گروه سینمای هنرآنلاین: سی‌وپنجمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، چهارمین روز خودش را هم پشت سر گذاشت و در این روز در سالن سوره اصفهان دو اثر ملی و دو اثر بین‌المللی به نمایش درآمدند. روز چهارم همچنین شاهد افتتاحیه بخش مرور سینمای کودک و نوجوان روسیه نیز بود و این مراسم پیش از نمایش فیلم روسی «چاک و هوک» برگزار شد. در ادامه نگاهی به این فیلم‌ها و این افتتاحیه خواهیم داشت.

معلولی که قهرمان شد

در روز چهارم جشنواره، نخستین فیلم به‌نمایش‌درآمده در سالن سوره فیلم پویانمایی «مسافری از گانورا» به کارگردانی سیداحمد علمدار بود. این انیمیشن که نیمی از آن علمی-تخیلی و نیم دیگر اقتباس از داستانی واقعی است، داستان پسربچه معلولی را نشان می‌دهد که پس از آشنا شدن با یک مسافر فضایی از سیاره گانورا، به همراه دوستانش برای بازگرداندن آن به فضا می‌کوشد و در این مسیر معلولیتش برطرف و تبدیل به قهرمان قصه می‌شود.

بخشی از بعد اقتباسی این داستان به ماجرای حملات شیمیایی سردشت برمی‌گردد و بخش دیگر که به گفته کارگردان ایده اصلی ساخت این انیمیشن را جرقه زده، قصه اطلاع یافتن این کودک معلول از علت معلولیت خویش و نقش داشتن مادرش در این قضیه است. پیوند این اقتباس با بعد علمی-تخیلی، توانسته ترکیب خوب و جذابی برای کودکان بسازد و یک فاجعه تاریخی را در قالب یک داستان علمی-تخیلی و کودک‌پسند روایت کند.

سطحی، بی‌تعلیق اما جذاب درباره قهرمانان کرونا

فیلم «قهرمان من» ساخته مرتضی آتش‌زمزم دومین فیلم روز چهارم جشنواره بود. این فیلم فداکاری‌های کادر درمان در طول دوران کرونا را به تصویر می‌کشد و دختری را نشان می‌دهد که مادرش که خود عضوی از کادر درمان است، به بیماری کرونا مبتلا می‌شود. دیگر اتفاقات کرونایی که حالا با گذشت حدود دو سال از پایان همه‌گیری اتفاقاتی خاطره‌انگیز محسوب می‌شوند، از جمله کلاس‌های آنلاین دانش‌آموزان، پرداخت‌های نامنظم دیگری هستند که فیلم به آنها اشاره داشته است.

بازیگران این فیلم عمدتا بومی هستند و اگرچه تسلط کامل به بازیگری ندارند اما لهجه شیرین و البته سادگی و صفایشان، جذابیت خاصی به فیلم بخشیده و حتی در جاهایی موقعیت کمدی ایجاد کرده است. بزرگترین نقطه قوت این فیلم را باید همین استفاده از جذابیت‌های بومی بدانیم.

در جستجوی پدر

فیلم روسی «چاک و هوک»، نخستین فیلم بین‌الملل این روز بود که بخش مرور آثار سینمای کودک و نوجوان روسیه نیز با این فیلم کلید خورد. رائد فریدزاده مدیر بین‌الملل جشنواره در افتتاحیه این بخش، به مخاطبان خوشامد گفت و عنوان کرد: همیشه دیدار با فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف از اهداف اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بوده و امسال هم با مرور آثار جدیدی از سینمای روسیه، این فرصت فراهم است تا تحولات اخیر سینمای کودک روسیه را ناظر باشیم و دستاوردهای هنرمندان روسی در این عرصه را مشاهده کنیم.

کاترینا نماینده شرکت رسپینا از روسیه نیز در ادامه این افتتاحیه، از اینکه در سی‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، نمایش فیلم‌های شاخص سینمای کودک روسیه در حال رخ دادن است، ابراز خوشحالی کرد و در ادامه مخاطبان به تماشای فیلم روسی «چاک و هوک» نشستند.

فیلم «چاک و هوک» داستان تلاش‌های دو برادر به همراه مادرشان را در مسیر رسیدن به پدر خود که فرسنگ‌ها دورتر زندگی می‌کند، نشان می‌دهد و تلگرافی که از پدر رسیده و توسط یکی از این پسربچه‌ها سوزانده شده، نقطه عطف ماجرا را تشکیل می‌دهد و مسیر قصه را عوض می‌کند.

شش اپیزود اخلاقی و انگیزشی از شرق آسیا

انیمیشن «به سوی روشنایی»، انیمیشنی دوبعدی و اپیزودیک از کشور چین است که در بخش بین‌الملل جشنواره به نمایش درآمد. در هر اپیزود از این فیلم پویانمایی، در قالب داستانی کودکانه و جذاب به یکی از مقولات انگیزشی، اخلاقی و تربیتی پرداخته می‌شود. حس پرسشگری کودکان، مفهوم استقلال و خودباوری، نیکی به دیگران و... از جمله مفاهیمی است که این پویانمایی چینی به آنها اشاره دارد.