گروه موسیقی هنرآنلاین: کنسرت علیرضا قربانی که قرار بود در روزهای ۲۱، ۲۲ و ۲۳ مهرماه در اصفهان به روی صحنه برود، ساعاتی پیش از اولین اجرا لغو و از سوی مسئولین استان اعلام شد که بنا نیست این کنسرت روی صحنه برود. این اتفاق در حالی رخ داد که کنسرت این خواننده برای اجرا مجوز وزارت ارشاد را دریافت کرده بود! اینکه برای کنسرت خواننده بی‌حاشیه و هنرمندی همچون علیرضا قربانی چنین اتفاقی رخ دهد، تعجب بسیاری را برانگیخت اما تعجب همه وقتی بیشتر شد که دلیل لغو این کنسرت اعلام شد؛ حضور نوازنده زن در بین نوازندگان!

از همان زمان بود که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان توجیه را آغاز کرد؛ توجیهاتی مبنی بر اینکه حضور داشتن نوازنده زن در این گروه موسیقی قانونی نیست. او گفته بود: بحث اینکه آقای قربانی می‌خواهد در اصفهان کنسرت اجرا کند، هیچ مانع قانونی نداشت مگر یک نکته؛ آن نکته این است که ایشان در تیم نوازندگان خود از خانم نوازنده استفاده می‌کرد. این موضوع اولا هنوز تعریف قانونی ندارد و چیز نویی است و حتما باید وزارت ارشاد راجع به این موضوع تصمیم ملی بگیرد و ابلاغ کند که آیا اجازه هست این کار را بکنیم یا نه. چون نظرات فقهی در قبال این موضوع متفاوت است که آیا زن می‌تواند تک‌نواز باشد؟ در این زمینه نظر فقهی وجود دارد و باید برای آن تکلیف ملی معلوم شده و ابلاغ شود. دوم اینکه توجه کنید که ما باید همه افکار عمومی را در نظر بگیریم، بالاخره قشر عظیمی از افکار عمومی ما این موضوع را نمی‌پسندند. صراحت هم ندارد، تعیین‌تکلیف رسمی هم درباره این موضوع نشده است.

با شنیدن این سخنان سوالی که ایجاد می‌شود این است که حضور یک خانم بین گروهی از نوازندگان در حالی که شانیت یک زن را حفظ کرده باشد و به قوانین دیگر مانند رعایت حجاب هم احترام گذاشته باشد و صرفا هنر خود را به نمایش بگذارد، چه اشکالی دارد؟ این اولین بار نبوده که یک نوازنده خانم در یک گروه موسیقی به نوازندگی بپردازد و پیش‌تر هم در همه شهرها از جمله شهر اصفهان کنسرت‌هایی با نوازنده خانم روی صحنه رفته‌اند. چه شده که یک شبه این اتفاق، غیر قانونی شده؟ آقای معاون استاندار می‌توانند ادعا کنند که در تمام این سال‌ها این کار غیر قانونی انجام می‌شده و با این وجود کنسرت‌ها مجوز می‌گرفتند؟از طرفی موسیقی علیرضا قربانی یکی از سالم‌ترین موسیقی‌های دوران ماست که از نظر فرم بسیار هنرمندانه بوده و صدای برخاسته از حنجره او و سازهای گروه موسیقی‌اش گوش هر شنونده را می‌نوازد. از نظر محتوا هم اشعار پرمضمون را به نحوی اجرا می‌کند که برای مستمعان روح‌نواز است. او توانسته با وجود مدل سنتی موسیقی‌اش، مخاطبان بسیاری از سنین مختلف مخصوصا جوانان را دور موسیقی خود جمع کند. موسیقی‌ای که سالم و هنرمندانه است و می‌تواند در این آشفته‌بازار موسیقی بر ذائقه مخاطبانش موثر باشد.

همچنین قربانی با کنسرت‌های متمادی خود در کاخ سعدآباد تهران و تمدیدهای متعدد ثابت کرد هم بین مردم و هم بین گروه‌های فرهنگی و هنری جایگاهی ویژه پیدا کرده است. حالا این بهانه‌جویی برای لغو کنسرت این هنرمند آن هم در شهری که یکی از قدیمی‌‌ترین هنرستان‌های موسیقی دخترانه را دارد و به فرهنگ و هنر مشهور است، جای تعجب دارد. البته محمود سالاری، معاون وزیر ارشاد در امور هنری ابراز امیدواری کرده که کنسرت این هنرمند به زودی در شهر اصفهان برگزار شود. او همچنین خطاب به معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان گفته است: اینکه سلیقه خود را به عنوان قانون اعمال کنیم، کار شایسته‌ای نیست. در شهری که یکی از قدیمی‌ترین هنرستان‌های موسیقی دختران وجود دارد و هرساله تقاضای حضور در این هنرستان افزایش پیدا می‌کند، اینکه سلیقه خود را به عنوان قانون اعمال کنیم، کار شایسته‌ای نیست. در بیانیه قدیمی‌تر نیز آمده بود که این موجب وهن و توهین است که من این را متوجه نشدم که چه وهن یا توهینی است. مبنای این حرف چیست؟ ضمن اینکه ایشان گفته بودند اگر قانونی هست به من اعلام کنید؛ این یعنی چه؟! قانونی که شما گذاشتید، نو است. مگر قانون می‌خواهد که کسی بیاید روی صحنه و نوازندگی کند؟ قانون به ما می‌گوید عفت عمومی، حجاب و شأن مخاطب باید رعایت شود؛ این مسائل قانون دارد و آیین نامه تخلفات ما نیز موجود است. در همین راستا اجرایی که تخلف داشته باشد اول در آیین نامه تخلفات استان و جلسه تجدید نظر استان تهران بررسی خواهد شد.

بنا بر اعلام محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد، کنسرت لغوشده علیرضا قربانی به زودی و در زمانی مناسب در اصفهان روی صحنه خواهد رفت؛ اما محمدرضا جان‌نثاری که خود از وهن و توهین سخن می‌راند، در واقع خودش با این اقدام خودسرانه و خلاف قانون و به رسمیت نشناختن مجوز وزارت ارشاد، مرتکب توهین به مخاطبان این کنسرت شده است. لغو شدن این کنسرت از سوی استانداری بدلیل حضور نوازنده زن حاشیه این ماجرا بود؛ موکول شدن اجرای آن در شهر اصفهان به زمانی مناسب‌تر، متن ماجراست و البته این اتفاق یک فرامتن هم دارد که تاثیر مستقیم این اقدام بر افکار عمومی است! اعمال سلیقه در لباس قانون، نه‌تنها مسبب هرج و مرج است و موجب می‌شود یک نهاد مجوز نهاد دیگر را به رسمیت نشناسد، بلکه ممکن است از فضای فرهنگی و هنری حاکم بر کشور، تصویری غیرواقعی در افکار عمومی بسازد و این دقیقا همان چیزی است که دشمن برای آن تلاش می‌کند؛ یعنی بسته و طالبان‌پسند نشان دادن این فضا! استانداری اصفهان، خواسته یا ناخواسته در این اتفاق در زمین دشمن توپ زده است. کمترین کاری که این نهاد می‌توان در پی این اشتباهش انجام دهد، پذیرفتن آن است؛ پذیرفتنی که تا لحظه نگارش این متن اتفاق نیفتاده است!