سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "تفنگ میرزا رضا" به کارگردانی محمد اشکان‌فر این روزها در سالن اصلی تالار مولوی به صحنه می‌رود. محمد اشکان‌فر با ارائه توضیحاتی در این رابطه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: همه ما در مورد تاریخ قاجار، بی‌کفایتی‌ها و استبدادی که در این دوره وجود داشته، شنیده‌ایم و ذهنیتی نسبت به آن داریم.

او ادامه داد: زبان و واژه‌های متن "تفنگ میرزا رضا" نوشته محمد طلوعی، ضمن وفاداری به آن دوره، اتمسفری را برای من ایجاد کرد که می‌توان دنیای دیگرگونه و فانتزی از این مقطع شکل داد. ساختار رئالیسم جادویی این متن برای من بسیار جالب توجه بود، بنابراین تصمیم به کار روی آن گرفتم.

اشکان‌فر با ارائه داستان این اثر اظهار کرد: میرزا رضا کرمانی بعد از سال‌ها ستم‌کشی و در به در این زندان و آن زندان بودن به ایران بازمی‌گردد؛ او می‌خواهد دادش را از زمانه بستاند اما شاه‌کشی کار هر کس نیست. او نمی‌داند تفنگی که در بارفروشی خریده، شلیک خواهد کرد یا نه.

تفنگ میرزا رضا

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: دوران ناصرالدین شاه دوران تضاد و پاردوکس است؛ از سویی فضای سنتی و از سوی دیگر مواجه با دنیای غرب و ورود ابزار مختلف شرایط متفاوتی را در ایران ایجاد می‌کند. این تضاد در اجرا ما فضایی فانتزی ایجاد می‌کند.

اشکان‌فر عنوان کرد: بر این اساس نمایش طراحی مینی‌مالی دارد و المان‌هایی در طراحی لباس و گریم به کار گرفته شده تا نشانگر همان فضای فانتزی و پارودکس در نمایش باشد.

نمایش "تفنگ میرزا رضا" به کارگردانی محمد اشکان‌فر تا 30 دی‌ماه ساعت 18 در سالن اصلی تالار مولوی به صحنه می‌رود. انیپال شومون، ارزو روشناس، میثم نوروزی، الهه شه پرست، نوید نوروزی، بابک بهشاد، رامین رجایی، امیر کلهر، سعید قربانی بازیگران این اثرند.