گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «چند مرد و چند زن» نوشته رسول بانگین، کار حنیف مظفری به تهیه‌کنندگی مسعود والا از ششم بهمن ساعت ۲۰:۳۰ در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. بازیگران این نمایش حنیف مظفری، احسان شیخی، فاطمه زمانی، نازنین بیوک، رسول احمدی و لاله ذوالفقاری هستند.

حنیف مظفری در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه تمرینات نمایش «چند مرد و چند زن» حدود بیست جلسه به صورت فشرده به طول انجامید، درباره موضوع و مضمون نمایش گفت: تم و درون مایه این اثر درباره اعتراض، انتظار و درد است؛ اعتراض به اینکه چرا زندگی ما به این شکل است و این اعتراض در بیان، زبان و دیالوگ‌های کاراکترهای کارگر و همسرش و همچنین مرد کارخانه‌دار و همسرش شنیده می‌شود به این معنی که همگی به داشته و نداشته‌شان اعتراض می‌کنند.

او در ادامه افزود: مضمون انتظار نیز از این حیث که هرکدام از آن‌ها منتظر هستند تا اتفاق بهتری رخ دهد، حتی آن فردی که شرایط خوبی دارد هم باز منتظر است تا اتفاق بهتری بیفتد. شاید این اتفاق بهتر، توقع نابه‌جا و از روی زیاده‌خواهی باشد. درد نیز وجود دارد به این دلیل که هر یک مشکلاتش را به گردن دیگری بیندازد اما وقتی نقل قول و گفته‌های دیگری بازگو می‌شود، متوجه می‌شویم آن یک نیز به نوعی درد دارد و همه بصورت مشترک یک درد دارند؛ زیاده‌خواهی و راضی نبودن از وضع موجود و اینکه هیچ‌یک سر جای خودشان نیستند و توقع نابه جا از خودشان دارند.

مظفری درباره جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه برای اجرا عنوان کرد: همواره یکی از دغدغه‌های من این بوده که هنر تئاتر باید از درد و مشکلات جامعه صحبت کند و لاغیر. چه چیزی مهمتر و خاص‌تر از اینکه هنرمند به جامعه‌ای که نگاه سرمایه‌داری دارد و طبقه‌ای در فقر و نداری مطلق زندگی می‌کنند و طبقه‌ای دیگر در ثروت غوطه‌ورند، بپردازد؟ این نمایشنامه نیز نگاهش این است که کارگر، طبقه متوسط و طبقه مرفه جامعه کنار هم زندگی می‌کنند و هیچ‌یک خبر از حال و روز دیگری ندارند و تنها برای بقا خودشان در تلاشند.

این کارگردان درباره سبک و فضای اجرایی نمایش توضیح دارد و گفت: نمایشنامه کاملاً رئالیستی و واقع‌گرایانه نوشته شده است اما در اجرا تلاش شده که اجرا مینی‌مالیستی باشد. هر آنچه زائد بوده، حذف شده و بدون گزافه‌گویی و اضافه‌کاری به تماشاگر ارائه شده است. نمایش شش اپیزود دارد و هریک از شخصیت‌ها در یک نور موضعی و مشخصی جدا از دیگر شخصیت‌ها که انتهای صحنه پشت به مخاطب نشسته‌اند، دقایقی از زندگی خود را روایت می‌کنند و از درد، انتظار و اعتراض فریاد می‌زنند. در تمامی صحنه‌ها یک چهارپایه و یک نور موضعی است اما هرکدام معرف مکانی است؛ یکی منزل کارگر، دیگری کارخانه، یکی رستوران و... اما نقطه اتصال‌شان انتظار و درد است.

حنیف مظفری درباره ویژگی‌های نمایش «چند مرد و چند زن» یادآور شد: به نظر من اصلی‌ترین ویژگی این نمایش روان و سلیس بودن آن است و به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کرده و هر فردی در هر جایگاهی با آن همذات‌پنداری کرده یا حداقل اطرافیان، اقوام و آشنایان خود را جایگزین شخصیت‌ها می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود تماشاگر لحظه‌ای از نمایش غافل نشود و همراه آن باشد.

او همچنین اضافه کرد: از جملات و روایت‌های عجیب و غریب در نمایش استفاده نشده و هرآنچه هست کاملاً عام و قابل لمس است. موسیقی کاملاً در اختیار نمایش است؛ کم و به‌جا و مفید. زمانی که همه عناصر کنار هم قرار گیرند باعث می‌شوند تماشاگر غافل از روند حرکت نمایش نشود.

مظفری با ابراز خرسندی نسبت به اینکه هنر تئاتر دوباره به جریان افتاده است، تصریح کرد: همچنین بسیار خوشحالم پردیس تئاتر شهرزاد چتر حمایتی خود را روی هنرمندان تئاتری کشیده و اجازه کار کردن به کارگردان‌ها را می‌دهد و به هر شکلی از آن‌ها حمایت می‌کند. افسوس می‌خورم که شبیه پردیس تئاتر شهرزاد در هنر تئاتر کم داریم. درست است که فشردگی اجراها زیاد است و باعث می‌شود آن صددرصد فضایی که برای طراحی صحنه و طراحی نور و... را در نظر دارید نتوانید عملی کنید چراکه باید در زمان اندک سالن را تحویل گرفته و تحویل دهیم اما خوشبختانه این پردیس، تئاتر را جانی دوباره بخشیده است. من و تمام افرادی که به جز تئاتر کار دیگری بلد نیستیم چشمان‌مان به تماشاخانه‌های حمایتگر و مردمانی‌ست که به عنوان مخاطب روی صندلی‌های این تماشاخانه‌ها می‌نشینند تا ما هم بتوانیم لقمه‌ نانی سر سفره خانه و خانواده‌مان ببریم.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: نمایش «چند مرد و چند زن»، داستان درد است و انتظار و اعتراض که از زبان سه زوج از طبقات پایین، وسط و بالای جامعه اقتصادی روایت می‌شود.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از دستیار کارگردان: احسان مقدم، منشی صحنه: سوفیا امانی، موسیقی: علی حنیفی، لباس و گریم: یاسمن کیوانمهر، مدیر اجرایی: آرزو مجیدی، رسانه: ناصر ارباب، پوستر و بروشور: رامین رستمی، گروه تولید: آوای ترنم، ناظر تولید: ترنم والا.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سامانه تیوال تهیه کنند.