سرویس تئاتر هنرآنلاین، مرتضی میرمنتظمی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر مهمان غرفه هنرآنلاین در بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات شد.

این کارگردان که این روزها نمایش "بکت" را در سالن استاد ناظرزاده کرمانی در مجموعه ایرانشهر روی صحنه دارد، در خصوص این نمایش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نمایش "بکت" نوشته‌ای از ژان آنوی است که با اختلاف یکی از بهترین نمایشنامه‌های این نویسنده محسوب می‌شود. این نمایشنامه مسئله تاریخی در انگلستان را روایت می‌کند و خلاصه قصه آن از این قرار است که وزیری توماس بکت را به دربار می‌آورد و بعد بکت علیه شاه شورش می‌کند و در نهایت کشته می‌شود.

میرمنتظمی درباره میزان استقبال از نمایش "بکت" بیان کرد: استقبال از این نمایش خوب است. مشکلی که در مورد این نمایش با آن مواجه بودیم این بود که به عنوان کارگردان از اجرای هفته اول راضی نبودم و چون در هفته اول سالن استاد ناظرزاده مملو از تماشاگر بود، اجراهای بدمان باعث شد مقداری ریزش مخاطب داشته باشیم. خوشبختانه به مرور اجرای‌مان به کیفیت مطلوب رسید و تماشاگر هم دوباره از این نمایش استقبال کرد.

کارگردان نمایش "بکت" در خصوص امکان بازتولید این نمایش گفت: با بازتولید و اجرای دوباره نمایش‌ها مشکل دارم ولی ممکن است در صورتی که شرایط مهیا باشد نمایش "بکت" را با تغییراتی دوباره روی صحنه ببرم. خیلی دوست دارم این نمایش را در یک بلک‌باکس اجرا کنم چون سالن استاد ناظرزاده به خاطر دو اجرایی بودن و قاب عکسی بودن محدودیت‌ هایی برای ما ایجاد کرد. 

میرمنتظمی در خصوص نمایش بعدی خود پس از اتمام پروژه "بکت" اظهار داشت: می‌خواهم اثر "کلفت‌ها" نوشته ژان ژنه را در فروردین سال 97 روی صحنه ببرم. بازیگرهای این نمایش را هم مشخص کرده‌ام و قرار است سه نفر از بازیگر کاملاً شناخته‌شده کشور در نمایشم حضور پیدا کنند.

این کارگردان تئاتر افزود: قرار بود به جای نمایش "بکت"، نمایش "کلفت‌ها" را اجرا کنم و یکی دو سال است که در فکر اجرای این نمایش هستم اما شرایطش پیش نیامد چون "کلفت‌ها" را باید در سالنی روی صحنه ببرم که دو اجرایی و قاب عکسی نباشد. ضمن این‌که این نمایش دکور پر خرجی دارد و مستلزم هزینه بیشتری است.

مرتضی میرمنتظمی در پاسخ به سؤالی در خصوص اهمیت رسانه‌ها در حوزه خبررسانی و به ویژه در حوزه تئاتر گفت: مسلماً رسانه‌ها هنوز هم تأثیرگذار هستند و با سطح کارشان انتظارات مردم را بالا برده‌اند. مردم از رسانه‌های رسمی انتظار دارند که مثل فضای مجازی رفتار نکنند و به کیفیت خبررسانی، تحلیل و نقد اهمیت بیشتری بدهند.

این کارگردان جوان تئاتر ادامه داد: رسانه‌های رسمی نباید مثل فضای مجازی صرفاً به دنبال پوشش دادن اخبار چهره‌ها باشند. نمایش "بکت" به خاطر این‌که در آن بازیگرهای شناخته‌شده کمتری وجود دارد، کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و کمتر تبلیغ شد. انتظارم از رسانه‌های رسمی حوزه تئاتر این است که دنبال کلیک نباشند و منتقدان و خبرنگارانی را به کار بگیرند که بتوانند مسیر مشخصی را برای تئاتر مشخص کنند و به بررسی سطح کیفی نمایش‌های روی صحنه بپردازند.

میرمنتظمی در پایان گفت: به صورت کاملاً آگاهانه سعی کردم در نمایش "بکت" از بازیگرهایی که کمتر شناخته‌شده هستند استفاده کنم تا این نمایش از هر لحاظ به شکل دیگری باشد. هیچوقت نخواسته‌ام خودم را پشت بازیگرها پنهان کنم و همیشه سعی کرده‌ام کارهایم حرفی برای گفتن داشته باشد. تعداد تمرین‌ها و سختی‌هایی که برای این نمایش کشیدیم بیشتر از کارهای قبلی‌ام بود و به لحاظ مالی هم برایش هزینه بیشتری کردم، در این شرایط انتظار دارم که رسانه‌ها نگاه حرفه‌ای‌تری به آن داشته باشند و فقط نمایش‌هایی که اخبارشان کلیک‌خور است را پوشش ندهند.