گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «شایعات» اثر نیل سایمون با ترجمه آهو خردمند و تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهسا عزیزپوری از 4 اسفند ساعت 21:45 در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته و آرمینا علی‌محمدی، امیرحسین ‌اسکندری، آرام ‌نیک‌‌بین، علیرضا عنایتی، محمدحسین ‌رحیم، شکیبا ‌شاهوردی، حسین نامور، نگین وکیلی و داریوش افشاری در آن بازی می‌کنند.

عزیزپوری که در نخستین تجربه کارگردانی سراغ نمایشنامه «شایعات» نوشته نیل سایمون رفته، در این باره گفت: وقتی تصمیم گرفتم این نمایشنامه را برای اجرا انتخاب کنم، بسیاری به من توصیه کردند این کار را انجام ندهم اما من دو هدف داشتم؛ نخست اینکه تمام تلاش خود را به کار گیرم تا این اثر را که بارها اجرا شده با کارگردانی متفاوت روی صحنه آورم که فکر می‌کنم در این زمینه موفق بوده‌ام و دوم اینکه درباره دغدغه اصلی مردم در این زمان حرف بزنم.

او در ادامه اضافه کرد: هر چه پیش می‌رویم شایعه‌پراکنی و غیبت که موضوع این نمایش است در میان انسان‌ها بیشتر می‌شود و این مسئله بسیار آزاردهنده است و تنها گریبانگیر طبقات پایین جامعه نیست بلکه قشر بالادست نیز از این مسئله مصون نیستند. وقتی یک نویسنده درباره موضوعاتی که او را اذیت می‌کند می‌نویسد پس یک کارگردان هم باید مسائل آزاردهنده را مقابل دید تماشاگران قرار دهد.

این کارگردان جوان ضمن اشاره به اینکه نیل سایمون نمایشنامه «شایعات» را سال ۱۹۷۸ در نقد وضعیت آمریکا نوشته است، عنوان کرد: مقام‌های آن دوران انسان‌های بی‌دست و پایی بودند که کنترل اوضاع از دست‌شان خارج بود و در وضعیتی پیش پا افتاده اما جدی رفتارهای بدون فکری از خودشان نشان می‌دادند.

او با بیان اینکه تمرین‌های نمایش حدود 8 ماه به طول انجامید، اظهار کرد: از این رو که کارگردانی این نمایش نخستین تجربه من بود و زیر ذره‌بین قرار داشتم و شاید مورد انتقاد قرار گیرم و توقعات بالاست، روی انتخاب بازیگر وسواس بسیار داشتم و چند بار بازیگران تغییر کردند تا به انتخاب مناسبی برسم.

عزیزپوری درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «شایعات» تصریح کرد: نمایشنامه فضایی کاملاً رئال با گرایش به سمت کمدی موقعیت دارد. موقعیت‌ها از نظر شخصیت‌ها بسیار جدی است اما مخاطب به رفتارهای آن‌ها می‌خندد و براین اساس من نیز همین فضا را در اجرا ایجاد کردم.

او درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه در اجرا عنوان کرد: فرهنگ کشور ما متفاوت از کشور آمریکاست و آنچه در نمایشنامه «شایعات» مشهود است کمدی تکرار آن است که برای مردم آن کشور جذاب است اما در ایران اینگونه نیست. بر این اساس من به عنوان کارگردان مجبور شدم یک سری از اتفاق‌ها را ایرانی کنم تا مخاطب بهتر آن را درک کند. به داستان و روند آن وفادار بوده‌ام اما به دلیل فرهنگ متفاوت و محدودیت‌های کشورمان تغییراتی در آن اعمال کرده‌ام.

مهسا عزیزپوری درباره ویژگی‌های نمایش «شایعات» گفت: به اعتقاد من نیل سایمون قلم روانی دارد که حتی یک کودک هم متوجه آن می‌شود. شاید برخی مخالف این نظر باشند اما این موضوع از نظر من از ویژگی‌های نمایش است. از دیگر ویژگی‌ها این است که همزمان که مخاطب را به خنده وامی‌دارد تلخی را به دل تماشاگر می‌نشاند و در اصل این نمایش یک کمدی تلخ است. همچنین مخاطب را در حین خنده به فکر وامی‌دارد و از نظر من تماشاگر باید در کنار لذت بردن از یک اثر تفکر هم کند.

 در خلاصه داستان نمایش «شایعات» آمده است: همه هستن جز چارلی و مایرا. علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سامانه تیوال تهیه کنند.