گروه سینما «هنرآنلاین»: از جمعه چهاردهم مهرماه، پروانه‌ها در شهر اصفهان به پرواز درآمدند و این شهر بار دیگر میزبان جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان شد. اگرچه از چند روز قبل شهرداری اصفهان با نصب پوسترها و المان‌هایی در سراسر شهر، فضای شهر اصفهان را برای میزبانی از پروانه‌ها آماده کرده بود، اما از صبح جمعه با رسیدن گروه‌های هنرمندان، فیلمسازان و اصحاب رسانه از سراسر ایران و کشورهای مختلف و تکاپوی برگزارکنندگان جشنواره برای برگزاری افتتاحیه، شهر به‌طور ویژه‌تری برای این رویداد مهم آماده می‌شد.

پروانه‌های جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان سال ۱۳۶۱ برای اولین بار به پرواز درآمدند و امسال این جشنواره سی‌وپنجمین دوره خود را نیز در شهر اصفهان پشت سر خواهد گذاشت. اصفهان تاکنون میزبان ۲۱ دوره از این جشنواره بوده و شهرهای تهران، همدان و کرمان نیز میزبان‌های دیگر پروانه‌ها بوده‌اند.

حدود ساعت ۱۸، سالن اجلاس سران اصفهان که برای افتتاحیه این جشنواره در نظر گرفته شده بود، مملو از شور و هیجان کودکان و نوجوانان آبی‌پوشی شده بود که به عنوان داوران جشنواره سی‌وپنجم انتخاب شده بودند. رفته‌رفته به تعدادشان اضافه می‌شد و مسئولان سالن مشغول ساماندهی آن‌ها و خانواده‌هایشان برای مستقر شدن در سالن بودند. نزدیک ساعت ۱۹ هنرمندان، مسئولان و اصحاب رسانه نیز در سالن نشسته بودند و پابه‌پای بچه‌ها برای شروع مراسم افتتاحیه انتظار می‌کشیدند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی نیز مهمان این افتتاحیه پرشور بودند.

شهرداری اصفهان طی اقدامی جالب توجه، امسال برای بنرهای ویژه جشنواره که در سطح شهر نیز نصب شده‌اند، از تصاویر فرزندان شهدای مدافع حرم و امنیت استفاده کرده بود؛ به نحوی که این بچه‌ها با قاب عکسی از پدر به استقبال جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان رفته بودند. همچنین آن‌ها به همراه خانواده‌هایشان، مهمانان ویژه مراسم افتتاحیه نیز بودند.

ساعت ۱۹:۲۸ دقیقه برنامه با پخش تیزری در رابطه با قرآن با عنوان «قرآن نمی‌سوزد بلکه از آتش نجات می‌دهد» شروع شد. سپس بلافاصله تیزر «داستان ایلیا» با شعار «بچه‌ها به سمت قله» پخش شد که زندگی ایلیا پسر بچه ۱۰ ساله معلولی را از زبان خودش روایت می‌کرد. او از آرزوهایش می‌گفت و اینکه پدرش را از دست داده و با مادر و خواهرش زندگی می‌کند. در انتهای این تیزر، ایلیا از پرچم جشنواره سی‌وپنجم نیز رونمایی کرد.

پس از پخش دو تیزر، نوجوانی روی صحنه آمد و سوره «فتح» را قرائت کرد. انتخاب این سوره نیز بی‌ارتباط با شعار جشنواره یعنی «بچه‌ها به سمت قله» و فتح قله‌ها نبود.

پس از آن، سرود ملی که با بریده‌هایی از برنامه‌های کودک نوستالژی دهه شصت و هفتاد آماده شده بود، پخش شد. حضار به احترام این سرود برخاستند و همنوا با هم آن را زمزمه کردند.

در ادامه کلیپی از عروسک‌های شخصیت‌های معروف کارتونی که در نقاط مختلف اصفهان بودند پخش شد. عروسک‌ها با دیدن پروانه‌ها به سمت سالن اجلاس سران آمدند و همزمان با اتمام کلیپ، عروسک‌های تن‌پوش شخصیت‌های کارتونی وارد سالن شدند. ورود آن‌ها فضای شادی را در سالن برای بچه‌ها به ارمغان آورد. همزمان با ورود تن‌پوش‌ها به صحنه، ترانه‌هایی با موضوع جشنواره و ایران برای بچه‌ها اجرا شد. ترانه ایران با همراهی عروسک‌های تن‌پوش دیگری با لباس اقوام مختلف ایران همراه بود.

سپس نوازندگان جوانی با سازهای خود ترانه معروف «مادر من» از فیلم سینمایی خواهران غریب را نواختند. این گروه تا آخر مراسم، موسیقی چند ترانه از برنامه‌های کودک نوستالژی دیگر را هم در خلال برنامه نواختند.

پس از اجرای آن‌ها، بالاخره محمد سلوکی روی صحنه آمد و ضمن عرض خوشامدگویی به حضار اعلام کرد وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی، استاندار و شهردار اصفهان نیز در این مراسم حضور دارند. سپس از «مجید زین‌العابدین» دبیر جشنواره دعوت کرد پشت تریبون برود.

زین‌العابدین نیز روی صحنه رفت و طی سخنانی گفت: «سینما هنر متعالی و جامعی است که علاوه بر وجوه هنری، تکنیکی و حرفه‌ای، از علوم انسانی و علوم تربیتی نیز الهام گرفته است. سینما کلید پیشرفت کشور است و سینمای کودک و نوجوان به همین نسبت می‌تواند راهنمای بچه‌های ایران زمین برای حرکت در مسیر پیشرفت باشد. شعار جشنواره امسال هم با همین رسالت و نگرش، تنقیح و تهذیب یافت؛ بچه‌ها کمال‌طلب، حقیقت‌جو و آرمان‌خواه هستند و میل صعود به قلّه‌ها را دارند.»

او در ادامه سخنانش افزود: «در جشنواره امسال بیش از ۵۵۹ فیلم متقاضی اولیه حضور بودند که بهترین های آنها به ۴ بخش رقابتی بلند و کوتاه در حوزه ملی و بین المللی راه یافتند و در داوری قرار گرفتند. درخواست ۲۰۰ فیلمساز از ۴۰ کشور جهان نشان داد فرهنگ و هنر ایران زمین و دیپلماسی فرهنگی ما در ضمیر هنرمندان آزاده دنیا احترام خاص خود را دارد.»

پس از زین‌العابدین، «کمال حیدری»، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان روی صحنه رفت. او در سخنانش به سیر پیشرفت جشنواره اشاره کرد و گفت: «سه نسل تلاش کردند تا جشنواره به نقطه فعلی برسد. رسیدن به قله فراز و نشیب‌هایی دارد که با انرژی کودکان و نوجوانان آن را فتح می‌کنند. امیدوارم میزبان شایسته‌ای باشیم و تلاش داریم در محلات اصفهان برنامه‌ای را شروع کنیم تا این نشاط در برنامه‌های آتی به سراسر ایران تسریع پیدا کند.»

حیدری همچنین افزود: «امسال برنامه برگزاری المپیاد را داریم. همچنین برای کودکان معلول، سرطانی و کودکان کار برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است تا نشاط اجتماعی را در فضای شهر بالاتر ببریم. امیدوارم هر چه زودتر بتوانیم پروانه‌ها را به حرکت در آوریم و به اهداف خود برای پیشرفت دست پیدا کنیم.»

پس از سخنرانی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان، گروه سرود آکادمی موسیقی صدا روی صحنه آمدند و سرود جشنواره با نام «بچه‌ها به سمت قله» را با همراهی داوران کودک و نوجوان همخوانی کردند.

سپس سلوکی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا روی سن برود و به ایراد سخن بپردازد.

اسماعیلی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «خدا را شاکرم که در چنین ایام مبارکی و در این روز شریف و در این شهر کم‌نظیر، اصفهان مهد فرهنگ و هنر و تمدن حاضر شدیم. جشنواره بزرگ کودک و نوجوان بهانه‌ای برای گردهمایی فرزندان خوب ایران زمین است که نگاه به فتح قله دارند. انقلاب اسلامی ایران با عمری بیش از ۶۰ سال در هر دوره و نسلی، فرزندان بزرگی را پرورش داده و تربیت کرده. اصفهان مهد شهدای والامقام بوده است که تاریخ پر افتخار را ورق زده‌اند.»

او پس از اشاره به ۲۴هزار شهید استان اصفهان، این استان را پایتخت فرهنگ شهادت خواند. اسماعیلی در ادامه به شعار جشنواره که برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و سپس به بیان برنامه‌های دولت در زمینه فرهنگ و سینما برای کودکان و نوجوانان پرداخت: «در حوزه کودک و نوجوان قصد سرمایه‌گذاری داریم چراکه پیشرفت‌ها از همین نقطه و با محوریت کودکان و نوجوانان آغاز می‌شود. حضور کودکان و نوجوانان برای تحقق این مهم، یک ضرورت است.» سپس افزود: «در شورای عالی سینما هماهنگی بین وزارتخانه‌های مختلف حاصل شده و قصد داریم با اتحاد یکدیگر فضا را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهیم. دولت انقلابی قصد دارد فرهنگ و هنر در جایگاه درست قرار گیرد.

وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد موضوع ارتقای هنر برای کودکان را دنبال می‌کنند و به زودی زنگ سینما در مدارس اتفاق می‌افتد.

بنیاد پویانمایی ویژه تولید فیلم‌های سینمایی برای کودکان و نوجوانان نیز از مزیت‌های ماست. روزهای اخیر را ببینید که یک پویانمایی چطور سینماها را فتح کرده.»

اسماعیلی ادامه داد: «در حوزه کتاب و نشریات و تئاتر و موسیقی و فیلم باید برنامه‌ریزی‌هایی برای تربیت نسل جدیدی از هنرمندان بر مبنای تعالیم والای نظام اسلامی قرار گیرد و جشنواره اصفهان گام مهمی در آغاز این مسیر نورانی است. از خوبانی که برای برگزاری این جشن با شکوه تلاش کردند ممنونم. از سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان ممنونم. از شهردار و سایر مدیران استان و مدیران سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی تشکر می‌کنم و این جشنواره را نقطه آغازی برای خلق رویدادهای جدید و مهم در عرصه کودک و نوجوان قرار خواهیم داد.»

در ادامه برنامه، گروه موسیقی راک «عملیات کوهستان» از آتش‌نشانی اصفهان با شیوه‌ای خلاقانه در محفظه‌هایی آویزان از سقف سالن موسیقی متن انیمشین‌هایی مثل پلنگ صورتی و فوتبالیست‌ها را به‌طور زنده نواختند.

بعد از این آیتم پرهیجان، «احسان مهدی» از مجریان کودک شبکه پویا و نهال به روی صحنه آمد و در کنار مهدی سلوکی به اجرای برنامه پرداختند. پس از مدتی مهدی سلوکی برنامه را به احسان مهدی سپرد و احسان هم «حامد مدرس» را به روی صحنه دعوت کرد. آن‌ها در خلال صحبت‌های خود اشاره کردند که امسال بیش از ۹۰۰ داور کودک و نوجوان در جشنواره به داوری آثار می‌پردازند.

در ادامه احسان مهدی دست به خاطره‌بازی زد و با همخوانی بچه‌ها ترانه «صد دانه یاقوت» با صدای مرحوم خسرو شکیبایی را همخوانی کردند. این ترانه نیز یکی از ترانه‌های فیلم سینمایی «خواهران غریب» بود که اولین بار در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اکران شده بود.

پس از اجرای مجریان کودک شبکه نهال، گروه موسیقی این بار جایی در میان بچه‌های حاضر در سالن، به اجرای موسیقی پرداختند و ترانه «خونه مادربزرگه» را نواختند.

در بخش بعدی این مراسم، کلیپی از فیلم‌های تاریخ سینمای کودکان و نوجوانان ایران پخش شد که توسط هوش مصنوعی تولید شده بود.

پس از آن، محمد سلوکی بین بچه‌ها رفت و متناسب با شعار «بچه‌ها به سمت قله» سوالاتی را از بچه‌ها پرسید. او از فرزندان شهدا از جمله علی حججی، فرزند شهید محسن حججی نیز سوالاتی درباره رسیدن به قله و چگونگی آن پرسید.

سپس تیزری از پوسترهای آماده شده با تصاویر فرزندان شهدای مدافع حرم و امنیت با قاب عکس پدرانشان که در سطح شهر نیز نصب شده، پخش شد.

در بخش‌های پایانی مراسم، گروه سرود نجم الثاقب روی صحنه آمدند و به اجرای سرود «ایران» خود پرداختند. این سرود با لهجه‌های مختلف اقوام ایرانی اجرا شد.

در انتها نیز یک نوجوان با اجرای پرفورمنس و تصاویر ویدیووال، پروانه‌ها را در سالن همایش‌های اجلاس سران به پرواز درآورد و سالن غرق در زرورق‌هایی شد که از بالا روی سر بچه‌ها می‌ریخت. این کار باعث پر شدن سالن از شور و هیجان بچه‌ها در لحظات آخر برنامه شد.

در انتها آرتین ساجد، نوجوان خواننده، با اجرای ترانه‌ای با موضوع ایران روی صحنه آمد و پس از اجرای او محمد سلوکی پایان مراسم را اعلام کرد.

کمی بعد همه حاضران در محوطه بیرونی سالن اجلاس سران شاهد آتش‌بازی جذابی بودند و اینگونه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان آغاز به کار کرد.

 

محدثه مطهری