یک نویسنده و پژوهشگر با حضور در ویژه‌برنامۀ «حوالی کتاب»که به مناسبت صد سالگی جلال آل‌احمد از شبکه کتاب پخش شد، اظهار کرد: نگاه جلال آل‌احمد در آثارش به دلیل ریشه‌های خانوادگی،گرایش او به حزب توده و روشنفکری، همواره نگاه مردمی بوده است.

به گزارش گروه فرهنگ و ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین، مهدی کاموس با اشاره به شخصیت روشنفکر جلال آل‌احمد، بیان کرد: تأثیرگذاری جلال آل‌احمد به دلیل روحیۀ روشنفکری که دارد، همیشه مورد حسادت و حتی الگو برای نویسندگان بوده است. جلال آل‌احمد بعد از انقلاب به واقعۀ سال 1342 واکنش نشان می‌دهد و متوجه می‌شود که برای مبارزه با استبداد و استعماری که در ایران است، نمی‌توان به بُن‌مایه‌های فکری و دینی مردم بی‌توجه بود و تنها کسی که این فرصت تاریخی را در اختیار او قرار می‌دهد، شخصیت مصلح و توانای امام خمینی(ره) است به همین دلیل نامه‌ای برای ایشان می نویسد و با او دیدار می‌کند.

وی در ادامه افزود: نگاه جلال آل‌احمد از سال 42 متوجه کارکرد سیاسی اسلام از نگاه فقه سیاسی امام خمینی(ره) می‌شود به همین دلیل کتاب «خسی در میقات» را می‌نویسد و بعد از آن مقاله‌ای با دیدگاه نقادانه راجع به بهائیت با عنوان دین ساختگی می‌نویسد و باعث می‌شود که مسلمانان و طرفداران دین اسلام نگاه مثبتی به او داشته باشند و به عنوان نویسندۀ سیدی که اهل قلم است، مطرح و مورد توجه و تقلید قرار گیرد.

این نویسنده تصریح کرد: جلال آل‌احمد در زندگی به عنوان یک نویسندۀ متعهد به فضای ذهنی خودش و وجدان خود به جامعه، خدا، دین و ملت، همواره زندگی او مورد توجه بوده است. شخصیت و رفتار جلال آل‌احمد دال مرکزی گفتمان او بوده است و باید یک بار دیگر به زندگی او بپردازیم.

این ‌پژوشگرگفت: نگاه جلال آل‌احمد در آثارش به دلیل ریشه‌های خانوادگی،گرایش او به حزب توده و روشنفکری، همواره نگاهی مردمی بوده است. کسی که در میان اندیشه‌های کلان یک جامعه با توده‌ها و قاعدۀ هرم ارتباط برقرار می‌کند، کار آن ساده‌سازی و آگاه کردن توده‌ها نسبت به آن پارادایم‌ها و اندیشه‌های کلی است که در نوک هرم یک جامعه وجود دارد و جلال آل احمد همواره بین اندیشه‌های کلان و تودۀ مردم در رفت و آمد بود و روشنفکری که با مردم در ارتباط نباشد، روشنفکر محسوب نمی‌شود.  

کاموس در پایان، بیان کرد: نقد، روح روشنفکری برگرفته از مدرنیته است و نگاه جلال آل‌احمد در سفرنامه‌هایش نگاهی مردم‌نگارانه است به این دلیل که کارکرد جلال به عنوان یک نویسندۀ روشنفکر ارتباط با مردم است و رفاه، درد و رنج مردم ارزش هایی است که همواره مورد توجه او بوده است.  

گفتنی است، ویژ‌ه‌برنامۀ «حوالی کتاب» به مناسبت صدسالگی جلال‌ آل‌احمد، از 2 دی ماه 1402 تا 6 دی ماه، ساعت 15:30 به صورت همزمان از شبکه کتاب و شبکه تهران پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این ویژه‌برنامه را از طریق ketab.tv مشاهده کنند.