گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «نذر عباس» نوشته و کار محمد یزدی از هفتم دی‌ماه ساعت 20:15 در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته و محمد ‌یزدی، امیر قربانی، هومن حسینی و ابوالفضل شیری بازیگران آن هستند. این نمایش پیش‌تر در جشنواره تئاتر استان تهران موفق به دریافت چند جایزه شده بود و علاوه بر راهیابی به چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، قرار است در جشنواره تئاتر ایثار هم اجرا شود.

محمد یزدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «نذر عباس» گفت: حدود چهار پنج ماه پیش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از نمایشنامه‌نویسان و کارگردان‌ها دعوت کرد و در یک جلسه چند متن درباره سردار قاسم سلیمانی برای کار پیشنهاد داد. از آنجا که من دست به قلم هستم شروع به پژوهش و کنکاش کردم و داستانی به‌روز و دراماتیک یافتم و تصمیم به اجرای آن گرفتم. عباس بربری موضوع نمایش «نذر عباس» است که پیشتر رهبر معظم انقلاب نیز درباره آن سخنانی مطرح کرده بودند.

او در ادامه داستان نمایش را این‌گونه توضیح داد: «نذر عباس» داستان عباس بربری است که خلافکار و از بچه‌های جنوب شهر بود. عباس تصمیم می‌گیرد به جمع مدافعان حرم بپیوندد و به او این اجازه را نمی‌دهند. عباس تصمیم دارد به دیدار حاج قاسم برود و مطلبی به او بگوید که یک ساعت پیش از دیدار شهید می‌شود. او در آن دنیا در این حسرت می‌ماند... این داستان در عالم غیرمادی و پس از شهادت عباس می‌گذرد.

یزدی در ادامه درباره سبک و فضای اجرایی «نذر عباس» عنوان کرد: نمایش قصه سیر و سلوک است و به این می‌پردازد که یک انسان خلافکار چون حر که از دسته اشقیاست از رفقای انبیا می‌شود. این اثر روایت یک سیر تحول رئالیستی است و گاهی به گذشته سر می‌زند و در عالم غیر مادی می‌گذرد.

این نویسنده و کارگردان در ادامه گفت: من کوشیده‌ام سراغ کلیشه‌های دفاع مقدس و جنگ نروم و از این رو نمایش «نذر عباس» فضایی کمدی دارد و جز شخصیت عباس دیگر شخصیت‌ها کمیک و تیپ هستند.

او ضمن اشاره به اینکه تمرین‌های نمایش حدود دو ماه طول کشیده درباره اجراهای محدود آن در تئاتر شهر اظهار کرد: «نذر عباس» کار اداره کل هنرهای نمایشی و حوزه هنری است و تا جمعه 16 دی‌ماه در این مجموعه روی صحنه خواهد بود که اگر از آن استقبال شود، اجرا تمدید می‌شود.

محمد یزدی در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: سرداران ملی چون قاسم سلیمانی در کشور ما کم نبوده و نیستند و توجه به مسیر، زندگی و رشادت‌های شخصیت حاج قاسم کمترین کاری است که هنرمندانی که قلم به دست دارند می‌توانند برای این سردار انجام دهند. شاید این روزها به دلیل شرایط ناآرام داخلی هجمه‌هایی به هنرمندان بابت فعالیت وارد شود اما ما تئاتری هستیم و وظیفه‌مان است حرف و اعتراض‌مان را با زبان هنر بیان کنیم.

دیگر عوامل نمایش «نذر عباس» عبارتند از مشاور کارگردان و طراح صحنه: نرگس ایزدی، دستیار کارگردان، طراح پوستر و بروشور: علیرضا قناد، طراح لباس و منشی صحنه: مبینا بیات، طراح نور، نور و صدا: معید امین، طراح گریم: مهراد یزدی، اجرای دکور: مهران نصیرلو، هومن حسینی و ابوالفضل شیری و تدارکات: فریاد بانصیری.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.