یک نویسنده و پژوهشگر با حضور در ویژه‌برنامۀ «حوالی کتاب»که به مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران از شبکه کتاب پخش شد، اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی کانون‌های فرهنگی و تربیتی هستند و به دلیل دغدغۀ فرهنگی که دارم، دیگران را براساس توانمندی‌هایشان در این مسیر همراهی می‌کنم.

به گزارش گزوه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین، مرضیه نفری دربارۀ نگارش اولین اثر خود، بیان کرد: کتاب «شاید عشق باشد شاید عادت» اولین کتاب من است که در سال 1390 منتشر شد و مجموعه داستان کوتاه با موضوع زنان و دغدغه‌های اجتماعی است که در مطبوعات و روزنامه‌ها چاپ شد و بعدها این داستان‌ها را جمع‌آوری و به عنوان اولین اثر خود چاپ کردم.

وی در ادامه افزود: اثر دیگر من کتاب «شب بی‌ستاره» است که رمانی برای نوجوانان و با محوریت دختری نوجوان به نام ستاره است که مورد توجه خوانندگان واقع شد. این کتاب جوایز ادبی بسیاری را به دست آورد و به واسطۀ شغل خود که مدیر کتابخانه هستم و از نزدیک می‌توانم مخاطبان جدی کتاب و کتابخوانی را ببینم، تصمیم دارم ادامۀ آن را در جلدی دیگر بنویسم. کتابخانه‌های عمومی کانون‌های فرهنگی و تربیتی هستند و به دلیل دغدغۀ فرهنگی که دارم، دیگران را براساس توانمندی‌هایشان در این مسیر همراهی می‌کنم.

این ‌نویسنده با اشاره به کتاب دیگر خود با عنوان «جامانده از پسر»،گفت: داستان این ‌رمان در سال 1342 جریان دارد؛ سالی که حوادث تاریخی مهمی در آن رخ داده و زندگی سالار شخصیت‌ اصلی داستان را هم تحت‌الشعاع قرار داده است. ویرانی شخصیت سالار از آن‌جا شروع می‌شود که پسرش سهراب، مسیر خود را تغییر داده و مفقود می‌شود. سال 1342 نقطۀ آغاز انقلاب است اما هنوز این تحول اجتماعی برای همۀ مردم مشخص و معین نیست و زمزمه‌هایی از ورود فردی آشنا که با همۀ مردم متفاوت است، شنیده می‌شود. مفهوم انقلاب و ساختن دوبارۀ آن از جمله محوری‌ترین مفاهیم این‌رمان است.

این پژوهشگر تصریح کرد: سالار که شخصیت اصلی داستان است در مقابل فرزند خود قرار می‌گیرد و پسر به دست پدر زخمی می‌شود که اشاره به داستان رستم و سهراب در شاهنامۀ فردوسی دارد. همچنین سیل عظیمی از مردم که به دلیل دستگیری امام خمینی(ره) به راه افتاده بود، داستان کفن‌پوشان ورامین روی پُل باقرآباد را تداعی می‌کند که نیروهای امنیتی و نظامی مردم را روی پل نگه داشتند و اراذل و اوباش هم به نیروهای حکومتی پیوستند که مردم به هر قیمتی به تهران نرسند و متفرق شوند.  

نفری در پایان، بیان کرد: در نگارش کتاب «جامانده از پسر» از فرهنگ عامیانه استفاده کردم و به دلیل اینکه زمان کتاب مربوط به 60 سال پیش بود و نوع کلمات و محاوراتشان با ما متفاوت بود و به اجبار بسیار از فرهنگ قهوه خانه‌ای و عامیانۀ ایران استفاده کردم. همچنین برای نگارش این رمان که اثری تاریخی و پژوهشی است، به ورامین رفتم و پژوهش میدانی انجام دادم و مجموعه خاطرات افرادی که در این حادثه حضور داشتند را مطالعه کردم.

گفتنی است، ویژ‌ه‌برنامۀ «حوالی کتاب» به مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، از 14 بهمن ماه 1402 تا 18 بهمن ماه، ساعت 15:40 به صورت همزمان از شبکه کتاب و شبکه تهران پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این ویژه‌برنامه را از طریق ketab.tv مشاهده کنند.