گروه موسیقی هنرآنلاین: ارکستر سمفونیک تهران پس از پشت سر گذاشتن فراز و فرودهای بسیار و در آستانه هشتاد سالگی خود، مهر ماه امسال برای اجرای کنسرت به رهبری منوچهر صهبایی روی صحنه تالار وحدت رفت. این ارکستر اگرچه در ماه‌های اخیر با برخی حواشی دست به گریبان بود، اما توانست روزهای پرحاشیه را پشت سر بگذارد و با یک اجرای خوب از استقبال مخاطبان خود تقدیر کند. کنسرت پاییزی ارکستر سمفونیک تهران بهانه‌ای شد که با امیر مینوسپهر، یکی از نوازندگان ارکستر، به گفت‌وگو بنشینیم و با او از حال و هوای این روزهای ارکستر گپ و گفتی داشته باشیم.

امیر مینوسپهر، اسیستنت ارکستر سمفونیک است و 28 سال سابقه نوازندگی در ارکسترهای مختلف از جمله ارکستر فیلارمونیک، ملی و سمفونیک را در کارنامه خود دارد. او اتمسفر آرام این روزهای ارکستر سمفونیک تهران را اینگونه توصیف می‌کند: «در فضایی که در ارکستر شکل گرفته، یک احترام متقابل بین اعضا وجود دارد. مدل کار کردن برخی رهبران ارکستر ممکن است همراه با داد و بیداد و سروصدا باشد اما می‌بینیم که آقای صهبایی، به خوبی توانسته احترام متقابل را در گروه ایجاد کند. نوازنده هم بایستی در شرایط خوبی باشد که بتواند کار خوب ارائه کند و این آرامش، به نوازنده حال خوب می‌دهد.»

مصاحبه ارکستر سمفونیک

رهبر ارکستر کسی است که نحوه اجرای موسیقی را در ارکستر هدایت و رهبری می کند و از طریق اشاره‌های دست و حرکات بدنی به آن‍ها فرمان می‌دهد که چگونه موسیقی را اجرا کنند. مینوسپهر در صحبت‌هایش به اهمیت نقش رهبر ارکستر هم اشاره‌ای داشت و گفت: «فارغ از اینکه رهبر ثابت باشد یا متغیر اینکه چه کسی رهبر ارکستر باشد و کیفیت کار چگونه باشد، بسیار مهم است. آقای صهبایی مدت زیادی از زندگی خود را اروپا زندگی کرده و استانداردهای موسیقی جهانی را می‌داند. این به نظرم یک نکته مثبت و قابل‌توجه است.»

امیر مینوسپهر از سختی‌های موزیسین بودن هم برای ما صحبت کرد. از تمرینات هر روزه‌ای گفت که با وجود سال‌ها ساز زدن باز هم لازم است و اگر نباشد نوازنده در کار خود دچار افت می‌شود: «مدت‌ها پیش دستم درد گرفته بود و رفته‌رفته دردش زیادتر می‌شد. پیش دکتر که رفتم و گفتم نوازنده‌ام و این مشکل برایم پیش آمده، پرسید آیا مواقعی که تمرین نمی‌کنی هم این درد را داری؟ پاسخ دادم یادم نمی‌آید آخرین بار چه زمانی بوده که من تمرین نکرده باشم! از من خواست یک هفته تمرین نکنم و من گفتم که چنین چیزی ممکن نیست و ما باید حتما روزی حداقل 8 ساعت تمرین کنیم تا افت نکنیم. گفت من فوق تخصص مغز و اعصاب هستم و یادم نمی‌آید هر روز، روزی 8 ساعت درس خوانده باشم! تو چطور هر روز 8 ساعت تمرین می‌کنی!»