به‌گزارش هنرآنلاین، میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان، فریدون الله‌یاری روز گذشته30 مرداد 96 با اعلام این خبر، افزود: با توجه به وجود بیش از 22هزار اثرتاریخی در استان اصفهان پس از شناسایی آثاری که نیاز به مرمت اساسی دارند هم‌اکنون و در یک اقدام ویژه، کارگاه‌های مرمت آثار تاریخی در تمام 24 شهرستان این استان فعال است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون براساس برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده از سوی کارشناسان این اداره‌کل، کارگاه‌های مرمت آثار ارزشمند تاریخی حتی در برخی روستاهای هدف گردشگری استان نیز فعال شده‌اند.

او در ادامه به سایر طرح‌های مرمتی میراث‌فرهنگی در این استان اشاره کرد و اظهار کرد: طرح‌های مرمت اضطراری در حال حاضر با توجه به برنامه‌ریزی‌های به‌ عمل آمده از سوی سایر تیم‌های مرمتی اداره‌کل در سطح استان انجام می‌شود. به‌گونه‌ای که هم‌اکنون ده‌ها طرح مرمت اضطراری جدای از طرح‌های مرمتی یاد شده، در بناهای تاریخی استان اصفهان در حال اجراست.

مرمت 25 اثر در شرق شهرستان اصفهان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان همچنین از مرمت 25 بنا و مجموعه تاریخی در شرق شهرستان اصفهان خبر داد و گفت:از ابتدای سال 1396 تا 30 مرداد با صرف اعتباری معادل 15میلیارد ریال، عملیات مرمت 25 بنا و محوطه تاریخی در منطقه شرق شهرستان اصفهان انجام شده است.

الله‌یاری اظهار کرد: با توجه به بروز خشک‌سالی‌های متعدد در بخش‌هایی از استان به ویژه در شرق شهرستان اصفهان، لزوم حفاظت از آثار تاریخی و توسعه گردشگری فرهنگی به‌واسطه آثار تاریخی ارزشمندی که در این بخش از استان وجود دارد بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود، لذا با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و در یک طرح گسترده، عملیات مرمت آثار تاریخی شرق شهرستان اصفهان در کنار برنامه‌ریزی برای ترویج صنایع‌دستی و توسعه گردشگری انجام می‌شود.

حمید محمدنژاد مدیر پایگاه ملی روستای تاریخی قهی و ناظر طرح های مرمتی شرق شهرستان اصفهان نیز در این باره تصریح کرد: در پنج ماه اول سال 1396 و در ادامه طرح‌های مرمتی درسال 1395، عملیات مرمت بناهای تاریخی همچون مسجد‌جامع، خانه تاریخی حاج رزمجو، خانه تاریخی تاج‌زاده، خانه تاریخی لقمان، خانه تاریخی شیخ‌حسن، آب‌انبار و آسیاب حاج‌حسن در روستای تاریخی قهی در کنار مرمت بافت تاریخی این روستا شامل مرمت گذرها و ساباط حاج‌ابراهیم در شرق شهرستان اصفهان در حال انجام است.

او گفت: مرمت بافت تاریخی و بازار شهر تاریخی هرند، مرمت باقی‌مانده حصار تاریخی شهر کوهپایه متعلق به عصر ساسانی، مرمت برج کبوتر منحصربه‌فرد روستای قورتان و مرمت قلعه بزرگ روستای تاریخیقورتان از دیگر طرح‌های مرمتی اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی اصفهان در محور تاریخی شرق شهرستان اصفهان است.

محور شرق شهرستان اصفهان در امتداد مسیر رودخانه زاینده‌رود به سمت تالاب گاوخونی واقع شده است. این منطقه تاریخی به‌ واسطه عبور مسیرهای فرعی جاده ابریشم از قدمت تاریخی ارزشمندی به‌ویژه در دوران پیش از اسلام و سپس در دوران اسلامی خصوصا سده‌های پنجم، ششم، هفتم و هشتم هجری قمری برخوردار است، به‌گونه‌ای که وجود آثار بسیار ارزشمند و منحصر به‌فرد تاریخی و وجود فرهیختگان دیار گرم و خشک شرق شهر تاریخی اصفهان درکنار تنوع قومی منطقه از جمله اقامت عشایر عرب جرقویه در این منطقه که سهم ارزشمندی در سیر تطور تاریخ فرهنگ و تمدن فلات مرکزی ایران زمین به‌ویژه در دوران اسلامی ایفا کرده‌اند خود گویای این مطلب است.