برنامۀ گفت‌وگومحور جلد دوم از شبکه کتاب با حضور شیما جوادی، منتقد ادبی، ویراستار و نویسندۀکتاب «ماتروشکا» و با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی پخش شد.

به گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین، کتاب «ماتروشکا» داستان زنی از هم پاشیده و تنها به نام سِوداست که پدر و مادرش عضو سازمان مجاهدین خلق بوده‌اند. این کتاب سعی دارد به درون حفره‌های تاریک درونی زنی اسیر شده قدم بگذارد و او را واکاوی کند و به دنبال آن حوادث مهم سیاسی و جاسوسی سال‌های اخیر ایران را هم بیان می‌کند. کتاب «ماتروشکا» نوشتۀ شیما جوادی و از سوی توسط انتشارات کتابستان معرفت به چاپ رسیده است.

جوادی دربارۀ ایدۀ نگارش کتاب «ماتروشکا» ، بیان کرد: این اثر، چهارمین کتاب و اولین رمان من است که از همان سال 94 که وارد کارگاه‌های داستان‌نویسی شدم ایدۀ اولیۀ آن در ذهنم شکل گرفت و همزمان با آن در حال نگارش دربارۀ تاریخ معاصر، گروه های چپ و انحرافات آن بودم که بسیار کمک‌کننده بود.

این نویسنده با اشاره به داستان کتاب «ماتروشکا»، اظهار کرد: داستان این رمان دربارۀ قهرمان زنی به نام سِودا است که از کودکی با عقدۀ طرد شدن از طرف مادرش بزرگ شده است. مادری که عضو سازمان مجاهدین بوده و آنها را به خاطر آرمان‌های این سازمان ترک کرده است و هنگام بمب گذاری دستگیر و اعدام شده است.

وی افزود: سِودا دوست دارد شبیه مادرش شود و از طرفی به دلیل شباهت به مادر و نوع تربیت از سمت پدر همیشه با ترس زندگی کرده است. داستان از زبان 40 سالگی و اوج فروپاشی و زندگی سیاه او شروع می شود و تنها تصویری که از مادر در ذهن دارد رها شدن از سمت او است و این درد از 6 سالگی همراه او بوده است.

این منتقد ادبی تصریح کرد: بخش روانشناختی درون داستان برایم دشوار بود زیرا از شخصیت خودم بسیار دور بود. به دلیل داشتن قدرت تخیل بالا، تصمیم گرفتم خود را جای شخصیت اصلی داستان بگذارم که کار بسیار دشواری بود  اما این شیوه به من کمک کرد تا بتوانم بیشتر روحیات آنها را درک کنم. همچنین با مطالعۀ کتاب‌های روانشناسی، خانواده‌ها و افراد گروه مجاهدین خلق و مصاحبه کردن با آنها توانستم مشکلاتشان را از نزدیک لمس کنم.

او با اشاره به فلسفۀ اسم ماتروشکا، گفت: ماتروشکا در اصل ابزاری است که از آن برای انجام فعالیت‌های جاسوسی استفاده می‌شد و کابوس شخصیت اصلی داستان است. عروسک‌های قدیمی که بعد از جنگ‌ جهانی اول به وجود آمدند، نماد مادر بودند و در عین حال لایه لایه بودن این عروسک‌ها نشان دهندۀ این است که افرادی اطراف شخصیت اصلی داستان وجود دارند که دارای شخصیتی پنهان درلایه‌های زندگی قهرمان داستان هستند که او را دچار سردرگمی می‌کنند.

این ویراستار بیان کرد: من تصمیم داشتم دربارۀ کودکان دهۀ 60 صحبت کنم، کودکانی که به دلیل خانواده‌‍‌های سیاست زدۀ خود زندگیشان دچار انحراف و فروپاشی شده است. دغدغۀ اصلی این کتاب نشان دادن نقش خانواده در شخصیت مستقل سیاسی و اجتماعی انسان‌ها است.

جوادی در پایان گفت: طراحی جلد کتاب به ما نشان می‌دهد که سازمان مجاهدین خلق افراد را هم شکل می‌کنند و باعث می‌شوند افراد علایق خود را کنار بگذارند و ساختار ذهنی متلاشی داشته باشند و نتوانند خود را به عنوان یک فرد حقیقی بروز دهند.

گفتنی است، برنامۀ جلد دوم هر هفته دوشنبه‌ها ساعت 18 به صورت زنده از ketab.tv پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه را از آرشیو این تلویزیون مشاهده کنند.