یک نویسنده و منتقد ادبی با حضور در ویژه‌برنامه «حوالی کتاب» شبکه کتاب که به مناسبت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روی آنتن رفت، بیان کرد: ادبیات سرانجام ادارۀ جهان را به دوش خواهد گرفت و مذاهب و مکاتب اگر مجهز و مسلح به ادبیات نشوند در آینده حرفی برای گفتن نخواهند داشت و در آینده نمی‌توانند از اضمحلال خود پیشگیری کنند.

به گزارش روابط عمومی شبکه کتاب، مصطفی فعله‌گری با اشاره به آثار خود، بیان کرد: کتاب «برادرم تختی» روایت دو نوجوان کُرد قصر شیرینی از دهۀ 40 تا پایان جنگ که براساس واقعیت نوشته شده است. کتاب دیگر من کتاب «دود شدن در بزم اهریمن» با نگاهی به آثار و زندگی هوشنگ گلشیری و بدون تعارف و همراه با توانایی‌ها و کاستی‌های آن نوشته شده است. من از هوشنگ گلشیری بسیار آموختم اما این نباید دلیل بر این باشد که من در برابر نویسندۀ توانمند پیشروی دهۀ 40 زبان نقادی‌ام را ببندم.

این نویسنده در ادامه گفت: کتاب بعدی من به نام «باران تمشک» به عنوان یکی از آثار برتر ادبیات داستانی انقلاب شناخته شده است که روایت رخدادهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصۀ مبارزات طبقاتی و لایحه‌های گوناگون اجتماعی است. این کتاب را براساس مبنای هویت فرهنگی و ملی ایرانیان و با نگاه غیرحزبی و انتقادی نوشتم.

او اظهار کرد: زبان داستان من بیشتر به شعر نزدیک است و هدفم این است که رمان شاعرانه بنویسم که از نسل شعر باشد زیرا دیالکتیک جنگ مسلحانۀ داخل رمان را تلطیف می‌کند.

این منتقد ادبی با اشاره به چالش و کاستی جایزه‌های ادبی در ایران،تصریح کرد:  در جهان جایزه‌هایی که به نویسندگان داده می‌شود از نظر رفاهی و امنیت نویسندگی، زندگیشان را به دو دوره تقسیم می‌کند و نویسنده بعد از گرفتن هر جایزه‌ای به دو دلیل گسترش تیراژ آثار و مبلغ جایزۀ دریافتی، زندگی آنان دچار تحول مالی می‌شود و تلاش می‌کنند در خلوت خود با عمق و تمرکز به کار نویسندگی بپردازند. در ایران امروز ما دردمندانه جایزه برای مراکز دولتی و خصوصی بیشتر رفع تکلیف است و هیچ تأثیر عمیقی بر زندگی نویسندگان ما نداشته و نخواهد داشت. جایزه دادن ضروری است اما نشانۀ مؤفق بودن یک اثر ادبی و فرهنگی نیست و امیدوارم که در جوایز ادبی تحولاتی صورت گیرد.

وی افزود: ادبیات سرانجام ادارۀ جهان را به دوش خواهد گرفت و مذاهب و مکاتب اگر مجهز و مسلح به ادبیات نشوند در آینده حرفی برای گفتن نخواهند داشت و در آینده نمی‌توانند از اضمحلال خود پیشگیری کنند.

قعله‌گری در پایان بیان کرد: کتابی در 5 جلد نوشتم که جلد اول آن با نام «چنین گفت مصطفی» دربارۀ بحران کتاب و سختی های نشرکتاب است. این رمان برگرفته از نام قرآن و دعوت بشریت به خواندن و اندرز دادن به کسانی که قرآن را پاره می‌کنند چرا که برخی از جاهلان، به جای خواندن این کتاب مقدس و پاسخگویی به دعوت‌های آن، راه سوزاندن آن را در پیش می‌گیرند.این کتاب اثری دربارۀ کتاب است و بحران نشر به دلیل قحطی کتاب‌خوانی در میان مردم و شرایط بحران های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی لطمه های بسیاری به روند معیشت نویسندگان می‌زند.

گفتنی است، برنامۀ «حوالی کتاب» شبکۀ کتاب این روزها با میزبانی از نویسندگان، ناشران، مترجمان و فعالان فرهنگی و هنری به استقبال هفتۀ کتاب جمهوری اسلامی ایران رفته است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پیام‌رسان سروش پلاس و شاد، سکوی تلوبیون، پلتفرم شبکه، سایت و اپلیکیشن سپهر برنامه‌های این شبکه را مشاهده کنند.