به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی، در مراسم آغازین این نمایش که با حضور قابل توجه مخاطبین و هنرمندان برگزار شد، امیرحسین حریری؛ رئیس مرکز تئاتر مولوی گفت: گروه اجرایی فاستوس 2016 برای ساحت نمایش خود احترام بسیاری قائل است و نکته‌ی قابل توجه و مدنظر شورای هنری تئاتر مولوی در انتخاب آثار این مجموعه همین است که تئاتر بی حاشیه و فرهیخته را در الویت قرار دهد.

حریری افزود: متاسفانه اخبار خوبی از حاشیه سازی های اجراهای نمایشی به گوش نمی‌رسد و توسل به راههای غیراخلاقی و غیر صادقانه برای جلب توجه در رسانه‌ها در برخی گروه‌های نمایشی معمول شده است که با ساحت انسانی هنر تئاتر مغایرت دارد. وی ادامه داد: البته جای خوشحالی است که نمایش‌های ما در این مرکز دانشگاهی از این حواشی مبرا هستند و ذات هنر با معیارهای صحیح اش بر مسائل دیگر مقدم است که امیدوارم این نوع تئاتر و مسیر کاری بتواند به الگوی شاخصی در تئاتر ایران تبدیل شود.

دکتر سعید اسدی، مدرس دانشگاه که به عنوان میهمان ویژه در این مراسم حضور داشت در سخنانی اظهار داشت: در ایام اخیر شاهد اجراهایی متعدد از متن و قصه‌ی فاستوس بوده‌ایم و این نگاه مؤکد و اجراهای متعدد سؤال برانگیز است که چرا فاستوس؟

وی با اشاره به وضعیت اخلاق در جامعه‌ی معاصر گفت: ویژگی‌های زیستن در جهان امروز این است که ما را در دوراهی نگه‌ می‌دارد که چگونه برای به دست آوردن قدرت، ثروت و شهرت و هر امری که می‌تواند ما را نسبت به پیش تواناتر کند ممکن است روح مان را بفروشیم ولی تئاتر به ما می‌گوید که لطفاً نفروشید و مقاومت کنید و اگر می‌فروشید، ارزان نفروشید.

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به جایگاه مؤثر تئاتر مولوی در کشور گفت: هر رخدادی که در این تالار اتفاق می‌افتد برای من فرخنده است چون من به این سالن تعلق‌خاطر دارم و امیدوارم چراغش همیشه روشن و کارش پررونق باشد.

اسدی ادامه داد: با خوشحالی باید بگویم مولوی متعلق به جریان تئاتر دانشگاهی و اندیشمند است و به تئاتری می‌پردازد که ویژگی‌های هنری آن برجسته‌تر از سایر ویژگی‌های مربوطه است.

او خاطرنشان کرد: امشب اتفاق خوبی را شاهدیم که فرشاد منظوفی‌نیا که از هنرمندان مجرب و اساتید دانشگاه است و ویژگی‌های علمی و فرهنگی او برای همه شناخته شده است نمایشی را روی صحنه برده که تمام ارکان این نمایش برآمده از دانشگاه و ساحت علمی هستند و این اتفاقی خجسته است.

در ادامه‌ی این مراسم، فرشاد منظوفی نیا؛ کارگردان نمایش فاستوس 2016 در سخنان کوتاهی گفت: امروز چهار نسل از تئاتر ایران را در کنار هم می‌بینیم و این برای من که در میانه‌ی این نسل‌ها ایستاده‌ام جای بسی خوشحالی دارد.

منظوفی نیا ادامه داد: اساتید عزیز من، هم نسلان من، اساتیدی که من معلمشان بودم و شاگردان امروزم همگی خوش آمدید و امیدوارم نمایش فاستوس را که ترکیبی از دانشجویان و دانش آموختگان چند دانشگاه کشور است، دوست داشته باشید.

 در پایان این مراسم و به رسم یادبود شال نمادین مرکز تئاتر مولوی توسط دکتر سعید اسدی و با حضور دکتر حمید صنیعی پور، دکتر رحمت امینی و ادنا زینلیان، به فرشاد منظوفی نیا اهداء شد.

در این مراسم مهمانان و هنرمندانی چون: کیوان نخعی، مهدی صباغی، یوسف فخرایی و... حضور داشتند.

"فاستوس 2016" هر شب ساعت 18 و با مدت زمان 70 دقیقه در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه می‌رود.