گروه سینمای خبرگزاری هنر آنلاین: با اعلام رسمی، اسامی فیلم های  جشنواره  چهل و دوم فیلم فجر ، این رویداد هنری،  برای برگزاری یک جشن باشکوه آماده می شود. در این دوره از جشنواره 106 فیلم حضور داشته‌اند که از میان آنها تنها 42 فیلم به بخش سودای  سیمرغ ، نگاه نو و پویانمایی  راه پیدا کرده اند. بعد از اعلام رسمی اسامی فیلم ها از  هیئت انتخاب هم رونمایی شد.  داریوش ارجمند، حسین زندباف ، روح الله سهرابی، محمد رضا عباسیان، محمد حسین لطیفی، احمدمرادپور، محمدحسین نیرومند اعضای هیات انتخاب این دوره از جشنواره بودند. نکته قابل توجه در میان فیلم های انتخاب شده نگاه به سرمایه گذاران آثار فیلم فجر است. لیست صاحبان آثار امسال نشان می‌دهد که با تمام حواشی سال گذشته و قهر و آشتی های برخی از فیلم سازان  و خالی کردن پشت سینما ، بعد از چهل اندی سال  جبهه انقلاب می تواند در غیاب آنها  فیلم فجر خود را تامین کند. 

در ادامه برای آشنایی با فیلم های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر به بررسی آثار راه یافته به جشنواره می پردازیم.

شهسوار به کارگردانی حسین نمازی

شه سوار یکی دیگر از تولیدات فارابی است که پای کار تازه ترین اثر حسین نمازی آمده تا سرمایه گذار یک فیلم اجتماعی باشد. در حالی که همه منتظر تولیدات بیگ پروداکشن فارابی هستند باید دید این اثر سینمایی چه آورده ای داشته است که فارابی را متقاعد کرده است تا از داستان شه سوار حمایت کند.

در خلاصه داستان «شه‌سوار» آمده است: به‌ دنبال درگذشت پدر خانواده در جریان برگزاری عروسی که چندبار بهم خورده است، خانواده او قصد پنهان کردن این خبر را دارند.

بازیگران این فیلم چون مهرداد صدیقیان، هومن برق‌نورد، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر و گیتی قاسمی، نقش‌آفرینی می‌کنند.

شهسوار

شور عاشقی به کارگردانی داریوش یاری

بنیاد سینمایی فارابی در سبد پرو پیمان امسال خود در جشنواره یک فیلم تاریخی هم دارد. فیلمی که محصول مشترک بنیاد شهید و بنیاد سینمایی فارابی است. این فیلم در ژانر درام تاریخی به گفته کارگردان کار روایت گر حرکت کاروان اهل بیت در مسیر کوفه است. قصه شور عاشقی کاروان اهل بیت را پس از واقعه کربلا را بررسی می کند.

داریوش یاری کارگردان کهنه کار عرصه سینما یک فیلم تاریخی دیگر به نام «کربلا جغرافیای یک تاریخ»را هم در کارنامه دارد باید دید این بار با توجه به تجربه او در عرصه سینما توانسته آن طور که شایسته مضمون فیلم است یک اثر فاخر تولید کرده باشد.

شورعاشقی

 صبح اعدام به کارگردانی بهروز افخمی

فیلم صبح اعدام داستانی اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این دو شخصیت تاریخی با نام طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی است. فیلمی که محصول سالها پژوهش بهروز افخمی است. صبح اعدام به جز داستان پر هیجان زندگی طیب حاج رضایی کارگردان اسم ورسم داری را پشت سر خود دارد که احتمالا می توان پیش بینی کرد با فیلم  پر مخاطبی روبه رو خواهیم شد و می تواند یکی از فیلم های مهم جشنواره چهل و دوم محسوب شود. فیلمی در ژانر تاریخی سیاسی و در تلفیقی از ژآنر بیوگرافی است  که دو ارگان مهم سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی پای کارش آمدند. باید دید افخمی توانسته یک طیب حاج رضایی در ابعاد واقعی اش تصویر کند یا به اسم دراماتیز کردن  مانند برخی از آثار تاریخی چهره های ارزشمند و تاریخ ایران دچار خدشه شده است. 

صبح اعدام

صبحانه با زرافه‌ها به کارگردانی سروش صحت

سروش صحت توانسته  در جشنواره چهل و دوم  برای دومین بار در مقام کارگردان پا  به عرصه رقابت در سودای سیمرغ بگذارد. فیلمی کمدی با بازیگرانی که این روزها در گیشه کمدی خوب فروش داشته اند. در این فیلم بهرام رادان، پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا نقش‌های اصلی آن را ایفا می‌کنند. صحت در اولین فیلم کمدیش با من برقص با زبان طنز به تلخ‌ترین حقیقت بشر، مرگ می پردازد باید دید این  بازیگر و کارگردان موفق عرصه طنز در فیلم جدید خود با نام صبحانه با زرافه طنز خود را به کدام سمت کشانده است هر چند از تنها عکس منتشر شده از این فیلم که چهره های عبوس ستارگان خود را بلد کرده است  می توان فهمید  این فیلم هم همانند  جهان با من برقص کارگردان،  دو تضاد میان خنده و غم را کنار هم نشانده است و فضای طنز این فیلم هم در همان راستا بوده باشد.

احمد به کارگردانی عباس ربیعی

عباس ربیعی بعد از دو فیلم تاریخی موفق خود بار دیگر به تاریخ سفر کرده و این‌بار واقعه زلزله بم را روایت می کند.  حبیب‌الله والی‌نژاد تهیه کننده فیلم بزرگ سینمایی با سرمایه گذاری مشترک ،  مشترک سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و موسسه تصویرشهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پای کار ربیعی آمده اند. این اثر که در ژانر حادثه‌ای جای می‌گیرد، قصه‌ای ناگفته از 18 ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه شهید احمد کاظمی در این ساعات پرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد وقوع این اتفاق روایت می‌کند.

با توجه به فیلم های قابل قبول ربیعی در دو جشنواره قبل انتظار ات از این کارگردان بالا رفته است و این فیلم می تواند یکی از آثار مهم جشنواه امسال محسوب شود.

 قلب رقه به کارگردانی خیرالله تقیانی پور

فیلم قلب رقه به کارگردانی خیرالله تقیانی پور این روزها با تیتر یک داستان منحصر به فرد در رسانه ها دست به دست می شود. داستانی که حول محور مقاومت و رویدادهای منحصر به فرد آن در سوریه اتفاق می افتد. کاری پر هزینه در ژانر جنگی که دو بنیاد رسانه ای بیان و بنیاد سینمایی فارابی پای کار ساخت این فیلم آمده اند. این کارگردان یک تله‌فیلم در ژانر جنگی دارد که به روزهای ابتدایی جنگ در خرمشهر می پردازد. باید دید تقیانی با کارنامه نه چندان قابل دفاع اش توانسته از پس یک فیلم با موضوع حساسی به نام داعش و جنگی چند وجهی در ابعاد جبهه مقاومت بربیاید.

این فیلم  به تهیه‌کنندگی سعید پروینی با بازی شهرام حقیقت دوست، فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، هدایت هاشمی، عبدالرضا نصاری، مصطفی ساسانی و شادی مختاری ساخته شده است.

قلب رقه

معجزه پروین به کارگردانی محمدرضا ورزی

معجزه پروین، داستان زندگی پروین اعتصامی بانوی شاعر ایرانی است که تا قبل ازاین‌قرار بود به کارگردانی محمدرضا شریفی‌نیا ساخته شود اما در نهایت با نام محمدرضا ورزی در لیست سودای سیمرغ قرار گرفته است. با توجه به نزدیکی زندگی پروین اعتصامی با جریان روشنفکری ایران باید دید، این فیلم چقدر توانسته روایت نزدیک به واقعیت را ارائه دهد. کارنامه ورزی تا امروز در عرصه سریال و تله‌فیلم بسیار درخشان بوده است باید دید این سریال ساز قهار توانسته در ساخت یک فیلم در ژانر بیوگرافی در ابعاد سینمایی هم موفق باشد.

میرو به کارگردانی حسین ریگی

میرو فیلمی در ژانر کودک و نوجوان است که قصه خود را به بلوچستان برده و با هنرمندان بلوچی داستان خود را در دشتیاری، کنارک و چابهار روایت می کند. این فیلم به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی سعید الهی یک فیلم جنگی محسوب می شود.  پیش از این هم ریگی برای کودکان دست به دوربین برده و دو فیلم هوک و لیپار را در کارنامه دارد. دو فیلمی که باتوجه به مضمون درست و خوب خود نتوانسته آن چنان که باید مخاطب داشته باشد باید دید با توجه به تجربه قبلی او در ساخت فیلم این بار چقدر توانسته بر کیفیت آثارش بی افزاید.

میرو

نبودنت به کارگردانی کاوه سجادی حسینی

نبودنت یک فیلم اجتماعی عاشقانه است از عکس های منتشر شده از این فیلم نشان می دهد که این فیلم اجتماعی از فضای شهری فاصله گرفته است و عاشقانه خود را نواحی بومی ایران روایت می کند.سجادی حسینی پیش از این فیلم‌های سینمایی «شب بیرون» و «بوفالو» را کارگردانی کرده است. وی همچنین به عنوان دستیار ا‌ول کارگردان و برنامه‌ریز در سال ۱۳۹۴ با اصغر فرهادی در ساخت فیلم فروشنده همکاری کرده است.  سجادی در یک گفت‌وگو اشاره کرده بود قصد دارد به مهاجرت‌های بی جا که باعث فروپاشی خانواده ها می‌شود بپردازد. دو خطی که ذهنیت مخاطبان را به فیلم جدایی نادر از سیمین می برد باید دید رویکرد او هم همان مسیر فرهادی را رفته است یا این بار با نگاه انتقادی نسخه بهتری را برای مخاطبان در نظر گرفته است.  این فیلم عاشقانه محلی، بازیگران سرشناسی چون سحر دولت شاهی ، آزاده صمدی و امیر آقایی را دارد.

این فیلم عاشقانه محلی، بازیگران سرشناسی چون سحر دولت شاهی ، آزاده صمدی و امیر آقایی را دارد.

نوروز به کارگردانی سهیل موفق

حضور علی نصیریان در فیلم نوروز کافی است تا مخاطبان برای دیدن شاهکار هنری نصیریان برای دیدن فیلم نوروز اکران  این فیلم را به تمدید بکشانند. کارهای قبلی  سهیل موفق توقع مخاطبان را برای دیدن یک فیلم خوب بالا برده است. فیلم نوروز یک ژانر متفاوت در میان فیلم های چند سال اخیر جشنواره است فیلمی با فرم و ساختاری متفاوت در قالب رئالیسم جادویی است . مضمون فیلم در مورد نوروز، آیین و رسوم، افسانه ها و اساطیر نوروزی است. باید دید این کارگردان خلاق چه گونه آیین کهن ایرانی ها را در قالب ننه سرما و حاجی فیروز روایت می کند.علی نصیریان و شبنم مقدمی بازیگرانی هستند که در این پروژه حضور دارند.

مجنون به کارگردانی مهدی شاه محمدی‌

مجنون یکی دیگر از پرتره های امسال در جشنواره فجر چهل و دوم است که برشی از  حماسه آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین است. ساخت فیلم برای شهدا از این جهت اهمیت دارد که ما یک بار فرصت داریم تا زندگی یک شهید را به فیلم  تبدیل کنیم فرصتی که اگر بسوزد قابل جبران نیست. این بار سازمان اوج برای روایت شهدای شاخص دوران دفاع مقدس سراغ زندگی شهید مهدی زین­ الدین رفته است. مهدی شاه محمدی دومین مدیر فیلم برداری است که در این دوره از جشنواره در مقام کارگردان وارد شده است. کارنامه مهدی زین ­الدین پیش بینی فیلم مجنون را در حاله ای ابهام قرار داده، باید دید  این مدیر فیلم برداری که اعتماد سازمان اوج را پشت خود داشته چگونه این سوژه  حساس را به ثمر می نشاند.

مجنوون

آغوش باز به کار گردانی بهروز شعیبی

بهروز شعیبی یکی دیگر از کارگردانانی است که با فیلم آغوش باز بار دیگر به جشنواره چهل و دوم آمده است. این کارگردان که داوری در جشنواره های خارجی را هم در کارنامه دارد در اولین سال ورودش در مقام کارگردان به جشنواره توانست نامزدی بهترین کارگردانی را از آن خود کند. کارهای استاندارد شعیبی تا امروز توانسته در جشنواره فجر درکنار سایر فیلم های خوب جشنواره رقیب قدری برای تصاحب سیمرغ محسوب شود. در خلاصه داستان فیلم آمده است: سه قصه عاشقانه… سه زوج در فراز و نشیب روابط عاطفی، فرصت می‌یابند به تعریف جدیدی از عشق برسند. با این یک خطی داستان می توان حدس زد که با یک فیلم از ژانر اجتماعی روبه رو هستیم و باید دید که پرداخت این کارگردان در نمایش عشق چگونه است.

«آغوش باز» با بازی حامد کمیلی و محسن کیایی در کنار گلاره عباسی، شبنم گودرزی، جواد خواجوی، وحید نفر، علی عطایی، میثم نوروزی، روژین فاطوری‌فر، ساینا توکلی، سهیل هژبر، مسعود خانی و با حضور هنرمندانه: مهدی هاشمی، احترام برومند و حسن معجونی.

اغوش باز

بهشت تبهکاران به کارگردانی جعفری جوزانی

مسعود جعفری جوزانی که کارگردانی و فیلم برداری کارهایی از جمله ایران برگر، درچشم باد، دل و دشنه و بسیاری دیگر را در کارنامه دارد و امسال با بهشت تبهکاران پا به جشنواره گذاشته است. جعفری جوزانی در میان کارگردانان امسال جشنواره جز پر افتخار ترین ها محسوب می شود. کارنامه پر و پیمانی که از او یک چهره ماندگار در سینمای ایران ساخته است. 

در خلاصه فیلم آمده: در سال ۱۳۲۹ حسن جعفری کارمند شرکت نفت انگلیس متهم به قتل احمد دهقان صاحب امتیاز روزنامه تهران مصور و مالک تئاتر نصر (تماشاخانه تهران) می شود... باید دید  این فیلم تاریخی سیاسی جنایی  ملی شدن صنعت نفت را چگونه روایت می کند. ماجرایی که حرف و حدیث های زیادی دارد و همین نکته ممکن است تا این فیلم را با حرف و حدیث هایی همراه کند. یک مضمون پر جنجال درکنار یک کارگردان پر افتخار این فیلم را جز مهمترین های جشنواره کرده است.

از جمله بازیگران پرو پیمان این فیلم می توان به امیرحسین آرمان لادن مستوفی، سحر جعفری جوزانی، پژمان بازغی،حمید گودرزی، رضا شفیعی جم، حسام منظور،بهنام تشکر، هومن برق نورد،افسانه بایگان،فرهاد قائمیان اشاره کرد.تهیه کنندگی این فیلم را فتح الله جعفری جوزانی و علی قائم مقامی بر عهده داشته اند.

 

پرویز خان به کارگردانی علی ثقفی

پرویز خان سومین فیلم اقتباسی امسال جشنواه فجر محسوب می شود. این فیلم که به همت سازمان اوج ساخته شده است داستان پرویز دهداری است که اهالی فوتبال به خوبی او را می شناسند. یکی از متفاوت ترین مربیان بزرگ تیم ملی فوتبال ایران که در دی ماه امسال کار فیلمبرداری خود را به پایان رسانده است. نویسنده و کارگردان این کار علی ثفقی و تهیه کنندگی آن را عطا پناهی با حضور حضور سعید پورصمیمی در نقش پرویز دهداری برعهده دارند.

پرویز خان اولین ساخته سینمایی این کارگردان است و باید دید داستان این اسطوره تاریخ ورزش ما را چگونه به تصویر کشیده است.

پرویز خان

تابستان همان سال به کارگردانی محمود کلاری

محمود کلاری اسم نام آشنایی که اهالی سینما او را با عنوان مدیر فیلمبرداری می شناسند امسال با بودجه بخش خصوصی فیلمی را با عنوان تابستان همان سال به جشنواره آورده و توانسته در جمع سودای سیمرغ حضور داشته باشد. این مدیر فیلمبرداری دو فیلم دیگر هم در کارنامه کارگردانی خود دارد.

گفتنی است کتابی به همین نام از ناصر تقوایی در سال هزار و سیصد و چهل نوشته شده است. باید دید این فیلم اقتباسی از این کتاب است یا قوه تخیل نویسنده فیلمی با این عنوان را خلق کرده.

در این فیلم علی شادمان در نقش اصلی بازی کرده و از مهران مدیری، فریبا نادری، سمیرا حسن‌پور و پژمان بازغی هم به عنوان بازیگران دیگر نام برده شده‌است.

تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی

اسم و رسم جواد عزتی پشت فیلم تمساح خونی کافی است تا حواشی این فیلم در جشنواره حسابی سرو صدا به پا کند. بعد از یک دهه حضور پر رنگ جواد عزتی در جشنواره این بار به کمک کامران حجاری پا به عرصه کارگردانی گذاشته است. تیم کامران حجازی و جواد عزتی می تواند نوید بخش یک کار خوب باشد هر چند که عوامل تلاش کرده اند تا از این شاهکار خود تا امروز چیزی بروز ندهند. این دو هنرمند در ماجرای نیمروز درکنار هم یک تیم پر تنش را خلق کردند.

 دروغ‌های زیبا به کارگردانی مرتضی آتش زمزم

اهالی سینمای دو کشور ایران و بنگلادش در کنار هم قرار گرفته اند تا با ساخت فیلم دروغ های زیبا فرهنگ خود را با هم تقسیم کنند.  مرتضی آتش زمزم کارگردان و تهیه کننده این فیلم ، اثر خود را در غالب   ژانر درام اجتماعی ساخته است و امسال در  جمع فیلم های سودای سیمرغ حضور دارد. با حضور دو سوپر استار از کشور بنگلادش و نویسندگی مشترک از دو کشور در این فیلم پیش بینی می شود این اثر یک کار تبلیغاتی برای کشور بنگلادش باشد که برای معرفی فرهنگ خود توانسته خود را به جشنواره فجر برساند. با این حساب این فیلم را هم می توان در ردیف فیلم های بخش خصوصی به حساب بیاوریم.

دست ناپیدا به کارگردانی انسیه شاه حسینی

دست ناپیدا یک فیلم اقتباسی از کتاب حوض خون است کتابی که برگرفته شده از تاریخ شفاهی زنانی است که سالها پشت جبهه مجاهدت کردند. ناگفته هایی که انسیه شاه حسینی به همت نویسسنده کتاب حوض خون امروز به فیلم تبدیل شده است. انسیه شاه حسینی یکی از کارگردانان موفق در زمینه ساخت فیلم در ژانر دفاع مقدس است. این کارگردان در این فیلم تلاش کرده تا روایتگر زندگی زنانی باشد که در دوران دفاع مقدس ۲۰۰ فانوسقه خونین روی دوش داشتند و همه را در آب کارون شسته و آنها را به جبهه می فرستادند. داستان بکری که 350 بازیگر زن خوزستانی را پای کار آورده تا راوی پشت جبهه های دفاع مقدس باشند. انسیه شاه حسینی فیلم های جنگی زیادی در کارنامه دارد که از میان آنها می توان به شب بخیر فرمانده  و مجروح جنگی اشاره کرد.

دو روز دیرتر به کارگردانی اصغر نعیمی

اتفاق عجیب این دوره از جشنواره حضور یک فیلم کمدی است که با سرمایه گذاری روایت فتح تولید شده است.  دور روز دیرتر به کارگردانی اصغر نعیمی  یک فیلم با رویکر طنز اجتماعی است که جمال ساداتیان هم به عنوان مشاور تهیه کننده در جمع عوامل حضور داشته است.

باید دید این اثر اجتماعی چه در چنته داشته است که سه موسسه وبنیاد فرهنگی پای تولید آن امده اند.  بنیاد فرهنگی روایت فتح به عنوان  سرمایه گذار اصلی و بنیاد سینمایی فارابی و موسسه بهمن سبز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مشارکت دارند.

درخلاصه این فیلم آمده، سهیل و مریم زوج جوانی که سودای مهاجرت دارند،علیرغم توصیه های پدر و مادر مریم از فرزندآوری خودداری می کنند. تا اینکه پدر مریم تصمیم می گیردمبلغی که ازخواهرش به ارث برده را بین نوه هایش تقسیم کند.سهیل و مریم که برای مهاجرت نیاز به پول دارند تصمیم می گیرند بچه دار شونداما فوت ناگهانی غلامحسین محاسبات آنها را برهم می زندتا اینکه ...

دوروز دیرتر

 

آبی روشن به کارگردانی بابک خواجه پاشا

 

کارگردان خوش ذوق آغوش درخت بابک خواجه پاشا امسال با فیلم آبی روشن در جشنواره چهل و دوم حضور دارد. فیلمی که آذر ماه امسال فیلم برداری خود را در شهر خلخال ، تالش، نیشابور، مشهد و تهران به پایان رسانده. فیلمی که توانسته دو سازمان بزرگ سینمایی را پای کار سرمایه گذاری خود بیاورد. آبی روشن اولین محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی است که فیلمنامه آن را امیر ابیلی و داوود گنجوی نوشته‌اند.

بازیگران این فیلم مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد اند. اکر گمان کرده اید که حضور دو بازیگر طناز سینما و تلویزیون مهران احمدی و غفوریان احتمالا با فیلم طنزی روبه رو هستیم اشتباه کرده اید.

ابی روشن

هانیه شجاعی زند