دبیر علمی بیست‌ویکمین جشنوارۀ کتاب و رسانه با حضور در ویژه‌برنامه «حوالی کتاب» شبکه کتاب که به مناسبت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روی آنتن رفت، اظهار کرد: کتابفروشی‌ها فقط برای کسب و کار نیستند و  مراکز فرهنگی هستند که محتوا در آنجا موضوعیت دارد.

به گزارش روابط‌عمومی شبکه کتاب، سیاوش صلواتیان، بیان کرد: بیست‌ویکمین دورۀ جشنوارۀ کتاب و رسانه با پرداختن به موضوع کتاب در سه بخش مطبوعات و خبرگزاری‌ها، رسانه‌های دیداری و شنیداری و رسانه‌های اجتماعی برگزار می شود. هدف از برگزاری این جشنواره افزایش توجه به کارکردهای رسانه در حوزه‌ کتاب و نشر است.

او با اشاره به جوایز بیست‌ویکمین دورۀ جشنوارۀ کتاب و رسانه، تصریح کرد: ما در این جشنواره سه جایزه در نظر گرفته‌ایم که یکی از آنها مربوط به «ناشر فعال در استفاده از بستر‌های رسانه‌ای» است و مختص ناشرانی است که بهترین و مؤثرترین استفاده رسانه‌ای را از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های انتشارات خود انجام داده‌اند.

دبیر علمی جشنوارۀ کتاب و رسانه افزود: جایزۀ بعدی برای «شخصیت فعال رسانه‌ای کتاب» است که به عنوان برترین کنش‌گر رسانه‌ای اثرگذار در عرصۀ کتاب و نشر فعالیت دارد و جایزۀ سوم، جایزۀ «بهترین ویترین کتابفروشی‌ها» است و متعلق به کتابفروشی است که از ویترین خود به عنوان یک رسانه، به ‌شکل خلاقانه‌ای در معرفی کتاب‌های خود استفاده کند.

صلواتیان در پایان گفت: کتابفروشی‌ها فقط برای کسب و کار نیستند و مراکز فرهنگی هستند که محتوا در آنجا موضوعیت دارد. چینش ویترین می‌تواند فراتر از قطع یک تبلیغ برای فروش یک رسانه‌ای برای انتقال پیام باشد و می‌تواند به مثابه یک رسانه عمل کند. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا 5  آذر به آدرس resane.ketab.ir  ارسال کنند.

صلواتیان

سامانی: پایگاه نقد داستان، اولین پایگاه مجازی داستان ‌نویسی است

وجیهه سامانی، نویسنده و سردبیر پایگاه نقد داستان، گفت: پایگاه نقد داستان، اولین پایگاه مجازی داستان نویسی است که به بررسی آثار دوستان از سراسر کشور می‌پردازد و دوستان می‌توانند با از بین رفتن مرزها و بُعد مکانی و با استفاده از فضای مجازی به راحتی در دوره‌های این پایگاه شرکت کنند.

وی افزود: ما در این پایگاه منتقدانی داریم که آثار ارسالی را  نقد و بررسی می‌کنند و این در نوع خود کلاسی آموزشی است و اگر کسی علاقه‌مند به پیشرفت در نوشتن و هدف‌گذاری برای خود باشد می‌تواند به مرور ارتقا بیابد و داستان‌های خود را بازنویسی کنند.

این نویسنده در پایان اظهار کرد: ما در هفتۀ کتاب از بین 4 هزار و 600 نفرکه عضو پایگاه نقد داستان هستند، برای 40 نفر از دوستانی که به لحاظ آثار ارسالی مستعدتر و فعال تر بودند و قابلیت این را داشتند که به آنها بیشتر پرداخته شود یک دورۀ مجازی آشنایی با عناصر داستان برگزار کردیم و ان شاءالله با اتمام این دوره یک دورۀ حضوری برای آنها برگزار خواهیم کرد. 

گفتنی است، برنامۀ «حوالی کتاب» شبکۀ کتاب این روزها با میزبانی از نویسندگان، ناشران، مترجمان و فعالان فرهنگی و هنری به استقبال هفتۀ کتاب جمهوری اسلامی ایران رفته است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پیام‌رسان سروش پلاس و شاد، سکوی تلوبیون، پلتفرم شبکه، سایت و اپلیکیشن سپهر برنامه‌های این شبکه را مشاهده کنند.

سامانی