گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «فیش آباد» نوشته سیروس همتی و کار اشکان درویشی از امروز سوم اسفند ساعت 19:15 در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود. بازیگران این نمایش خسرو ‌احمدی، سیروس ‌همتی، محمود ‌موسوی، سولماز حصاری، پوریا محمدزاده، ریحانه پهلوان و عاطفه سمرقندی هستند.

اشکان درویشی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب نمایشنامه «فیش آباد» گفت: به نظرم این متن بسیار مناسب شرایط اقتصادی کنونی جامعه است؛ در دورانی که برخی حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند و به نوعی حرف دل افراد جامعه است. همچنین «فیش آباد» متنی روان دارد.

او درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: مبلغی به اشتباه به حساب یک راننده کامیون که از جانبازان دوران جنگ است، واریز می‌شود و این فرد کنجکاو شده و پیگیری می‌کند و درمی‌یابد حقوقی نجومی است و تصمیم می‌گیرد مبلغ را بازنگرداند...

کارگردان نمایش از «بان تا تان» با بیان اینکه تمرین‌های «فیش آباد» حدود یک ماه و نیم به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی آن یادآور شد: تاکنون سعی‌ام بر آن بود تا هفتاد درصد هر اثری را که در تئاتر و سینما کارگردانی کرده‌ام فضایی کمدی داشته باشد تا بخش درام و تراژدی آن تاثیر بیشتر روی مخاطب داشته باشد و کاملاً سیاهنمایی نباشد و این نمایش هم این اینگونه بوده است.

thumbnail (1)

او درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه در اجرا با توجه به اینکه نویسنده متن نیز در نمایش بازی می‌کند، اظهار کرد: گاهی در زمان تمرین‌ها بر سر تغییر و چرخش یک کلمه‌ ساعت‌ها با سیروس همتی بحث می‌کردیم و او نمی‌پذیرفت و تاکید بر پایبندی به اصول حرفه‌ای تئاتر داشت و معتقد بود باید حرمت این نمایشنامه که به چاپ هم رسیده، حفظ شود. حتی به‌روزرسانی آن هم نباید به گونه‌ای باشد که بر پیکره اصلی متن ضربه‌ وارد شود و از اصل اتفاق دور شویم. بر این اساس، در جاهایی دوست داشتم تغییر ایجاد کنم اما به احترام آقای همتی تغییر زیاد نداشتیم.

اشکان درویشی درباره ویژگی‌های این نمایش اذعان کرد: همواره سعی‌ام بر این بوده یا تئاتر کار نکنم یا در اگر کار می‌کنم از جنس مردم باشد تا لمس و پذیرفته شود. در این نمایش هم تلاشم بر این بوده داستانی جذاب را با قاب‌های جذاب پیش‌روی مخاطبان قرار دهم.

او درباره اینکه این روزها گروه‌های نمایشی امکان تبلیغات در فضای مجازی را که اصلی‌ترین بستر اطلاع‌رسانی آثار نمایشی روی صحنه است ندارند گفت: نبود این فضا به قطع لطمه جبران‌ناپذیری به اطلاع‌رسانی آثار نمایشی روی صحنه وارد کرده و در این شرایط مسئولان باید برای جبران این خلا راهکاری بیندیشند و فضای تبلیغاتی رایگان در صدا و سیما به این امر اختصاص دهند. این کمترین کاری است که آن‌ها برای جبران ضرر و زیان‌های گروه‌های نمایشی، می‌توانند انجام دهند.

اشکان درویشی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: مجری طرح این نمایش موسسه خیریه فرشته‌های بهشتی است و از این رو در نظر داریم هر اجرا را به جای تقدیم به هنرمندان به یکی از کودکان کار تقدیم کنیم و بخشی از از عواید اجرا را نیز به آنها اختصاص دهیم.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سامانه تیوال تهیه کنند.