گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «عقاب» نوشته و کار ناصر آویژه بر اساس شعر «عقاب» سروده استاد پرویز ناتل‌خانلری از هشتم دی ساعت ۱۹:۴۵ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته و بازیگران این نمایش ناصر ‌آویژه، امیرحسین انصافی و شاهین گلکار هستند.

ناصر آویژه در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب شعر «عقاب» سروده استاد ناتل‌خانلری برای نگارش نمایشنامه و اجرا گفت: مضمون عمیق، لایه لایه و انسانی این شعر که قدمتی نزدیک به نیم قرن دارد جذابیت نگارش نمایشنامه بر اساس این شعر و اجرای آن را در من ایجاد کرد.

او در ادامه افزود: شعر «عقاب» تقابل میان زندگی کوتاه شرافتمندانه و زندگی بلند همراه با رذالت و دور بودن از فضایل انسانی را نشان می‌دهد. ابتدا تصمیم داشتم این شعر را به صورت نقل اجرا کنم اما همانطور که پیش رفتم متوجه شدم شعر با ایجاد درگیری، اوج و فرود در دل خود درامی دارد و من نیز درامی دیگر به آن اضافه کردم آن هم برای اینکه نگاه، رویکرد و برداشت خود را به شعر افزوده باشم.

این نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر داستان نمایش «عقاب» را اینگونه توضیح داد: استاد صمیمی که دچار بیماری سختی است و پزشکان او را جواب کرده‌اند، قصد دارد همراه با دانشجویانش آخرین اثر هنری خود را که بر اساس شعر «عقاب» استاد پرویز ناتل خانلری آماده کرده و داستان عقابی در حال مرگ است در فضای یک پارک برای تماشاگران اجرا کند. چرا که معتقد است نباید منتظر اختصاص سالن نمایش باشد و باید میان مردم برود...

او ضمن اشاره به اینکه در «عقاب» دو داستان به صورت خطی کنار هم پیش می‌رود، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش عنوان کرد: نمایش به صورت پرتابل است به همین منظور در طول اجرا صحنه روبروی تماشاگر چیده می‌شود. نمایش زنده عروسکی است اما استفاده از عروسک نباید مخاطب را دچار این اشتباه کند که این اثر مناسب رده سنی کودک است چرا که شکل استفاده از عروسک مناسب آثار نمایشی بزرگسال است. بخش‌هایی از نمایش به صورت آوازی همراه با موسیقی و خوانندگی زنده اجرا می‌شود.

آویژه نمایش «عقاب» را برای اجرا در جشنواره تئاتر عروسکی آماده کرده بود اما به دلیل برگزار نشدن این دوره جشنواره آن را در تئاتر شهر روی صحنه آورد. او درباره اجرای نمایش در شرایطی که برخی منتقد تعطیل کردن اجرای نمایش‌ها در شرایطی کنونی جامعه هستند، اظهار کرد: اگر واقعا تئاتر حرفی برای گفتن دارد، امروز زمان بیان کردن آن است. همه انسان‌ها اندوه فضای کنونی جامعه را درک می‌کنند اما من به شخصه معتقدم اگر تئاتر حرفی دارد باید در هر شرایطی بتواند آن را بازگو کند.

دیگر عوامل نمایش «عقاب» به تهیه‌کنندگی علی ‌یعقوب‌‌زاده عبارتند از طراح عروسک و ساخت عروسک: ساغر ‌لطفی‌‌نژاد، مشاور هنری: گیتا داودی، آهنگساز: امیرحسین ‌انصافی، نوازندگان: امیرحسین ‌انصافی و شاهین گلکار، مشاور طراح صحنه و لباس: سینا ‌ییلاق‌‌بیگی، طراح نور: رضا ‌خضرایی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: امید ‌علیرضائی، دستیار دوم کارگردان: رها ‌آویژه، مدیر صحنه: آراد ‌پوزش، منشی صحنه: مستانه کریمی، عکاسان: اختر ‌تاجیک، سیداحمدرضا اطهری و فرنوش فراشی‌پور، طراح تیزر و ساخت تیزر: امید ‌علیرضائی و آراد ‌پوزش، طراح پوستر و طراح بروشور: جواد صادقی، مدیر روابط‌عمومی و مشاور رسانه‌ای: مینا پیروزیان، ساخت دکور و نصب دکور: سیدمصطفی طباطبایی‌نسب، مهدی ‌عابدی، هادی عابدی، میثم شیخی و امیررضا یوسف‌زاده.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.