گروه سینما هنرآنلاین، فیلم «آپاراتچی» جدیدترین اثر قربانعلی طاهرفر است. فیلمی در ژآنر کمدی که  جریان سینمای ایران را با نگاهی نوستالژیک به تصویر می کشد. فیلم آپاراتچی یکی از فیلم‌های حاضر در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر است که تجربه نخست فیلمسازش به حساب می‌آید. این فیلم در  چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر به اکران درآمد و اهالی رسانه ومنتقدان همراه با عوامل فیلم آن را به تماشا نشستند.

فیلم «آپاراتچی» دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما را روایت می‌کند که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است.

قربانعلی طاهر فر کارگردان فیلم آپاراتچی درگفتگو با خبرنگار هنر آنلاین درباره اقتباس این فیلم  از کتاب «آپاراتچی» نوشته روح الله رشیدی توضیح داد: این فیلم با نگاهی به کتاب آپاراتچی نگاشته شده است و درحقیقت برداشتی آزاد از این کتاب محسوب می شود. خرده روایت های کتاب را انتخاب کردیم و این خرده روایت ها را با کمک نویسنده کار، تراب نژاد به یک درام جذاب تبدیل کردیم. بخش عمده ای از جذابیت داستان به نوستالژی های دهه شصت در تبریز باز می گردد که در کتاب آورده شده بود.

Slide1

طاهر فر در این ارتباط که چه میزان از قصه به نوع روایت شخصی او از سینما باز می گردد، گفت: ما در دهه شصت دو نوع جریان در سینما روبه رو بودیم یه جریان  شبه روشن فکر غربی و یک نوع جریان تحجر و در فیلم «آپاراتچی» تلاش داشتیم تا از هر دو جریان نماینده ای در فیلم داشته باشیم و البته در قصه این بخش را به لایه های زیرین تر ببریم چرا که برای مخاطب عام شاید قابل درک نباشد.

این کارگردان با توجه به نقد ها و بازخوردهای مخاطبان، درباره آینده فروش فیلم خود توضیح داد: با توجه به ری اکشن هایی که از طرف مخاطبان داشتیم نشان می دهد که از هر گروه و قشری توانسته اند با فیلم ارتباط بگیرند و امیدواریم که هر روز این پیوست میان مخاطب و فیلم بیشتر شود.

 وی درباره مهمترین فاکتور فیلم «آپارتچی» برای جذب مخاطب  گفت: نوستالژی های شیرین و نجابتی که از آن دور شدیم مهم ترین فاکتور برای دیدن این فیلم است.

طاهر فرد درباره  بخش هایی از فیلم که به سمت شوخی های لمپنی کشیده شده  و درکنار آن ارجاع فیلم به   زندگی شهید لاجوردی، بیان کرد: ما دو نوع مخاطب داریم یک مخاطب عام و دیگری مخاطبی  که با ادبیات لمپنی آشناتر است. من  به شخصه در زمان ساخت فیلم،  این نوع نگاه را نداشته‌ام و برای آن طرحی از پیش تعیین شده نداشته ام در  عین حال ممکن است هر کس برداشتی داشته باشد و تعابیر مختلفی هم اتفاق بیوفتد. گاهی برخی از افعال ممکن است در ذهن برخی تعابیر و معانی دومی داشته باشد که این تقصیر من نیست و  نتیجه فرهنگ متحول شده و راه به خطا رفته  ماست که امروزه با آن دست به گریبان هستیم.