حضور خوانش‌گرانی چون، شهرام آذری، علیرضا فیروزی، احسان کریم‌زاده و شرح صحنه‌خوانی فاطمه شکوهی،  به صورت رایگان میزبانی کند.

فاطمه شکوهی دانشجو ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه آزاد صدرا شیراز و حدود ٧ سال به کار تئاتر مشغول است و با گروه سروش به سرپرستی مهران مقدر طی این سال‌ها به فعالیت مشغول بوده و آثاری همچون "غول‌های من"، "مدادهای رنگی" و "سرخک در سرزمین سلامت" را به روی صحنه آورده و حدود دو سال در شهرستان لامرد برای اولین بار تئاتر عروسکی بزرگ سال اجرا داشته و با آموزش به افراد تئاتری لامرد به روی صحنه برده است و ناگفته نمانند سریال عروسکی انیمیشین به نام "زیر این طاق کبود" به کارگردانی حمید هاشم زاده که در حال حاضر از شبکه ٢ کودک هر روز ساعت ٩ پخش می شود نیز از کارهای است.

فاطمه شکوهی درباره این نمایشنامه‌خوانی گفت: جنگ و کشمکش اصلی‌ترین موضوع اغلب متون ادبی و نمایشنامه‌های بزرگ جهان است که جنگ، نقشی کلیدی در موضوع اصلی این متون و حتی پیشبرد داستان آنها دارند.

شکوهی بیان داشت: پیوند جنگ و طنز هر چند پیوندی غیر محتمل و ناممکن به نظر می‌رسد، اما برخی از آثار هنری به خوبی توانسته‌اند روی این خط باریک گام بردارند و موفق باشند. این گونه آثار ادبی نمایانگر این مدعا هستند که مرز بین جنگ و طنز خیلی هم طولانی نیست.

وی ادامه داد: هر چند در برخی از این متون جنگ فقط یک زمینه است اما در اغلب آثار ادبی جدید،‌ نویسند‌ه‌ها تلاش کرده‌اند از زمینه خارج شوند و به تشریح دلاوری‌ها و پیروزی‌های ملت خود بپردازند. از این منظر شاید بتوان گفت ادبیات و علی‌الخصوص ادبیات نمایشی به ظرفیتی برای ایجاد روحیه شکست ‌ناپذیری در میان مردم جوامع مختلف درآمده است.

فاطمه شکوهی هدایت‌گر نمایشنامه "کشکاب" در پایان با اشاره به اینکه این اثر ساعت ١٧ چهارشنبه هشتم دی‌ماه در کافه کتاب شیراز خوانش می شود، اظهار داشت: داستان از آنجا شروع می‌شود که سرباز و فرمانده در منطقه مرزی قرار دارند که اتفاقات غیر منتظره در آن رخ می‌دهد و ناگهان با صدای نامعلوم داستان شروع خواهد شد.

الهه بهرامی