یک روزنامه نگار، نویسنده و منتقد ادبی با حضور در ویژه‌برنامه «حوالی کتاب» شبکه کتاب که به مناسبت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روی آنتن رفت، بیان کرد: رمان شهری ماحصل روابط انسان‌ها در فضای شهری است و رابطۀ انسان‌ها در فضای شهری با انسان‌ها در فضای روستایی تفاوت دارند به همین دلیل این داستان در بستر شهر در حال جریان است.

به گزارش روابط عمومی شبکه کتاب، حمید بابایی، اظهار کرد: من چند داستان کوتاه با روایت محلۀ خاک‌ سفید نوشتم و اینگونه شد که به شاکلۀ یک رمان رسیدم. رمان‌نویسی را خودم با آزمون و خطا آموختم و در این مسیر استادی نداشتم که از آن بیاموزم و نگارش رمان یک مقولۀ آموزشی است.

وی در خصوص کتاب «خاک‌سفید» گفت: من اعتقاد داشتم باید رمانی بنویسم که به تمام زوایای دید پرداخته باشد اما این تعدد راوی را که من در کار خود انجام دادم پیش‌تردر رمان فارسی ندیدم. من اکنون در حال نگارش مجموعۀ دیگری با عنوان «روایت‌هایی از خاک‌سفید» هستم که بخشی از آن مستند و بخش دیگر آن داستان است.

این نویسنده با اشاره به اینکه رمان زاییدۀ زندگی شهری است، بیان کرد: پیدایش رمان به زندگی شهری برمی‌گردد. از سال 1300 به بعد اگر ادبیات جدی و مدرن را مبدأ قرار دهیم، می بینیم که یک تجددی وارد ایران شد و ادبیات ما را در حوزۀ داستان و شعر شکل داد.

این منتقد ادبی دربارۀ داستان کوتاه معصوم سوم «شیرین و فرهاد» اثر هوشنگ گلشیری که موضوع پایان نامه ایشان بوده است، گفت: در دو نقطه از این داستان به کوه صفه اشاره شده است و در این داستان شهر اصفهان فقط با یک اسم شناخته می‌شود. رمان شهری ماحصل روابط انسان‌ها در فضای شهری است و رابطۀ انسان‌ها در فضای شهری با انسان‌ها در فضای روستایی تفاوت دارند به همین دلیل این داستان در بستر شهر در حال جریان است.

وی افزود: در حوزۀ ادبیات شهری به خصوص شهر تهران اتفاق‌هایی در حال رخ دادن است و من دیگر دوستانم هر کدام به نوعی به یکی از مناطق خاص تهران پرداختیم. اکنون نوع صحبت‌کردن بچه‌های خاک‌سفید با نوع صحبت‌کردن بچه‌های شهرک غرب تفاوتی ندارد به این دلیل که این فرهنگ گسترده و تبدیل به خرده فرهنگ‌های عجیب شده است. نوشتن بدون پژوهش شکل نمی‌گیرد و من حتی برای نوشتن کتاب خاک‌سفید به پژوهش پرداختم.

این روزنامه‌نگار دربارۀ اثر دیگر خود به نام کتاب «چهل‌ویکم»، بیان کرد: این کتاب مربوط به اتفاقات مسجد گوهرشاد در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی است و نگارش آن نوعی ادای دین من به متون کهن ادبیات فارسی است. اتفاقات این کتاب در مشهد روایت می‌شود و ارتباط عمیق درونی انسان‌ها با امام رضا بخش دیگری از کتاب است.

بابایی در پایان گفت: کتاب «رودخانه ماهی و نهنگ» روایتی دراماتیک از حضور جهادی طلاب مدرسه علمیه حضرت بقیة الله الاعظم تهران در حادثه زلزله سرپل ذهاب در سال 1396 است و با الهام از سبک مستندنگاری های سوتلانا الکسویچ نگاشته شده است که ژانر «رمان جمعی» یا «رمان۔ سند» نامیده می شود و بخش داستان و درام به آن اضافه شده است. همچنین این کتاب برگزیدۀ دومین جایزۀ کتاب روایت پیشرفت شده است.

گفتنی است، برنامۀ «حوالی کتاب» شبکۀ کتاب این روزها با میزبانی از نویسندگان، ناشران، مترجمان و فعالان فرهنگی و هنری به استقبال هفتۀ کتاب جمهوری اسلامی ایران رفته است.