گروه سینمای هنرآنلاین: روز اول جشنواره فیلم کودک و نوجوان در سینما سوره حوزه هنری اصفهان با اکران فیلم سینمایی «یک تکه ابر» شروع شد. فیلمی که جهان درونی یک کودک به نام سامی را روایت می‌کند که دوست دارد برای دیدن پدرش از روستا به تهران برود و می‌خواهد از پیرمردی که به تازگی از تهران به روستایشان آمده کمک بگیرد. «علی قوی‌تن» کارگردان این اثر است که در اولین اکران فیلمش در جشنواره فیلم کودک و نوجوان، به سالن سینما آمد و کنار افرادی که برای دیدن این فیلم آمده بودند نشست و پس از تماشای فیلم، شنونده دیدگاه‌های آنان بود. ما نیز گفت‌وگویی با قوی‌تن پیرامون فیلمش و جشنواره فیلم کودک و نوجوان داشتیم.

هنرآنلاین: فیلمی که هم‌اکنون تماشا کردیم، موسیقی نداشت و گفتید این اتفاق به این دلیل است که موسیقی فیلم آماده نشده و دیر به کار رسیده. علت این دیر رسیدن موسیقی به کار چه بوده؟ چون فقر موسیقی را به وضوح می‌شد در فیلم حس کرد.

قوی‌تن: من در خیلی از فیلم‌هایم با بودن موسیقی موافق نیستم. برای همین تا آخرین لحظه که یک ماه پیش بود، تصمیم نداشتم موسیقی روی فیلم بگذارم. دو سه آهنگساز فیلم کامل نشده و با تدوین اولیه را دیدند و با یکی از آهنگسازان به این نتیجه رسیدیم قدری از موسیقی در فیلم لازم است. قرار شد موسیقی فیلم را بسازند، اما در عرض بیست روز نمی‌شد موسیقی یک فیلم را ساخت و زمان می‌برد. هنوز دارند کار می‌کنند. نمایش دادن فیلم در جشنواره هم به این معنا نیست که بگوییم فیلم دیگر کامل شده است. عموما این‌طوری است که فیلم‌ها بعد از نمایش در اولین جشنواره داخلی، معمولا در تدوین و ریتم و اشتباهات تدوین تصحیح‌هایی صورت می‌گیرد. چیزهایی که باید افزوده یا کم شود، اتفاق می‌افتد.

هنرآنلاین: نکته دیگری که در فیلم به چشم می‌آمد، بازیگران فیلم بودند که ما می‌دیدیم از بازیگران کمتر نام‌آشنایی استفاده کرده بودید و به فکر آوردن بازیگران چهره برای دیده شدن فیلمتان نبودید. چرا سراغ چنین بازیگرانی رفتید؟

قوی‌تن: اول اینکه دوست دارم در فیلم‌هایم بازیگران و چهره‌های جدید بیایند و تجربه کسب کنند و وارد سینما شوند. هرکسی این ریسک را نمی‌کند. خیلی از فیلمسازان دنبال بازیگرانی می‌روند که گیشه دارند تا پولشان برگردد. ولی من می‌گویم شمای جوان هم بالاخره باید از یک جایی وارد شوید. برای همین دوست دارم از چهره‌های جدید استفاده کنم و این برای رشد و تجربه‌شان خوب است.

البته خانم مقدم‌منش که نقش اصلی زن فیلم را دارد، این سومین کار سینمایی‌شان است. بازی ایشان در فیلم‌های دیگرشان مثل «زندگی و زندگی» در خارج از کشور هم تحسین شده و ایشان فرد باتجربه‌ای هستند. ولی بقیه بازیگران فیلمم چهره‌های جدید هستند.

هنرآنلاین: فضای کلی جشنواره امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما آثاری که در جشنواره حضور دارد و استقبال مردم چطور بوده؟

قوی‌تن: جشنواره کودک و نوجوان از همان ابتدا که تاسیس شد، می‌توان گفت به حیات سینمای کودک و نوجوان کمک کرد. یعنی وجود این جشنواره باعث شد سینمای کودک و نوجوان در ایران حیات داشته باشد. حالا در هر سالی که برگزار می‌شود، کیفیت بالا و پایین می‌شود. مثلا امسال دو ایراد می‌توان به آن گرفت. یکی اینکه فرض کنید اگر ۲۰ فیلم در این جشنواره حضور داشته باشد، برای هر یک از این فیلم‌ها بالای یک میلیارد تومان هزینه شده. این فیلم‌ها را نمایش می‌دهند اما از عوامل فیلم خبری نیست. مثلا از این فیلم مرا دعوت کرده‌اند. خب من تجربه‌هایم را کرده‌ام، اقلا باید پنج نفر از بچه‌های اصلی فیلم دعوت می‌شدند. از اول جشنواره تا آخر، مثل سال‌های قبل از کرونا از هر فیلم پنج_شش نفر باید دعوت می‌شدند تا آن‌ها در محیط جشنواره بچرخند و فیلم‌های دیگران را ببینند. بالاخره دارند با هم رقابت می‌کنند؛ مثل کشتی‌گیرها و فوتبالیست‌ها. لذا باید با هم مواجه شوند و از تجربه یک‌دیگر استفاده کنند تا در کارهای بعدی خودشان را ارتقا بدهند. مثلا شمای جوان زد فیلم من بازی کرده‌ای، ولی در جشنواره حضور نداشته باشی. خب پس چه کسی حضور داشته باشد؟

نکته دیگر اینکه سالن‌های نمایش فیلم ما فوق‌العاده افتضاح است. ما در افتتاحیه سالن خوب و افتتاحیه پرطمطراق با یک جشن خوب دیدیم. دستشان هم درد نکند. اما این فیلم است که قرار است در جشنواره دیده شود. این فیلم باید در شرایط و با کیفیت خوب به نمایش دربیاید. در نهایت آن افتتاحیه برای این فیلم‌ها است.

من امروز در چند سالن فیلم دیده‌ام. سالن سینما ساحل که صدای خیلی خرابی داشت. ده دقیقه اول فیلم آنقدر صدا کم بود که توصیه کردیم صدا را بالا بیاورند. بعد گفتیم نور هم کم است. گفتند نور دستگاه ما همین‌قدر است. خب تقصیر آن‌ها هم نیست اما باید شهرداری این شهر در زمینه تجهیز سینماها مخصوصا در بازه جشنواره کمک کند. سالن سوره هم که پرده کوچکی دارد و قسمتی از فیلم روی سقف می‌افتد. این‌ها نقص‌هایی است که خودشان هم می‌بینند، پس چرا درست نمی‌کنند؟

این دو ایراد را جشنواره تا اینجا داشته است. اما محاسنش هم خیلی زیاد است. اینکه جشنواره در شهر زیبای اصفهان برگزار می‌شود خیلی خوب است. ان‌شاءالله همیشه در اصفهان برگزار شود. من ۷_۸ سال پیش هم گفتم که جشنواره کودک و نوجوان مال اصفهان است. شما مهمانان خارجی دارید که به اینجا می‌آیند. اصفهان آبروی ایران است. البته شهرهای دیگر هم قشنگ هستند ولی اصفهان نگین شهرهای ایران است. به لحاظ آثار باستانی و به لحاظ مرکزیت شهرش که چهارباغ، میدان امام و سی‌وسه‌پل در آن قرار دارند، جای خوبی است. فقط زاینده‌رودی که خشک شده است، حیف است. مردمش هم آدم‌های بافرهنگ و فرهیخته‌ای هستند. مسئولینش هم تلاش می‌کنند جشنواره خوبی برگزار کنند. این‌ها هم محاسن جشنواره هستند. از بنیاد سینمایی فارابی هم تشکر می‌کنم که سال‌هاست با چنگ و دندان این جشنواره را حفظ کرده و برگزار می‌کند.