برنامۀ گفت‌وگومحور جلد دوم از شبکه کتاب با حضور آذر خزاعی سرچشمه، پژوهشگر و نویسندۀ کتاب «تا پلاک 140» و با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی پخش شد.

به گزارش خبرگزاری هنرآنلاین، آذر خزاعی سرچشمه با اشاره به سبک نگارش کتاب «تا پلاک 140»، بیان کرد: ایدۀ این کتاب بر مبنای سبک خاطره نگاری شکل گرفته است و خاطرات 140 نفر از اهالی قلم در دوران دفاع مقدس، جنگ و دهۀ 60 را در خود گنجانده است و نگارش آن براساس اتفاقاتی که در پیش رو داشتم برایم به وجود آمد.

 این نویسنده با توجه به اینکه برای نوشتن کتاب «تا پلاک 140» بیش از 4 سال زحمت کشیده است، اظهار کرد: این کتاب شامل گردآوری 262 خاطره از 140 هنرمند و نویسنده است که در زمان جنگ زندگی می‌کردند. من برای نگارش این کتاب در ابتدا تنها به جمع‌آوری خاطرات داستان‌نویس‌های دفاع مقدس اکتفا کردم اما وقتی با دوستان خاطره‌نویس جنگ صحبت کردم و چند خاطره تأثیرگذار از آنها شنیدم، تصمیم گرفتم از قشرهای دیگر اهالی قلم نیز استفاده کنم به همین دلیل به سراغ خاطره‌نویس‌ها و در انتها به سراغ اهالی هنر رفتم.

او در ادامه گفت: من این اثر را با هدف نشان دادن جریان زندگی مردم ایران در دوران دفاع مقدس و جنگ نوشتم و راویان این مجموعه هر کدام از زاویه دید خود حوادثی که در آن حضور داشتند را روایت کردند.

این پژوهشگر تصریح کرد: گرفتن خاطره از 140 نفر آن هم از اهالی قلم و هنر که هر کدام درگیر مسائل کاری خود هستند، کار آسانی نبود به همین دلیل با بعضی مصاحبه کردم و بعد از پیاده کردن آن متن را برایشان می‌فرستادم که اگر نکته ای از قلم مانده است به آن بیفزایند. محیط مناسبی در بعضی از مصاحبه‌ها فراهم نشد و راوی بخشی از حقیقت خاطره‌اش را انگار درونش نگه می‌داشت و بازگو نمی‌کرد.

وی افزود: بعضی از مصاحبه‌ها به صورت تلفنی در چند روز انجام شد. نویسندگانی که خاطرات آنها را جمع‌آوری کرده بودم خواستار این بودند که هیچ‌گونه دخل و تصرفی در خاطره‌شان صورت نگیرد و همین کار را برای من سخت‌تر کرد و تنها در حد ویرایش دستوری و روخوانی توانستم در آنها تغییراتی ایجاد کنم.

خزاعی سرچشمه در پایان گفت: ادبیات خاطره نویسی جنگ گونه‌ای جدید در ادبیات است که با وقایع جنگ و هشت سال دفاع مقدس به ادبیات ما اضافه شد. جنگ‌ها همیشه بستر مناسبی برای خلق داستان‌های بزرگ است و نویسندگان از دل وقایع و حوادث جنگ‌ها آثاری را خلق کردند که خود یا در دل این حوادث حضور داشتند و یا از خاطرات دیگران استفاده کردند.

گفتنی است، برنامۀ جلد دوم هر هفته دوشنبه‌ها ساعت 18 به صورت زنده از ketab.tv پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه را از آرشیو این تلویزیون مشاهده کنند.

منبع: روابط‌عمومی هنرآنلاین