گروه سینمایی هنرآنلاین: سیدسعید سیدزاده، تهیه‌کننده و مدیر فرهنگی و هنری با تاکید بر اهمیت ساخت سالن سینما در کشور درباره میزان تاثیر تعداد سالن‌ها بر گسترش سطح تاثیرگذاری جشنواره فیلم فجر توضیح داد: معتقدم جشنواره مکانی جهت عرضه و توجه ویژه به تفکر و ارزش‌هایی است که برگزارکنندگان برنامه‌ریزی کرده‌اند. مسئولان این رویداد به نوعی با اهدای جوایز این پیام را می‌دهند که اینگونه فیلم بسازید. حال اگر در ۵۰۰ سالن این فیلم‌ها نمایش داشته باشند، کثرت سالن‌ها عملا از چرخه نمایش و درآمدزایی سینما خواهد کاست.

وی در ادامه عنوان کرد: تعدد سانس نمایش فیلم‌ها در جشنواره در حد تبلیغات برای آثار باید باقی بماند، در غیر اینصورت در زمان اکران عمومی توجه ویژه‌تری به فیلم نخواهد شد. این فیلم‌ها باید بعدا فروخته شوند و بازگشت سرمایه داشته باشند. اگر قرار باشد تمام ارائه خود را در بازه زمانی جشنواره خرج کنند، بازگشت مالی نخواهند داشت. بنابراین توجه به حقوق صاحبان آثار، سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده باید در این رفتار تبلیغاتی جشنواره مورد توجه قرار بگیرد. 

این مدیرفرهنگی همچنین با اشاره به اقدامات موسسه بهمن سبز به عنوان یکی از نهادهای فعال در حوزه سینما، درباره عملکرد این سازمان در حوزه سالن‌سازی و سینماسازی در دو سال اخیر گفت: خوشحالم از این بابت که مجموعه حوزه هنری و موسسه بهمن سبز در حوزه سینماسازی و تجهیز سالن‌ها فعالیت خود را گسترش داده و کارهای ارزشمندی را انجام می‌دهد. آنچه برای شرایط ایده‌آل سینمای ایران مد نظر است، این است که باید حرفی را زد که شنونده‌ داشته باشد. بنابراین اگر تولید درخور باشد، باید سالن‌هایی برای اکرانش نیز وجود داشته باشد.

این تهیه‌کننده ادامه داد: این نقیصه کمبود سالن دامن سینما را گرفته بود اما اکنون افزایش تعداد سالن‌های سینما به عنوان محل نمایش در حال کثرت است و جامعه سینمایی و مردم از آن بهره می‌برند. اما من خوشحال‌تر خواهم بود که این دو حرکت تولید و نمایش همگام با یکدیگر در خدمت اقدامی ارزشمند باشند. سینمای امروز ما از فقر تفکر رنج می‌‌برد و این مربوط به امروز و دیروز نیست. بلکه سال‌هاست سینما به جای اشاعه فرهنگی، بی‌فرهنگی را ترویج می‌کند. اگر قرار بر ادامه این روند باشد، اساسا سینماسازی نیز تاثیری ندارد. اگر سینما در خدمت ارزش‌های اصیل ما باشد، باید به توسعه هرچه بیشترش فکر کرد.

سیدزاده خاطر نشان کرد: اگر سینما در مسیر ارزش‌ها حرکت می‌کند، موسسه بهمن سبز و بخش‌های فعال در حوزه سالن‌سازی و تجهیز سینماها نیز باید فعالیت خود را گسترش دهند. شکر خدا حوزه هنری حرکت مثبتی در مسیر فرهنگ برداشته است؛ به ویژه در حوزه تولیدات فیزیکی. 

وی با اشاره به اهمیت همگام شدن تولیدات سینما و فعالیت‌های زیرساختی عنوان کرد: اگر تولیدات سینما در مسیر ارزش‌ها باشد باید  سالی چند صد سینما برای نمایشش ساخت. در زمان مسئولیت من در سوره سینما، شاید کل سینماهای کشور کمتر از ۱۰۰ بود اما امسال با افزایش سالن‌های جدید مجموعا بیش از ۲۰۰ پرده خواهیم داشت. این اتفاق مهمی در حوزه نمایش سینمای ایران است اما باید ارزشش را داشته باشد. 

این مدیر فرهنگی ادامه داد: تولید فیلم باید مضامین درخوری داشته باشد تا بتوانیم زیرساخت‌ها را نیز برایش فراهم کنیم. زیرا متریال و مضامینی که در این سالن‌ها نمایش داده می‌شوند، باید شایستگی‌اش را داشته باشند. کمیت و تعدد سالن‌های سینما مهم نیست بلکه کیفیت آن باید در راستای تعالی سینمای ایران باشد.

سیدزاده در پایان گفت: خدا را شکر که بهمن سبز دوباره فعال شده است. سالن‌های این مجموعه باید در خدمت سینمای ملی باشد.