محسن مؤمنی شریف، نویسنده و منتقد ادبی با حضور در ویژه‌برنامه «حوالی کتاب» شبکه کتاب که به مناسبت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روی آنتن رفت، اظهار کرد: من اعتقاد دارم که ما با تاریخ بیگانه هستیم و بخشی از آن به آموزش تاریخ در مدارس و به نگاه دانشگاه که یک نگاه انتقادی از غرب است، تاریخ را برای عموم ناخوانا کرده است در حالی که پیش از این تاریخ را ادیبان مینوشتند.

به گزارش خبرگزاری هنرآنلاین، محسن مؤمنی شریف دربارۀ اولین اثر خود، بیان کرد:  کتاب «پسر خانم آغا» اولین اثر من است که در 25 سالگی منتشر شد. این کتاب مربوط به هویت جدیدی است که مردم با انقلاب اسلامی آن را به دست آوردند. اثر دیگری که در همین سنین از من منتشر شد، کتاب «زمانی برای بزرگ شدن» بود که با حال و هوای نوجوانان و حضور آنان در جبهه همراه بود و چندین جایزه با انتشار آن به دست آوردم.

این منتقد ادبی با اشاره به آثار خود در حوزۀ تاریخ، گفت: دو کتاب دیگر در حوزۀ تاریخ نوشتم که روایت های تاریخی بودند یکی از آنها کتاب «حکایت پایدار» بود که دربارۀ شیخ فضل الله نوری و مشروطیت است و اثری بود که مظلوم واقع شد. عنوان بعدی کتاب «اشغال» بود که راجع به اشغال ایران در سال 1320 است و در نگارش آن از عناصر داستان به غیر از تخیل استفاده کردم. من اعتقاد دارم که ما با تاریخ بیگانه هستیم و بخشی از آن به آموزش تاریخ در مدارس و به نگاه دانشگاه که یک نگاه انتقادی از غرب است، تاریخ را برای عموم ناخوانا کرده است در حالی که پیش از این تاریخ را ادیبان می‎نوشتند.

وی افزود: اثر دیگر من کتاب «در کمین گل سرخ» بود که با محوریت زندگی شهید صیاد شیرازی و در واقع تاریخ مختصری از دفاع مقدس است. کتاب «ماه و بلوط»آخرین و نهمین اثری است که در دست انتشار است. موضوع این رمان تاریخ کردستان و داستانی است که در قالب رمان شکل گرفته است که در نگارش آن به پژوهش پرداختم و امیدوارم کتاب مورد قبولی برای خوانندگان آن باشد.

مؤمنی شریف در پایان گفت: هفته کتاب فرصت مناسبی برای تکریم از اهالی قلم و اندیشیدن در این حوزه است و امیدوارم که این فعالیت‌ها ادامه دار باشد.

مؤمنی شریف

اسطیری: وجه مشترک فوتبال وگروه‌های مبارز، درگیر کردن جوانان با هویت خود است

نویسندۀ کتاب «رمق» دربارۀ اثر خود، اظهار کرد: کتاب «رمق» به روزهایی از تاریخ ایران پرداخته است و تغییراتی که توسط مدرنیزاسیون دولتی مظاهر جدید و متنوع را به ایران و به ‌خصوص تهران آورده است که یکی از نمودهای آن فوتبال و بازی ایران و اسرائیل و گروه‌های مبارز است.

وی افزود: وجه مشترک فوتبال وگروه‌های مبارز، درگیر کردن جوانان با هویت خود است. این کتاب در واقع روایتگر نزدیک‌ترین برخورد ملت ایران با نمایندگان رژیم اشغال‌گر قدس است و تا به امروز هم مردم کشورمان این فرصت را نداشتند که بتوانند با نمایندگان این رژیم فاسد برخوردی داشته باشند و یک حرکت اعتراضی اساسی را رقم بزنند. بخشی از این اعتراضات در روز اول بازی های استادیوم اتفاق افتاد و اگر چه دستگاه رژیم پهلوی آمادگی مقابله با این مسائل را داشت اما به هر حال غافلگیر می‌شوند.

اسطیری در پایان گفت: همۀ متولیان فرهنگی و مدیران باید مراقب این مسئله باشند که پرداختن به کتاب و صرف هزینه و بودجه برای آن محدود به این هفته نباشد و خوشحالم در کشور هفته‌ای به نام هفتۀ کتاب داریم که درآن توجه ویژه‌ای به شأن و منزلت اهالی حوزۀ کتاب و نشر می‌شود.     

گفتنی است، برنامۀ «حوالی کتاب» شبکۀ کتاب این روزها با میزبانی از نویسندگان، ناشران، مترجمان و فعالان فرهنگی و هنری به استقبال هفتۀ کتاب جمهوری اسلامی ایران رفته است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پیام‌رسان سروش پلاس و شاد، سکوی تلوبیون، پلتفرم شبکه، سایت و اپلیکیشن سپهر برنامه‌های این شبکه را مشاهده کنند. 

اسطیری

منبع: روابط‌عمومی شبکه کتاب