به گزارش گروه فرهنگ و ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین، کتاب «سی و 3» روایت اتفاقات قبل و بعد جنگ حزب‌ الله علیه رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ و حول حضور شهید حاج قاسم سلیمانی در روزهای نفس گیر جنگ 33 روزه لبنان است. این کتاب دومین اثر نویسنده است که از سوی انتشارات کتابستان به چاپ رسیده است.

نصیری دربارۀ ایدۀ نگارش و دلیل انتخاب اسم کتاب «سی و 3»، بیان کرد: این کتاب به صورت مستقیم به جنگ 33 روزه می پردازد و دو سوم حجم کتاب در آن 33 روز می گذرد و عدد 3 هم که به صورت جدا نگارش شده است اشاره به 3 شخصیت برجستۀ درون داستان حاج قاسم سلیمانی، عماد مغنیه و شخصیت اصلی کتاب که فردی به نام امید است و کل ماجرای داستان حول این سه شخصیت شکل می‌گیرد.

این نویسنده با اشاره به شخصیت اصلی داستان و موضوع آن، اظهار کرد: امید شخصیتی دانشمند و فارغ‌التحصیل مقطع ارشد در رشتۀ الکترونیک از دانشگاه صنعتی شریف است و بعد از دریافت مدرک تحصیلی خود قصد دارد کارهای بزرگی در داخل کشور به جای مهاجرت از آن انجام دهد به همین دلیل با بحران بیکاری روبرو می‌شود و در این مسیر و طی صحبت‌هایی با دایی خود با سپاه قدس آشنا می‌شود و سردار سلیمانی را ملاقات می‌کند که زمان آن به دهۀ 70 و سال 1379  برمی‌گردد. 

وی افزود: در قسمت جنگ الکترونیک حاج قاسم به او پیشنهاد می‌دهد که ما نیاز به رشد و ترقی داریم. همان‌طور که می‌دانید ما در آن زمان از نظر موشکی و پهبادی در سطحی که الان در آن هستیم، نبودیم و از دشمن بسیار عقب‌تر بودیم. این داستان تا سال 2006 ادامه می‌یابد و تا 7 سال بعد از استمرار فعالیت‌هایشان با جنگ 33 روزه تلاقی پیدا می‌کند و کل داستان از زبان امید شخصیت اصلی کتاب و در شیوۀ اول شخص مفرد روایت می‌شود.  

این نویسنده دربارۀ منبع اصلی خود برای نگارش کتاب «سی و 3»،تصریح کرد: منبع اصلی این کتاب سخنرانی‌های شهید حاج قاسم سلیمانی و سیدحسن نصرالله است و شخصیت امید هم کاملاً ساخته و پرداختۀ ذهن نویسنده است و کل روایت‌های مستندی که در دسترس داریم  از زبان امید به عنوان یک شاهد روایت می‌شود.

او افزود: من آموختم که برای ساخت یک شخصیت می‌توان به شخصیت‌های بیرونی که می‌شناسیم استناد کنیم و تقریباً از ویژگی‌های شخصیتی خودم در شخصیت امید وجود دارد اما امید یک شخصیت تلفیقی است و 30 الی 40 درصد از ویژگی‌های شخصیتی امید، ویژگی‌هایی هستند که علاقه دارم در آینده آنها را داشته باشم.

نصیری در پایان گفت: خیلی علاقه داشتم رمانی اجتماعی به معنای داخلی و به دور از فضای جنگ و مقاومت را تجربه کنم ولی ظاهراً اتفاقات جبهۀ مقاومت بسیار فشرده و سریع در حال رخ دادن است و حیف است که به آن پرداخته نشود.

گفتنی است، برنامۀ جلد دوم هر هفته دوشنبه‌ها ساعت 18 به صورت زنده از ketab.tv پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه را از آرشیو این تلویزیون مشاهده کنند.