سرویس استان های هنرآنلاین: امین فقیری در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با خبرنگاران فرهنگی از به چاپ هفتم رسیدن مجموعه داستان های "دهکده پرملال"خبر داد و گفت: چاپ هفتم این کتاب به زودی از سوی نشر چشمه منتشر می شود.

این نویسنده ادبیات روستایی که نخستین داستان های خود را در مجله فردوسی و خوشه به چاپ رساند، به بیان خاطرات خود از روزهای نخست نویسندگی پرداخت و عنوان کرد: "دهکده پرملال" نخستین داستانی بود که در مجله فردوسی چاپ شد و پس از آن بود که داستان هایم مورد پسند و توجه زنده یاد احمد شاملو قرار گرفت تا در مجله خوشه به چاپ برسد.

"دهکده پرملال" میان دانشجویان کنفدراسیون جنجالی شد

او با اشاره به آنچه موجب شد مجموعه داستان "دهکده پرملال" مورد توجه مخاطبان قرار گیرد ادامه داد: در روزهایی که دانشجویان کنفدراسیون در خارج از ایران فعالیت داشتند عنوان می شد که این کتاب هم از جمله آثاری پرتیراژِی است که مورد توجه قرار گرفته و شمارگان آن به ۳۰ هزار جلد رسید.

فقیری در عین حال به حاشیه های روی داده پس از انتشار این کتاب هم اشاره کرد و افزود: توصیه می کنم نویسنده ها نام حقیقی خود را در حوادث ننویسند و حتما از نام شخصیت های داستان را عوض کنند.

نویسنده کتاب "دهکده پرملال" که پیشینه طولانی در نگارش نمایشنامه هم دارد و سالها مورد استفاده تئاتری ها قرار گرفت پیرامون دوران نمایشنامه نویسی توضیحاتی داد و گفت: نمایشنامه هایی که می نوشتم بر اساس آنچه در داستان نویسی دنبال می کردم برخاسته از ادبیات بومی بود و تئاتری های دیگر نقاط ایران هم با استفاده از این آثار تئاترهایی را به صحنه می بردند.

این نویسنده ۷۲ ساله که بارها آثارش از سوی به آذین، عبدالحسین رهنما و احمد شاملو مورد توجه قرار گرفت از جمله نویسندگان توصیه شده از سوی امیرحسین آریان پور است که دانشجویان ادبیات آثارش را می خواندند.

فقیری در ادامه این دیدار کار نویسندگی را سخت برشمرد و گفت: نوشتن داستان به ویژه رمان کمرشکن است؛ خدا می داند که می خواهم توان و نیرویی داشته باشم که همچنان بنویسم و کارهای نیمه تمامم را به پایان برسانم.

نگاه فئودالی به ادبیات روستایی دهه ۴۰ و ۵۰

در ادامه این دیدار نویسنده مجموعه داستان های "بلبل حلبی" و "روباه شنی" پیرامون آنچه فقیری در سالها نویسندگی به ادبیات ارایه کرده سخن گفت و به ویژگی های آثار این نویسنده پرپیشینه پرداخت.

محمد کشاورز که پیشینه نوشتن اثری بر اساس "دهکده پرملال" و شخصیت امین فقیری دارد، با اشاره به اینکه در ادبیات ایران تا پیش از انتشار کتاب یادشده ادبیات روستایی در دهه های ۳۰ و ۴۰ خورشیدی وجود داشت، افزود: در عین حال این ادبیات تا پیش از "دهکده پرملال" حاوی نگاهی پاکیزه بود که حکایت از نگاه شهری به روستا داشت.

وی با تاکید بر اینکه ادبیات روستایی دهه های ۴۰ و ۵۰ همراه با نگاهی فئودالی به روستا بود، ادامه داد: نویسندگانی که در دهه ۴۰ و پس از آن پدیدار شدند مانند محمود دولت آبادی و امین فقیری روستا را از نمای نزدیک به مخاطب نشان دادند و جوامع انسانی روستا را حتی با آنچه ممکن بود خوشایند نباشد بیان کردند.

کشاورز دلیل تاثیرگذاری ادبیات روستایی فقیری و دولت آبادی را نبود رسانه های جمعی در این دوره ارزیابی کرد و در عین حال با توجه به اینکه جامعه روشنفکری به یکباره متوجه جامعه روستایی توسط این آثار شد، عنوان کرد: در دهه ۴۰ خورشیدی  ترکیب جمعیتی کشور بیشتر روستایی بود روشنفکران معتقد بودند که هر تحولی بخواهد روی دهد از جامعه روستایی ریشه خواهد گرفت.

برگزیده جایزه ادبی گردون و نویسنده داستان های کوتاه "پایکوبی"، جریان نامیده شده به ادبیات روستایی را حاصل تلاش های نویسندگان بزرگی نظیر فقیری و دولت آبادی عنوان کرد و گفت: دست کم تا نیمه دهه ۵۰ شمسی جریان غالب ادبیات ایران روستایی بود. بدین خاطر است که "دهکده پرملال" فقط یک مجموعه داستان نیست بلکه اثری جامعه شناسانه را ارایه می کند که برخاسته از تاریخ و جامعه شناسی روستایی ایران است.

کشاورز ماندگاری آثار امین فقیری را جان مایه جامعه شناسی آن عنوان کرد و افزود: آنان که می خواهند بخشی از تاریخ روستایی ایران را بررسی کنند؛ امین فقیری قطعا یکی از نام های مهمی است که باید پژوهشگران و جامعه شناسان به آن توجه کنند.

در این دیدار مشاور فرهنگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم با تقدیر از آنچه به همت انجمن آثار و مفاخر استان به واسطه حسن دهقان در شب یلدا امسال و سالگرد زادروز امین فقیری فراهم شد، عنوان کرد: تلاش در مسیر اینکه بتوانیم در نقطه عطف های زندگی آنانی که در مسیر فرهنگ و هنر استان فارس گام های استواری برداشتند و نام این خطه را جاویدان ساختند بهانه ای برای قدرشناسی از تفکر و اندیشه انسان های تاریخ ساز است.

عبدالنبی سلامی نویسندگان را جریان سازان جامعه دانست و افزود: چهره هایی مانند امین و ابوالقاسم فقیری تمامی دوران زندگی و کار خود را برای شناساندن فرهنگ اصیل زادگاه خود فدا کردند.

در پایان دیدار با امین فقیری به مناسبت تولد این نویسنده و پژوهشگر فرهنگ فارس کیک و شمع تولدی بریده و خاموش شد و لوح تقدیری از سوی خبرنگاران حوزه فرهنگ رسانه های استان به امین فقیری اهدا شد.