گروه موسیقی هنرآنلاین: ارکستر نوای آفتاب به رهبری امین سالمی و با صدای امیر رفعتی، روز یکشنبه ۲۱ آبان‌ماه، در هتل اسپیناس پالاس روی صحنه خواهد رفت و به اجرای کنسرت خواهد پرداخت. در این کنسرت قرار است ۱۵ قطعه از آثار خاطره‌انگیزی اجرا شود که توسط خواننده و آهنگسازان شناخته شده موسیقی ایران ساخته شده اما به فراموشی سپرده شده‌اند.

رهبر این ارکستر یکی از اهداف مهم خود در اجرای این کنسرت را گره زدن هنر و موسیقی نسل گذشته به نسل امروز می‌داند.

سالمی ضمن اشاره به کنسرت پیشین این ارکستر در تابستان، گفت: کنسرتی که در تابستان اجرا کردیم، بیشتر موسیقی سنتی ایرانی بود. بعد از آن اجرا با امیر رفعتی صحبت کردیم و با توجه به اینکه از قبل با هم آلبومی در ژانر تلفیقی_پاپ نیز داشتیم، قرار شد امیر عزیز در این اجرا به عنوان خواننده در کنار گروه ما حضور داشته باشد. البته اولین تجربه همکاری من و امیر به سال 90 و ارکستر آکادمیک برمی‌گردد.

وی در رابطه با قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجرا شود نیز افزود: قطعاتی که الان ما می‌خواهیم اجرا کنیم، ۱۵ قطعه عاشقانه پاپ هستند که تفاوت زیادی با قطعات عاشقانه‌ای که امروزه منتشر می‌شوند دارند. قطعات عاشقانه‌ای که ما امروزه می‌شنویم بیشتر ریتم است و یکسری کلماتی که کنار هم چیده شده. یعنی هیچ تفکری روی ملودی، شعر و چیدمان ارکستر نشده. البته ارکستری هم ندارند، بیشتر سمپل است که در استودیو استفاده می‌شود. اما قطعاتی که ما قرار است اجرا کنیم بیس و پایه‌اش موسیقی ایرانی است ولی بعد از انقلاب به فراموشی سپرده شده‌اند.

او همچنین درباره این قطعات گفت: البته نت همه قطعات وجود دارد و در کلاس‌ها و آموزشگاه‌ها نوازنده‌ها به عنوان تمرین می‌نوازند، اما هنرجویی که دارد این نت را می‌زند صرفا آن را به عنوان تکلیف می‌نوازد و اصلا به ریزه‌کاری‌ها و آن مسائل فنی که در قطعات وجود دارد اشرافی ندارد. ما سعی کردیم در این کنسرت در سطح بالاتری این قطعات را اجرا کنیم.

امین سالمی - ارکستر نوای آفتاب

امیر رفعتی، خواننده این کنسرت نیز در رابطه با ارکستر نوای آفتاب گفت: از تهیه‌کننده این کنسرت و همچنین آقای سالمی که این ارکستر را ترتیب دادند باید تشکر کنم. در این ارکستر اگرچه نوازندگان پیشکسوت هم داریم، ولی من خیلی خوشحالم جوانانی که تازه دارند شروع می‌کنند و دوست دارند صحنه را ببینند در این ارکستر حضور دارند. خود من هم از اواخر دهه ۸۰ و زمانی که بیست و یکی دو ساله بودم با آقای سالمی کارم را شروع کردم و این خیلی اتفاق مثبتی برایم بود که بتوانم بامخاطب روبه‌رو شوم و صحنه را تجربه کنم. این خیلی ارزشمند است که خواننده بتواند خودش را روی صحنه محک بزند. هنرمند نمی‌تواند صرفا با تمرین کردن در خانه پیشرفت کند، بلکه باید کارش را یک جایی ارائه بدهد. تک ترک و آلبوم دادن هم الان کمتر صرفه اقتصادی دارد. آن وقت خواننده باید به شغل دیگری هم روی بیاورد که این تمرکزش روی موسیقی را کم می‌کند و به هنرش آسیب می‌زند.

این خواننده جوان درباره نحوه حضورش در این ارکستر نیز افزود: من با این ارکستر در اجرای تابستانی که در تالار وحدت داشت آشنا شدم. آن‌جا اجرای زنده آن‌ها را دیدم و بعد از کنسرتشان به آقای سالمی گفتم ارکستر خوش‌صدایی بود. این خیلی مهم است که در نهایت این گروه چه صدایی به ما می‌دهند و اینکه چقدر همه این تنظیم‌ها درست برای آن‌ها ارائه شده که ما نهایتا صدای خوبی بشنویم. ضمنا با آقای سالمی تجربه کنسرت با ارکستر آکادمیک را هم داشتم و آن موقع تجربه خیلی خوبی برایم رقم زد.

او ادامه داد: آن موقع آلبومی را با مرحوم استاد خرم و پدرم استاد قاسم رفعتی که به گردنم حق استادی هم دارند، ضبط می‌کردیم. طی ضبط آن آلبوم با آقای شهرکی و آقای سالمی آشنا شدم و این همکاری‌ها اتفاق افتاد. در این کنسرت هم یکی از قطعات آن آلبوم را اجرا خواهیم کرد و این برای من باعث افتخار است که استاد خرم قطعه‌ای را برای بنده ساختند.

در ادامه امین سالمی در رابطه با نوازندگان ارکستر نوای آفتاب بیان کرد: برخی از نوازندگان این ارکستر سابقه همکاری با ارکستر ملی داشته‌اند اما شاکله اصلی این ارکستر جوانان هستند. من وقتی داشتم ارکستر را می‌چیدم ابتدا با آقای داریوش حجازی به عنوان کنسرت مایستر صحبت کردم. ایشان در ارکستر آکادمیک هم به عنوان مایستر ویلون آلتو با ما همکاری داشتند. با مشورت ایشان نوازندگانی را انتخاب کردیم که بتوانند هم قطعات ایرانی و هم کلاسیک را خوب اجرا کنند. بخش ایرانی و مابقی سازها را خودم با توجه به شناختی که از نوازنده‌ها داشتم انتخاب کردم و چیدم. با تعدادی از نوازنده‌ها قبلا کار کرده بودم.

امیر رفعتی - ارکستر نوای آفتاب

وی افزود: وقتی آقای ویسانلو به عنوان مایستر گروه پاپ به ما اضافه شدند، بخش بند پاپ را با مشاوره ایشان چیدیم. برحسب نیاز قطعات، نوازندگانی که می‌توانند بهترین عملکرد در این ژانر را داشته باشند، انتخاب کردیم. نهایتا ارکستر شد شاکله‌ای از نوازندگان جدید که اولین تجربه همکاری من با این عزیزان بود ولی با شناخت و اعتماد به دو مایستر ارکستر انتخاب شده بودند و نوازندگانی که با شناخت خودم طی همکاری‌های قبلی دعوت شده بودند. همچنین تجربه آقای ویسانلو و آقای ریاحی که سال‌هاست در کنار هم دارند موسیقی پاپ اجرا می‌کنند و همینطور نوازنده‌های ایرانی که من قبلا با آن‌ها کار کرده بودم. یعنی یک پازلی از اتفاقات خوب این چند سال که نتیجه خوبی هم داده را چیدم.

سالمی همچنین گفت: بیشتر ارکسترهایی که به عنوان ارکستر اول تشکیل می‌شود، سراغ نوازنده‌های مبتدی یا کسانی که تازه شروع به کار کرده‌اند می‌روند و خوب با هم چفت نمی‌شوند. درست است نوازنده‌های ما هم روز اول با هم چفت نیستند اما در سریع‌ترین زمان ممکن با هم همصدا می‌شوند. ارکسترهایی که بد صدا می‌دهند، بد ساز نمی‌زنند؛ بلکه نوانزنده‌ها با هم چفت نشده‌اند. اما وقتی نوازندگانی را جمع می‌کنیم که با وجود جوان بودن دارای تجربه اجرا هستند، سریع‌تر همصدا می‌شوند. این حاصل تجربه نوازنده‌هاست نه سن و سالشان. میانگین سنی ارکستر ما 30-31 سال است.

در انتها امیر رفعتی به دلیل ماندگار شدن قطعاتی که قصد دارد در کنسرت اجرا کند اشاره کرد و گفت: به نظرم دلیل ماندگاری این قطعات این است که آن موقع همه سازندگان این قطعات مثل آهنگساز یا خواننده، تمام تمرکزشان روی ساخت این قطعه بوده و به آن فکر می‌کردند. همه چیز این موسیقی حساب و کتاب داشته.

در این کنسرت قرار است قطعاتی از اساتیدی چون همایون خرم، انوشیروان روحانی، بابک افشار، استاد شیبانی و همچنین قطعه ترکی آیریلیق و چند قطعه از ویگن اجرا شود.