گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «پیرننا» به نویسندگی علیرضا سعیدی‌کیاسری و طراحی و کارگردانی اکبر قهرمانی از ۲۰ دی ساعت ۱۹ در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر با بازی فریده دریامج و یاد صدیقه کیانفر روی صحنه است.

قهرمانی درگفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «پیرننا» گفت: این نمایشنامه را علیرضا سعیدی‌کیاسری نوشته و آن را خواندم و این انگیزه در من ایجاد شد تا آن را روی صحنه آورم. «پیرننا» را سال ۹۸ با بازی مرحومه صدیقه کیانفر آماده اجرا کردم و قرار شد تا آن را در مجموعه تئاترشهر روی صحنه آوریم که شیوع ویروس کرونا، اجرا را به تعویق انداخت و سپس خانم کیانفر از دنیا رفت. او که آن زمان حال جسمی مناسبی نداشت آرزو داشت در این نمایش به عنوان آخرین فعالیت تئاتری خود ایفای نقش کند که متاسفانه این امکان فراهم نشد.  

او همچنین افزود: برای اجرا پس از گذر از همه‌گیری ویروس کرونا از فریده دریامج خواستم جایگزین ایشان شود و این هنرمند پیشکسوت تئاتر و تلویزیون از آنجا که رفاقت قدیمی با صدیقه کیانفر داشت این درخواست را پذیرفت تا ادای دینی به ایشان باشد. هم اکنون نیز تصویر خانم کیانفر کنار این کار است تا حداقل اینگونه بتوانیم با حضور معنوی ایشان آرزویش را محقق کنیم و همچنین ضمن اینکه قوت قلبی برای ما هست، یادی کنیم از آن هنرمند باسابقه.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه تمرین‌های نمایش «پیرننا» حدود یک سال به طول انجامید، موضوع و مضمون آن را این‌گونه توضیح داد: این نمایش ترنم عاشقانه مادری دلسوخته در طولانی‌ترین شب سال ایرانیان است. این مادر خاطرات خود و فرزندش را که ۴۰ سال قبل در یک شب یلدا رفته و به مادر قول بازگشت داده و همچنان در این مدت خبری از او نیست، مرور می‌کند و کنار سفره یلدا چشم‌انتظار آمدن فرزندش است و این روال پایان نمی‌یابد.

قهرمانی درباره سبک و فضای اجرای نمایش یادآور شد: «پیرننا» در فضایی عاشقانه و رئال به صورت تک‌بازیگر و مونولوگ اجرا می‌شود. پیرننا در این نمایش نماینده تمام مادران سرزمین ایران و فرزند این مادر نیز نماینده همه فرزندان این سرزمین است و در نمایش به شخص و اسم خاصی اشاره نمی‌شود.

او در بخشی از صحبت‌هایش به افرادی که نسبت به اجرای نمایش در شرایط کنونی جامعه انتقاد و شکایت دارند، تصریح کرد: از همه عزیزان هنرمند دعوت می‌کنم به جای تحریم و تخریب، یک شب مهمان شب یلدای «پیرننا» باشند و ۴۰ دقیقه همراه با بازیگر پیشکسوت این نمایش شوند.

قهرمانی در پایان گفت: ممکن است کار با بازیگران پیشکسوت مشکلات و دشواری‌های خاص خود را داشته باشد اما بسیار لذتبخش است و من با افتخار باید بگویم «پیرننا» چهارمین اثری است که من با حضور این عزیزان روی صحنه آورده‌ام. پیش از این با اصغر بیچاره و ثریا حکمت نیز کار کرده بودم و فکر می‌کنم آن‌ها به عنوان آخرین کارهای‌شان در نمایش‌های من حضور داشتند. دوست دارم با این کار، نام، یاد و ارزش این هنرمندان را برای مخاطبان ترسیم کنم. هنرمندانی که زمانی پرکار بوده‌اند و اکنون فعالیت کمتری دارند به توجه ویژه‌ای نیاز دارند و امیدوارم مسئولان و متولیان فرهنگی نگاهی ویژه به آن‌ها داشته باشند تا انگیزه‌ای ایجاد شود که کارگردان‌های دیگر نیز از حضور این عزیزان در آثارشان بهره ببرند.

دیگر عوامل نمایش «پیرننا» عبارتند از مشاور کارگردان: حسن ‌وارسته، دستیار کارگردان: نیلوفر اقبالی و طراح نور: میثم ‌صفری. علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سامانه تیوال تهیه کنند.