گروه موسیقی هنرآنلاین: پس از گذشت یک سال، قرار است روز چهارشنبه پانزدهم آذر ماه 1402، مجید انتظامی همراه با ارکستر ملی و گروه کر، میزبان علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک و البته نوستالژیک باشند. این کنسرت که «همراه با خاطره‌ها» نام دارد و قرار بود در مهر ماه سال گذشته روی صحنه برود، پس از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های زیادی، آذرماه امسال به اجرا در خواهد آمد.

بنا بر آنچه اعلام شده، قرار است در این کنسرت قطعات «حماسه خرمشهر»، «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف»، «آژانس شیشه ای»، «دیوانه از قفس پرید»، «ترن»، «دوئل»، «شیخ بهایی»، «زال و سیمرغ (موسیقی تیتراژ بچه های کوه آلپ)» که همگی از ساخته‌های مجید انتظامی هستند، برای مخاطبان اجرا شوند.

انتظامی پس از یک دهه دوری از صحنه، بالاخره با مجموعه‌ای از آثار خود به صحنه برخواهد گشت و چوب رهبری ارکستر را به دست خواهد گرفت. او بناست قطعات ساخته خودش را با ترکیبی از سازهای ایرانی و کلاسیکِ ارکستر ملی ایران و همراهی گروه کُر به رهبری رازمیک اوحانیان اجرا کند. این قطعات که عمدتا حماسی هستند، برای بسیاری از مردم جنبه نوستالژیک نیز دارند و بخشی از تاریخ شنیداری چند نسل را تشکیل داده‌اند. نسلی که در بحبوحه جنگ این قطعات حماسی را می‌شنیده، نسلی که کمی پس از جنگ و در دوران صلح توام با خسارات ناشی از جنگ با این قطعات ارتباط می‌گرفته و نسلی که سال‌ها پس از جنگ هشت ساله این آثار را شنیده، بی‌شک احساسات متفاوتی را از شنیدن این قطعات تجربه کرده‌اند و طعم متفاوتی از نوستالژی را می‌چشند اما نقطه اشتراک همه ما این است که این قطعات برای همه‌مان نوستالژی است و روح حماسه را در دل‌هایمان زنده می‌کند. این قطعات حرف دل مردم را با زبانی هنرمندانه بیان می‌کند، به همین دلیل هم در حافظه مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند.

انتظامی خودش هم دراین‌باره پیش‌تر به رسانه‌ها گفته بود: موسیقی حماسی در وجودم هست. هر کاری کنم دست آخر حماسی می‌شود. مثلا موسیقی «از کرخه تا راین» کاملا حماسی است.

ارکستر_ملی۱

یکی از قطعات شاهکاری که در این بین به چشم می‌خورد و خیلی از علاقه‌مندان به موسیقی حماسی و ملی را برای شرکت در این کنسرت مشتاق می‌کند، سمفونی حماسه خرمشهر است و حالا قرار است این قطعه به شکل کامل، برای نخستین‌بار در این کنسرت اجرا شود.

انتظامی همچنین در رابطه با این اثر فاخر خود به رسانه‌ها گفته بود: قدیمی‌ترین قطعه‌ای که نوشته‌ام «حماسه‌ی خرمشهر» است. این قطعه حدود 40 سال قدمت دارد. ملودی‌های این اثر هنوز در ذهن مردم هست. ملودی‌های این اثر هنوز تازه و زنده‌اند.

انتظامی خود را به رزمندگان و شهدای جنگ تحمیلی مدیون می‌داند و به همین دلیل عمده کارهایش رنگ و بوی وطن و حماسه‌آفرینی جوانانش را دارد. مردم نیز از آثار او استقبال می‌کنند و این ارتباط گرفتن به این دلیل است که حب وطن و شجاعتی که در این قطعات نهفته شده و روایتگر حماسه‌آفرینی‌ها و رشادت‌های جوانان است، ریشه در دل همه دارد و این همذات‌پنداری جای این قطعات موسیقی را در دل‌ها محکم کرده است.

البته قطعاتی چون سمفونی خرمشهر اجرای سخت و سنیگنی هم دارند و هماهنگ کردن ارکستر و برخاستن صدای خوب از آن نیز هنر بزرگی می‌خواهد که حتما انتظامی و ارکستر ملی به خوبی از پس آن برخواهند آمد. این ارکستر و گروه کر نزدیک به یک سال پیش به تمرین پرداختند ولی کنسرتشان به دلیل التهابات سال گذشته برگزار نشد و حالا پس از یک وقفه یک ساله، دوباره با تمرین بسیار، آماده‌اند تا روی صحنه بروند.

1250835

تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران با همکاری مشترک بنیاد رودکی، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی ایران روز چهارشنبه پانزدهم آذر ماه به رهبری مجید انتظامی در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد. این اجرا به شدت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته، به طوری که هنوز بیش از دو هفته به اجرای کنسرت مانده اما تمام بلیت‌های این کنسرت در همان ساعات ابتدایی به فروش رسیده است.