گروه سینمای هنرآنلاین: قربانعلی طاهرفر متولد ۱۳۵۱ تبریز است. او که در حال حاضر عضو شورای بررسی فیلم و فیلمنامه استان آذربایجان شرقی است از سال 1369 وارد انجمن سینمای جوان شد و اولین فیلم خود را با نام «خاک تا خاک» در 1372 ساخت.

این کارگردان تبریزی امسال با فیلم «آپاراتچی» در چهل‌ودمین جشنواره فیلم فجر حاضر شده. در صحبت از «آپاراتچی» گفته شده که در این فیلم به تماشای نقاشِ ساختمانِی خواهیم نشست که عاشقِ سینما است و با تولید چند فیلم کوتاه در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خود است.

«آپاراتچی» محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی سوره و مدرسه سینمایی اندیشه و هنر «ماه» به تهیه‌کنندگی سجاد نصراللهی است. از بازیگران این فیلم می‌توان به هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امید روحانی و علیرضا استادی در کنار تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر و رضا ناجی اشاره کرد.

در ادامه طاهر‌فر با خبرنگار سینمای هنرآنلاین از خودش، «آپاراتچی» و بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر 42 گفته.

 

از آنجا که در بررسی سابقه‌ی قربانعلی طاهری‌فر دیدم که او از کارگردان‌های موفق جشنواره عمار است، پس در شروع از او درباره‌ی خروجی‌های عمار در عرصه‌سینما پرسیدیم. طاهری‌فر گفت: از این منظر که در تابلو سینمای حرفه‌ای کشور و پیشانی‌ سردر سینماها دنبال خروجی عمار بگردیم، بله خروجی کمتری دارد و به استاندارد لازم نرسیده. ولی از نظر جریان فکری خروجی‌های عمار گستره‌ی وسیعی را در برمی‌گیرند. هر چند دامنه‌ی این خروجی الان دیده نمی‌شود؛ اما قطعا در سال‌های آتی شاهد حضور خروجی‌های عمار را در جریان فیلم‌سازی کشور خواهیم بود. امیدواریم با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم سرعت این روند بیش از پیش اتفاق بیفتد.

 

کارگردان «آپاراتچی» در خصوص اقتباسی بودن این فیلم تشریح کرد: فیلم‌نامه این فیلم با نگارش حسین تراب‌نژاد و احسان لطفیان برداشتی آزاد از کتاب «آپاراتچی» نوشته دکتر روح الله رشیدی است که رویدادهای اوایل دهه ۶۰ شهر تبریز را روایت می‌کند. از آنجا که این کتاب مجموعه‌ی خاطرات شفاهی آقای جلیل اسدی طایفی است و رمان گونه نیست، فیلم‌نامه‌نویسان تلاش کردند اقتباس خوبی از آن داشته باشند. البته لازم است بگویم کتاب محصول جشنواره عمار و دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تبریز است. در پیاده‌سازی قصه‌ی فیلم که از چینش رویدادها این کتاب تهیه شده فیلمی کمدی درام ساخته شده که امیدواریم باب طبع مخاطبان هم قرار بگیرد.

apartchy

طاهر‌فر ادامه داد: جشنواره‌ی فجر امسال در بخش نگاه نو یک رقابت خیلی سنگین را پیش رو خواهد داشت. طبیعتا چون هنوز فیلم‌ها دیده نشده نمی‌توان این رقابت را پیش‌بینی کرد. هر چند اسامی شناخته‌شده‌ای در بین کارگردان‌های بخش نگاه نو وجود دارد. با توجه به اینکه طبق آمار گفته شده 51 اثر متقاضی حضور در این بخش بوده‌اند، راه پیدا کردن به بخش نگاه نو از بین این تراکم فیلم‌ اولی‌ها، برای هر فیلم‌سازی موفقیت محسوب می‌شود.

 

او با گفتن اینکه: «آپاراتچی» یک کمدی درام انقلابی است و در سینما کمتر با این دست فیلم‌ها مواجه بودیم ابراز امیدواری کرد در بین این آثار موفق عمل کنند و تکمیل کرد: موقعیت «آپاراتچی» با «اخراجی‌ها» متفاوت است. در کنار درامی که در «آپاراتچی» تعریف می‌شود ما موقعیت‌های مختلفی از اتفاقات دهه 60 تبریز را شاهدیم که تا به این زمان از آنچه که تا به حال در سینما دیدیم یک اتفاق کاملا متفاوت محسوب می‌شود. این فیلم در بستر موقعیت‌هایی مثل نماز جمعه، اعزام نیرو، جنگ، شهادت، ترور و رویدادهای اجتماعی دیگر شکل و جان می‌گیرد. به لحاظ فیلم‌نامه‌ای تا آنجا که ذهنم یاری می‌کند چنین اثری در بستر سینما نداشته‌ایم.

 

این کارگردان بخش نگاه نو چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر، درباره آینده فیلم‌سازی خود و فعالیت در تهران افزود: اصرار و صرافت من برای بودن و فعالیت در تبریز است. من اصلا دوست ندارم فعالیت فیلم‌سازی‌ام را در تهران ادامه بدهم. ولی متاسفانه عدالت سینمایی چندین دهه است که رعایت نشده و همه فرصت‌ها در تهران گرد آمده. اینکه بعد از 9 سریال و 4 تله‌فیلم و انبوهی از مستند داستانی در این سن، فیلم اولی باشم خنده‌دار است. از من نوعی سخن می‌گویم. به تمام فیلم‌سازان شهرستانی نامهربانی می‌شود. آنهم با پتانسیل‌هایی بیش از بنده که انکارش ناجوانمردی است. این دوستان پشت دیوارهای ناعدالتی در حوزه سینما گیر افتاده‌اند. ان‌شاءالله مدیران فعلی وزارت ارشاد، حوزه‌ها و بنیادهای فیلم‌سازی فرصت‌های یکسانی را برای تمام علاقه‌مندان و مستعدان فیلم‌سازی ایران در شهرهای خودشان فراهم کنند تا بتوانند پرچم‌دار سینمای بومی و منطقه‌ای خودشان باشند.

 

طاهر‌فر کارگردان «آپاراتچی» در پایان گفت: فعلا فیلمی برای آینده در برنامه ندارم. منتظر بازخوردهایی هستم که حضور «آپاراتچی» در جشنواره رقم خواهد زد. امیدوارم این فیلم مسیرم را روشن‌تر کند.

 

زهرا عباسی