سرویس تجسمی هنرآنلاین: سیزدهمین اجرای ششمین فستیوال، سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز، در موزه هنرهای معاصر تهران به اثر کسری بردبار اختصاص داشت که نقدی بر وضعیت اجراهای نمایشی در تماشاخانه‌ها کشور بود.

در این اثر میزی در وسط صحنه قرار داشت که دورتا دور آن با مخروط‌های زنجیر شده ورود ممنوع پوشیده شده بود. تعداد زیادی نمایشنامه بر روی این میز قرار داشت و در کنار این نمایش‌نامه‌ها مقدار زیادی غذا چیده شده بود و چهار پرفورمر در کنار میز نشسته بودند.

در ابتدا سه پرفورمر با تومانینه بسیار  شروع به خوردن غذاها کردند و یک پرفورمر دیگر با لحنی کاملا روزنامه‌ای شروع به خواندن این نمایشنامه‌ها با لحنی بدون احساس کرد.

سی پرفورمنس ،سی هنرمند، سی روز ‎ 13

آرام آرام، خوردن و خواندن نمایشنامه‌ها در شکلی توامان با یکدیگر ادامه پیدا کرد  که این میزان موجب عقیم شدن کلام و ایجاد یک ضرباهنگ در فضا می‌شد.

در این حین فرد دیگری که کتاب تاریخ تئاتر در دستش بود در میان تماشاگران می‌چرخید و از آن‌ها درخواست می‌کرد در صورت دلخواه صفحاتی از این تاریخ را بکنند و با خود ببرند.

در نهایت زمانی که در هم تنیدگی صدای پرفورمرها یک روند تخریبی به خود گرفت و از سویی غذاها کاملا بر روی نمایشنامه‌ها ریخته شد و صفحات تاریخ تئاتر پاره شد، پرفورمر کتاب تاریخ تئاتر را بر روی میز گذاشته و اجرا به پایان رسید.

کسری بردبار در این‌باره به هنرآنلاین گفت: من دانشجوی تئاتر هستم و به عنوان مخاطب تئاتر پا به سالن نمایش می‌گذارم. الان روزانه بین 105 تا 120 نمایش در تهران اجرا می‌شود که اغلب آن‌ها قابل دیدن نیست.

وی ادامه داد: به نظر کسرت همیشه یک بی‌معنایی به وجود می‌آورد. امروز این قدر دم‌دستی با نمایش و تئاتر برخورد می‌شود که عوامل اجرا فرقی با عوامل طبخ ندارند و یک نمایش در حد غذا خوردن پایین می‌آید. این قدر این فضا بی‌معنی شده که هر کسی به راحتی می‌تواند تئاتر کار کند. امروز با گذاشتن 12 صندلی "دوازده مرد خشمگین" و با دو سطل آشغال "بازی یک و دو" بکت را کار می‌کنند.

این پرفورمنس آرتیست گفت: اکثر نمایشنامه‌هایی که بر روی میز قرار داده بودم، نمایش‌نامه‌هایی بودند که این روزها بیش از سایر آثار نمایش در تماشاخانه‌ها اجرا می شوند.

فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز تا سی دی ماه در موزه هنرهای معاصر برقرار است.