یک نویسنده و پژوهشگر حوزۀ ادبیات دینی و تعزیه با حضور در برنامۀ «حوالی کتاب» شبکه کتاب، گفت: تعزیه نمایشی است که با ساده‌ترین امکانات همۀ تاریخ را برای مخاطبان به تصویر می‌کشد. شعر، موسیقی و نمایش سه رکن اصلی تعزیه هستند و یکی از خدمات تعزیه این است که موسیقی سنتی ما را حفظ کرده است.

به گزارش روابط‌عمومی شبکه کتاب، مسلم نادعلی‌زاده اظهار کرد: کتاب ها وجود مکتوب نویسندگان خود هستند و از دیرباز کسانی که اهل تحقیق بودند حاصل تجربیات خود را به واسطۀ کتاب عرضه می‌کردند. بنابراین کتاب‌ها انسان‌های مکتوبی هستند و ما برای آشنایی با اهل قلم باید با آثار آنها مواجه شویم.

وی افزود: مهم‌ترین وظیفۀ ارگان‌های مسئول در حوزۀ نشر کتاب این است که برای دیده شدن کتاب‌های خوب، مفید و سازنده و جلوگیری از نشر بی رویۀ آثار نامطلوب و ناپسند است. یک مؤلف باید محقق و دانشمند باشد و برای کاری که انجام می‌دهد ارزش قائل باشد. اغلب شاهکارهای تاریخ کتاب‌هایی هستند که سال‌ها برایشان زحمت کشیده شده است.

این نویسنده با اشاره به اینکه تعزیه یکی از مواریث ارزشمند ما است، بیان کرد:  در واقع از ادبیات نمایشی و آنچه که از گذشته به ما رسیده است تعزیه و متون تعزیه است و می‌توانم ادعا کنم که در دنیا این وسعت و عظمت وجود نداشته باشد که به این میزان یک متن نمایشی در یک فرهنگ، قوم و ملتی شکل گرفته باشد. تعزیه بزرگترین میراث ادبیات نمایشی در دنیا است که مانند اقیانوس انتهای آن ناپیداست. من توصیه می‌کنم به کسانی که علاقه‌مند به حوزۀ مطالعات آیینی، مردم شناسانه و ادبی هستند، این میراث را دریابند.

او دربارۀ یکی از آثار خود با عنوان «شست بستن دیو»، تصریح کرد:  ما حدود هزار عنوان مجلس تعزیه داریم که یکی از عنوان‌های آن «شست بستن دیو» است که من در 5 مجلس تعزیۀ مختلف که ممکن است به گوش بسیاری از افراد نخورده باشد ولی یک زمانی جزو داستان‌ها و افسانه‌های مطرح بودند آن را در کتاب خود آورده‌ام و در منظومه های دینی و مجالس تعزیه منتشر شده است  و در داستان‌ها به گونه‌های مختلفی این مجالس سروده می‌شدند و بسیاری از داستان‌ها را از عالم زر تا قیامت را در تعزیه می‌بینید.

نادعلی‌زاده در پایان گفت: تعزیه نمایشی است که با ساده‌ترین امکانات همۀ تاریخ را برای مخاطبان به تصویر می‌کشد. شعر، موسیقی و نمایش سه رکن اصلی تعزیه هستند و یکی از خدمات تعزیه این است که موسیقی سنتی ما را حفظ کرده است.

  گفتنی است، برنامۀ «حوالی کتاب» شبکۀ کتاب این روزها با میزبانی از نویسندگان، ناشران، مترجمان و فعالان فرهنگی و هنری به استقبال هفتۀ کتاب جمهوری اسلامی ایران رفته است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پیام‌رسان سروش پلاس و شاد، سکوی تلوبیون، پلتفرم شبکه، سایت و اپلیکیشن سپهر برنامه‌های این شبکه را مشاهده کنند.