سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آخر بازی" نوشته ساموئل بکت به کارگردانی محمد مهدى‌شاهى از 14 آذرماه در سالن کوچک تالار مولوی به صحنه می‌رود. محمد مهدى‌شاهى با ارائه توضیحاتی در این رابطه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایش بدون هیچ تغییری به صحنه می‌رود؛ در واقع ما جرات این را نداشتیم کلمه‌ای از این شاهکار قرن بیستم را تغییر بدهیم، زیرا کاملا مهندسی شده است. بر این اساس ایده‌های‌مان را در فضاسازی صحنه و بازی‌ها به تصویر کشیدیم.

او ادامه داد: اکنون دوران تقابل میان خوبی و بدی، زشتی و زیبایی جهان دو قطبی است. این نمایش چهار کاراکتر دارد که این تقابل را به تصویر می‌کشند. در واقع صحنه شکل کوچکی از این دنیاست.

مهدى‌شاهى در رابطه با بازخورد مخاطبان نسبت به اجرای اثری ابزورد، اظهار کرد: نخستین باری که نمایشنامه "در انتظار گودو" در زندانی در آمریکا اجرا شد، همه این انتظار را داشتند که زندانیان اجرا را برهم بریزند اما برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، بعد از پایان نمایش آنچنان تحت تاثیر قرار گرفته بودند که ساعت‌ها آن را تفسیر می‌کردند. عموما برداشت اشتباهی از ابزورد وجود دارد و ترجمه‌های اشتباهی از آن شده است. ابزورد در زندگی روزانه ما وجود دارد مانند اینکه آجری در خیابان بر سرتان می‌خورد و می‌میرید؛ این پوچی نیست ابزورد است.

او افزود: در موسیقی ابزورد را ناهماهنگی معنا می‌کنند و این تعبیر بهتری است. درک بی‌مفهومی، پایان نیست بلکه آغاز است. اگر آن را درک کنیم، می‌توانیم ساختن را شروع کنیم.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: در طراحی نمایش از نقاشی واسیلی واسیلیویچ کاندینسکی، آلبرتو جاکومتی و چهره‌سازی از تی اس الیوت استفاده کرده‌ام؛ چراکه این افراد روی "ساموئل بکت" تاثیر گذاشته‌اند، بنابراین من هم به سراغ آنها رفتم و از آن موارد برای طراحی صحنه، لباس و میزانسن‌ها بهره بردم. مانند استفاده از خطوط شکسته کاندینسکی در طراحی دکور، انتخاب بازیگران بر اساس مجسمه‌های جاکومتی که دو قطبی بودن در ظاهرشان را می‌توان به خوبی مشاهده کرد و در فضاسازی از شعر "سرزمین هزل" تی اس الیوت استفاده کردم. در واقع رنگ و بافت صحنه را از آن وام گرفتم.

مهدی‌شاهی در پایان خاطرنشان کرد: تماشاگری که وارد سالن می‌شود با یک نمایش مواجه خواهند شد. ما  از ابتدا به او می‌گوئیم نمایش می‌بیند و ما می‌خواهیم دروغ بزرگی به آنها بگوئیم.

نمایش " آخر بازی" به کارگردانی محمد مهدى‌شاهى از 14 آذر تا 3 دی‌ماه ساعت 19:30 در سالن کوچک تالار مولوی به صحنه می‌رود. مجید اصغری، راحیل روحانی زاده، مصطفی مقیمی، حمیدرضا نقره دوست بازیگران این اثرند.