گروه سینما خبرگزاری هنر ایران: فیلم «همسایه شما، زهره» اولین بار با نام «دشمنان» در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد. این فیلم بعد از تدوین و تغییر نام از 5 اردیبهشت در سینماهای هنر و تجربه اکران عمومی شد. شنبه 8 اردبیهشت در مراسم رونمایی و نمایش ویژه «همسایه شما، زهره» علی درخشنده کارگردان آن در خصوص ایده و دغدغه‌های فیلمسازی‌اش با هنرآنلاین صحبت کرد.

 

ایده اولیه بر اساس شخصیت زنی در شهرک اکباتان شکل گرفت

علی درخشنده در خصوص ایده فیلم گفت: ایده ‌اولیه «همسایه شما، زهره» را در صحبت با بردیا یادگاری نویسنده فیلم به شکل گرفت. روزی که نشستیم تا در مورد فیلمنامه صحبت کنیم، بردیا از خانمی در شهرک اکباتان صحبت کرد. این خانم کارهای عجیب و غریبی انجام می‌داد. مثلا کفر و ناسزا می‌گفت. ایده اولیه در همین حد بود. اصلا این چیزی که در فیلم می‌بینید نبود.

بر اساس ایده اولیه داستان را این گونه پیش بردم که خانمی که طرد شده یا خودش را طرد شده می‌بیند و اینکه از خودش فراری است. این بنده خدا، درونش درد پنهانی دارد که هیچ زمانی فهمیده نشده است. چنین شخصیتی در نهایت تبدیل شد به زهره. با همفکری‌هایی که با بردیا و دیگر عوامل فیلم داشتیم، خیلی اتفاقات در مسیر تولید برای زهره پیش آمد. این باعث شد به داستان فیلم شخصیت اضافه کنیم. حتی می‌توان گفت شخصیت زهره هم تغییر کرد.

همسایه شما، زهره

هدفم تلنگری به روابط انسانی است

درخشنده برای ادامه فیلمسازی‌اش تنهایی، خانم‌ها و اعتیاد را سه ایده و دغدغه اصلی خود معرفی کرد و گفت: تنهایی، خانم‌ها و اعتیاد همیشه برایم دغدغه بوده‌اند. عدم آگاهی در روابط انسانی مسئله‌ایست که هر روز بیشتر به تن جامعه رسوخ می‌کند. آدمها در روابطی که با هم دارند نمی‌دانند به چه علت دارند با هم گپ می‌زنند. هر گونه ارتباطی به نظرم آنگونه که باید باشد نیست و تلاش دارم این را در فیلم‌هایم به تصویر بکشم تا بتواند تلنگری باشد به مخاطبانم. دغدغه‌ام انسان است.

همسایه شما، زهره

رویا افشار اولین و بهترین انتخاب برای شخصیت زهره بود

وی بازی رویا افشار را درجه یک توصیف کرد و ادامه داد: خانم افشار به خاطر دوستی‌ و شناختی که از قبل با ایشان داشتم، بهترین و اولین انتخابم بوده است. رویا افشار به شدت بازیگر حرفه‌ای و درستی هستند. شخصیتی را که می‌خواهند بازی کنند به دقت به آن فکر و بعد درست تحلیل می‌کنند. اینقدر مسائل را به راحتی تمیز می‌دهند که از همکاری با ایشان لذت می‌برید.

درک و فهم شان از بازی و نقشی که عهده‌دار می‌شوند بسیار بالاست و این باعث شد در نزدیکی به شخصیت زهره چالش سختی نداشته باشیم. اول فیلمنامه را به ایشان دادم و نگفتم که می‌خواهم شما نقش اصلی را بازی کنید. گفتم می‌شود بخوانید و نظرتان را بدهید؟ وقتی خانم افشار آمدند دفتر و دو نفری در مورد فیلمنامه صحبت کردیم، ایشان نظرات و ایده‌ها و تحلیل‌های درست و به جایی نسبت به شخصیت زهره داشتند. اصولا من براساس مود فیلمنامه را پیش می‌برم خیلی پایبند به قصه نیستم. ایشان شخصیت را فهمیده بودند و تحلیلشان درست بود. این باعث شد بر تصمیمم برای انتخاب ایشان به قطعیت برسم.

همسایه_شما_زهره

همین که فیلم دیده شود برایم کافی است

درخشنده در پاسخ به اینکه ژانر فیلمش برخلاف جریان حاکم بر گیشه درام است. با توجه به پرداخت وی به روابط انسانی، درام روانشناختی چه توجیه اقتصادی‌ای دارد گفت: خیلی دوست ندارم برای سرگرمی فیلم بسازم. دوست دارم فیلمسازی‌ام در مسیر دغدغه‌های انسانی باشد.

استدلالم این است که دغدغه‌های من، دغدغه‌های انسان‌های دیگر است. برای این فیلم خیلی دنبال گیشه نبودم. هر فیلمی به اقتضا اتفاقی که برایش می‌افتد دیده می‌شود. امیدوارم تا زمانی که «همسایه شما، زهره» جان دارد بر پرده سینما بماند. چیزی که برایم مهم است این است که ما آدم‌ها خیلی مراقب هم نیستیم، باید از هم مراقبت کنیم. امیدوارم مخاطبان فیلم به این نکته برسند.

علی درخشنده تا کنون ده فیلم کوتاه و یک سریال ساخته‌ است و در حال حاضر هم سریالی برای نمایش خانگی تهیه می‌کند. «مهام» و «آماس» از فیلم‌های او هستند.

«همسایه شما، زهره» را می‌توانید در سینماهای هنر و تجربه به تماشا بنشینید.

 

زهرا عباسی