گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «فقط یک دقیقه طول می‌کشه» به نویسندگی مسعود سمیعی با دراماتورژی و کارگردانی سیدعلی تدین‌صدوقی از 16 آبان ساعت 18:30 در سالن قشقایی تئاتر شهر اجرا می‌شود  و بازیگران این نمایش اصغر صابری، مروارید افسری، لادن بنکدار، علیرضا نادی و افشین ‌رضایی هستند.

سیدعلی تدین‌صدوقی درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «فقط یک دقیقه طول می‌کشه» برای اجرا گفت: یکی از دلایل انتخاب این نمایشنامه کم‌پرسوناژ بودن و از دیگر جذابیت‌ها تعلیق مداوم در متن بود. شخصیت‌های نمایشنامه نیز مدام در حال زیر و رو کشیدن از یکدیگر هستند و این مسئله من را بر آن داشت تا تصمیم به اجرای نمایش بگیرم.

او درباره موضوع و مضمون این اثر عنوان کرد: نمایش داستان زن و شوهری آمریکایی است که مرد ثروتمند است. داستان با تصمیم به خودکشی مرد وقتی همسرش خانه نیست، آغاز می‌شود. در ادامه مخاطبان بر اساس گفت‌وگوهای میان شخصیت‌ها متوجه می‌شوند این دو در زندگی با یکدیگر صداقت لازم را ندارند و دچار آزادی‌های بی‌قید و شرط در رابطه‌شان هستند.

تدین‌صدوقی درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه اصلی در اجرا یادآور شد: کلیت اجرا بر اساس نمایشنامه پیش می‌رود اما پایان آن بنا بر مشورت من با آقای سمیعی زمانی که در قید حیات بود تغییر کرد و با تغییر مفهوم پایانی در نظر داشتم بگویم در هر شرایطی زندگی و مسائل آن ادامه دارد.

این منتقد تئاتر ضمن اشاره به اینکه تمرین‌های «فقط یک دقیقه طول می‌کشه» دو سال ادامه داشته، درباره سبک و فضای اجرایی اظهار کرد: نمایش فضایی رئالیستی دارد و زندگی معمولی یک زن و شوهر را نشان می‌دهد. دو شخصیت دیگر را به نمایش اضافه کرده‌ام که در واقع ذهن این زن و مردند و گهگاهی وارد صحنه می‌شوند تا تضاد فکری و عملی این دو را نشان دهند.

او با انتقاد نسبت به افرادی که معتقدند در شرایط کنونی جامعه باید تئاتر تعطیل شود، گفت: بسیاری نسبت به افرادی که در این شرایط نمایشی را روی صحنه دارند، انتقاد می‌کنند. اما واقعیت این است تئاتر زبان حال جامعه است و اگر تعطیل شود جامعه چیزی کم دارد. جامعه با تئاتر نفس می‌کشد و حیات دارد و بارها شاهد بوده‌ایم که تئاتر در کشورهای در حال جنگ نیز تعطیل نشده است.

تدین‌صدوقی همچنین افزود: سوالی که دارم این است که آیا شغل و حرفه‌ای در این موقعیت تعطیل شده که تئاتر هم باید تعطیل شود؟ تاثیر تعطیلی تئاتر چیست؟ در حالی که احیای آن مفید است. افرادی که اعتقاد به تعطیلی تئاتر دارند کسانی هستند که می‌خواهند بگویند ما خیلی روشنفکریم یا از ابتدا قائل به تعطیلی آن بودند.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: همواره شعار دوستان این بوده است که تئاتر شبیه زندگی است و به آن معنا می‌بخشد و باید ساری و جاری باشد. حالا این سوال مطرح است مگر می‌شود زندگی را تعطیل کرد؟ مگر زندگی تعطیل‌شدنی است؟

سیدعلی تدین‌صدوقی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: نمایش «فقط یک دقیقه طول می‌کشه» دارای زیرمتنی است که در آن اتفاق دیگری جریان دارد که مخاطب با دیدن نمایش متوجه آن می‌شود. زیرمتن این نمایش شبیه امروز جامعه است که تماشاگر باید آن را کشف کند.

دیگر عوامل نمایش «فقط یک دقیقه طول می‌کشه» عبارتند از مشاور هنری: علی‌اکبر طرخان، دستیار کارگردان: مروارید افسری، گروه کارگردانی: مجتبی عراقی، هادی تدین، امیرحسین ‌انگوتی و هستی باقری، مدیر صحنه: بهار حسینی، منشی صحنه: شیوا نوری، طراح لباس: مروارید افسری، طراح صحنه: سیدعلی تدین‌صدوقی و مروارید افسری، طراح حرکات موزون: سیاوش شیرچی، طراح پوستر: امیر زند، مشاور رسانه‌ای و فضای مجازی: ندا الماسیان‌ طهرانی، عکاس: میلاد میرزاعلی، تصویربردار، تیزر و عکاس: امیرحسن شهری و امور چاپ و نشر: موسسه چاپ و گرافیک مهرگان.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.