سرویس تجسمی هنرآنلاین: تارا فراهانی در پرفورمنس چهاردهم از ششمین فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز به دنبال نمایش تفاوت در اثر انگشت خود با مشارکت‌کنندگان است.

در ابتدای این پرفورمنس مشارکت‌کنندگان با حضور در گالری به ترتیب در برابر دستگاه انگشت‌نگاری قرار می‌گرفتند و انگشت سبابه خود را که نماد و اصلی‌ترین انگشت برای تشخیص هویت است را بر روی دستگاه انگشت‌نگاری قرار می‌دادند تا تصویر آن ثبت شود.

بعد از ثبت اثر انگشت اجراگر آن را در قالب یک اطلاعات به نرم‌افزاری می‌سپرد که در آن عمل مقایسه‌ای صورت می‌گرفت. او تصویری از انگشت سبابه خود را در کنار تصویر انگشت مخاطب قرار می‌داد و با فشار دادن دکمه‌ای سیستم را برای کشف شباهت‌ها میان هر انگشت هدایت می‌کرد.

سیستم عامل پس از پردازش اطلاعات نسبت‌های مشترک و نقاط شبیه به هم در هر دو تصویر از اثر انگشت را پیدا می‌کرد و آن را به نمودارهایی بر روی تصویر نشان می‌داد و در نهایت با ذکر درصد شباهت میان هردو انگشت، عدم شباهت میان هر دو تصویر را بر روی صفحه‌ای بزرگ که در برابر بیننده قرار داشت، به نمایش در می‌آورد.

بعد از این مخاطب می‌توانست بر روی قاب بزرگ عکسی که شبیه به تصاویر رادیولوژی بود امضاء کند و نسبت به این تفاوت شهادت بدهد.

سی پرفورمنس ،سی هنرمند، سی روز ‎ 14

تارا فراهانی که این پرفورمنس را اجرا کرد به هنرآنلاین گفت: وجه غالب در این اجرا توجه به تفاوت‌های زیست شناختی و بیولوژیک و تاثیر آن بر زندگی اجتماعی افراد است.

وی ادامه داد: من با این عملکرد می‌خواستم خود و مخاطب را در شرایطی قرار دهم که با توجه به وجه تمثیلی اثر انگشت و تفاوت‌هایی که میان دو اثر انگشت وجود دارد، تفاوت‌های خود و دیگری را به نمایش بگذارم.

این پرفورمنس‌آرتیست گفت: درک این تفاوت‌ها اهمیت دارد چرا که در پس این تفاوت ظاهری و بیولوژیک تفاوت‌ها اخلاقی و روحیات خاصی نهفته است که امروز موجب بروز رخدادهای اجتماعی می‌شود.

ششمین فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز تا 30 دی ماه به جز جمعه و شنبه در موزه هنرهای معاصر تهران میزبان علاقمندان به نیو مدیا است.