گروه سینما هنرآنلاین: فیلم «شناور» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور و تهیه‌کنندگی رضا دادویی و میثم طوسی است. این فیلم در بخش هنر و تجربه از 25 بهمن در سینماها اکران شد و قرار است تا پایان اسفند بر پرده سینما باشد. «شناور» روایتی مبتنی بر واقع است از گروهی دوستِ صمیمی که با یکدیگر به سفری کوتاه می‌روند و با گم شدن یکی از آنها اتفاقاتی رخ می دهد و رازهایی برملا می‌شود. از آنجا که طول مدت اکران سینمایی این اثر بسیار کوتاه است، در ادامه هنرآنلاین با حسین‌پور کارگردان این فیلم در خصوص شرایط تولید، تبلیغ و اکران فیلم‌های هنر و تجربه به گفت‌وگو پرداخته است.

در شروع شهاب‌الدین حسین‌پور کارگردان فیلم سینمایی «شناور» گفت: امروزه تولید فیلم بسیار سخت شده است؛ چرا که حمایت و پشتوانه‌ای از ساخت فیلم مستقل نمی‌شود. متاسفانه سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با سینما از موضوعات خاص حمایت می‌کنند و باعث دو پاره شدن ساحت فیلم‌سازی شده‌اند. یک دسته فیلم‌ها تحت حمایت بالادستی‌اند که البته برخی از این فیلم‌ها کیفیت خوبی هم دارند؛ ولی به هر حال نورچشمی هستند. بخشی هم فیلم‌های مستقل با موضوعات و نقدهای اجتماعی‌اند که نیاز جامعه ما هستند. در واقع یکی از وظایف و الزامات سینما همین اندیشمند بودن، وجود نقدهای اجتماعی، تاثیرگذاری روی فضای جامعه و توسعه اجتماعی است. سینما و تئاتر و دیگر هنرهای نمایش همین رسالت را دارند. این شکل از حمایت باعث شده در بین هنرمندان دو دستگی ایجاد شود و متاسفانه تخریب جامعه هنری را در پی داشته است.

 

کارگردان این فیلم با اشاره به کمبود بودجه و شرایطی که برای گروه‌های تولیدی و سینماگرها وجود دارد ادامه داد: این شرایط باعث می‌شود تعداد تولید فیلم‌های مستقل در سال کم باشد. البته همان تعداد کم تولید هم با شرایط بسیار سخت و غم‌انگیز انجام می‌شود. این امر، امنیت شغلی، روحی و روانی هنرمندان را تحت تاثیر قرار داده است. این شامل همه آثار هنری است و مشمول سینمای بدنه یا هنر و تجربه به تنهایی نیست. سینمای مستقل چندسالی است که در رنج نادیده گرفته شدن است. 

حسین‌پور در خصوص شرایط تخصیص تاریخ اکران و طول مدت اکران اظهار کرد: اطلاعی از شرایط اولویت‌بخشی در تعیین زمان و طول مدت اکران‌ها ندارم. احتمال می‌دهم براساس شرایط فیلم، موضوع آن، پیش‌بینی گیشه فیلم یا تعداد مخاطبانش و دیده شدنش برای چگونگی اکران برنامه‌ریزی می‌کنند. از قاعده و قانونش اطلاعی ندارم. امیدوارم مترومعیار تخصیص اکران‌ها مشخص شود. در مورد فیلم «شناور» بهمن و اسفند را به عنوان زمان اکران در نظر گرفتند. از آنجا که فرآیند اخذ پروانه نمایش فیلم ما زمان زیادی به طول انجامید، متاسفانه گذر زمان ما را به پایان سال نزدیک کرد و شرایط اکران سخت شد.

کارگردان «شناور» افزود: به هر حال با وجود لطف و محبت گروه سینمای هنر و تجربه در این بازه کوتاه زمانی و در پایان سال فیلم‌ها با گیشه‌ی پرفروغ مواجه نمی‌شوند. به طور کلی از دیدن هیجان و علاقه‌مندی مردم به فیلم خوشحال شدیم. فیلم «شناور» براساس یک اتفاق واقعی و تکان‌دهنده است که با عشق عوامل تولید در ایام کرونا ساخته شده است. استقبال مردم خستگی ما را از تن بیرون کرد. حالا حدس و آرزوی اینکه اگر می‌شد یک هفته دیگر هم بر پرده باشد و یا اگر در فصل دیگری اکران می‌شد استقبال متفاوت می‌بود، داستان دیگری است که شاید بهتر باشد تهیه‌کننده یا مدیر گروه هنر و تجربه در موردش صحبت کنند.

SHENAVAR1

حسین‌پور در خصوص حمایت‌های لازم از فیلم‌سازی گفت: چند سالی است که به دلیل رغبت کمتری به تئاتر و سینما دارند. این امر بسیار غم‌انگیز است و غم‌انگیزتر اینکه این مسئله از سمت مسئولان دیده نمی‌شود و چه بسا منکر آن هم می‌شوند. پس در نتیجه چاره‌اندیشی هم نمی‌شود. همیشه اینطور نبوده که از فیلم‌ها حمایت بالادستی شود؛ مردم به صورت خودجوش و پرشور از هنرمندان حمایت می‌کردند؛ اما الان توان حمایتی مردم کم شده است و آسیب‌ها دوصد چندان شده است. اینکه درآمدهای سینمایی محدودتر شده و هزینه‌های تولید فیلم بیشتر شده و سر به فلک می‌کشد، معادله را خراب و تولید را سخت می‌کند.

کارگردان فیلم «شناور» ادامه داد: نباید فقط فیلم‌های کمدی، با هنرپیشه‌های آنچنانی که پول‌های آنچنانی با خودشان همراه دارند و البته خودشان هم امکان تبلیغات دارند، امکان دیده شدن داشته باشند. تمام فیلم‌های سینمای اجتماعی چه در هنر و تجربه و چه در سینمای بدنه باید حمایت تبلیغاتی شوند و بودجه‌هایی برای آنها دیده شود تا بتوانند تبلیغات مجازی و محیطی انجام دهند. مردم بدانند چنین تولیداتی وجود دارند و از آنها استقبال کنند. عدم درایت در فضای اطلاع‌رسانی و تبلیغات در سینما و حتی تئاتر بسیار اسفناک است. ما حمایتی برای دیده شدن آثار نداریم. اغلب پروژه‌های تولیدی با شرایط سخت فیلم‌هایشان را به سرانجام می‌رسانند و دیگر بنیه‌ای برای تبلیغات ندارند. این مسئله در مورد فیلم‌های هنر و تجربه که بازیگر سوپراستار ندارند شدیدتر است و اسپانسری هم برای تبلیغات ندارند. وقتی فعالیت تبلیغاتی وجود ندارد در واقع گیشه هم کم‌رونق خواهد بود.

وی در خصوص شرایط اکران فیلمش گفت: اکران «شناور» اکران خیلی خوبی بود همه اعضا گروه دست به دست هم دادند و در سانس‌ها حضور داشتند. مهمان‌های عزیزی در اکران‌ها، چه اکران هنرمندان، چه اکران افتتاحیه و چه اکران‌های عمومی تشریف آوردند و همین تایم کوتاهی که اکران داشتیم بسیار هیجان‌انگیز انجام شد و سعی کردیم به بهترین شکل از آن استفاده کنیم. مردم، هنرمندان و منتقدینی که حضور پیدا کردند فیلم را پسندیدند. همیشه نقطه نظرات و نقدهایی وجود دارد ولی در کلیت فیلم مورد استقبال و رضایت عموم مخاطبان قرار گرفت.

 

در نهایت شهاب‌الدین حسین‌پور کارگردان «شناور» تکمیل کرد: نتیجه‌ای که از اکران «شناور» به دست آوردیم جهت تولیدات دیگر امیدوارمان کرده است. در پایان از تمامی اعضا و عوامل گروه سازنده فیلم به خصوص سرمایه‌گذاران عزیز تشکر می‌کنم که با خلوص و صداقت و مهربانی بدون چشم داشت مالی تلاش کردند این فیلم ساخته شود. تاکید می‌کنم که این فیلم براساس واقعیت ساخته شده و همین مخاطبان ما را بسیار شگفت‌زده کرد. خدا را شکر که اولین فیلم سینمایی بلندم با این حال خوب و استقبال اکران شد. فیلم «شناور» تا پایان اسفند روی پرده خواهد بود و با مشورتی که با دوستان گروه هنر و تجربه داشتیم از اواسط تا اواخر فروردین اکران آنلاین آن به احتمال زیاد در پلتفرم هاشور انجام خواهد شد.