سرویس تجسمی هنرآنلاین: مرتضی گودرزی دیباج هنرمند نقاش در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در غرفه هنرآنلاین حاضر شد و درباره فعالیت‌های خود گفت: درحال حاضر بیشتر مشغول تدریس در دانشگاه هستم و در رشته‌های حکمت و هنر، تجزیه و تحلیل آثار را برعهده دارم. در حوزه نقاشی هم خودم را برای یک نمایشگاه انفرادی آماده می‌کنم که به زودی رسانه‌ای می‌شود. همچنین در حوزه پژوهش، آخرین کتابی که برای چاپ آماده کرده‌ام، هنر جامع انقلاب است که در آن طی 610 صفحه با نگاه تاریخی، تحلیلی و نشانه‌شناسی به هنرهای تجسمی انقلاب پرداخته‌ام. این کتاب ماحصل 14 سال کار پژوهشی من است که به صورت میدانی کار و تولید شده است. به نظرم این کتاب می‌تواند تنها مرجع "هنر انقلاب است" برای دانشگاه‌ها، مدارس و... باشد.

وی ادامه داد: به موازات این کار، روی کتاب هنر دفاع مقدس کار می‌کنم که 7 جلد است و  برای آن به دنبال اسپانسر و حامی می‌گردم. این کار را از سال 78،79 شروع کرده و اکنون سخت مشغولش هستم. این کتاب بسیار دیدنی و خواندنی‌تر از کتاب هنر انقلاب است. هر دوی این کتاب‌ها بدون حامی شکل گرفته و کار شده‌اند.

گودرزی‎ دیباج

گودرزی دیباج در ادامه افزود: یک کار پژوهشی دیگر نیز درباره ناگفته‌های زندگی هنرمندان انجام می‌دهم که مربوط به حوزه رفتار، مباحث فرهنگی و رفتارشناسی هنرمندان است. این کتاب نیز به مانند کتاب تاریخ تطبیقی به همه حوزه‌ها می‌پردازد. این کتاب نیز، اثری خواندنی خواهد شد و برای نسل جوان و حتی پیشکسوت‌های ما جالب خواهد بود.

این هنرمند درباره فضای آثاری که قرار است در نمایشگاه خود در معرض دید عموم قرار دهد نیز بیان کرد:  یک نوستالژی خاص نسبت به مفهومی از سرزمین به معنای فرهنگ دارم و هرگاه به آن فکر می‌کنم، چیزی قلبم را فشار می‌دهد و با من همزادپنداری می‌کند. این نوستالژی وقتی می‌آید و روی تابلو می‌نشیند، یک جورایی با آن معاشقه می‌کنم. فعلاً به طور ناخواسته در حال بسط و گسترش‌دادن این تابلوها هستم. این روزها شاید جزو معدود دوره‌هایی است که بیشتر برای خودم کار می‌کنم و در حال حاضر حدود 15 تابلوی بزرگ آماده کرده‌ام و این کار همچنان ادامه خواهد داشت. این آثار حتی با آثار سال گذشته‌ام نیز تفاوت دارند، چرا که به عقیده من بوم زنده است و وقتی شما با آن به تعامل می‌نشینید، خودش با شما حرف زده و مسیرتان را باز می‌کند، یک وقت‌هایی حیا می‌کند، گاهی خجالت می‌کشد و بعضاً نیز با شما رفاقت یا قهر می‌کند و هر جور که شما با آن رفتار کنید، بیشتر با شما ممارست می‌کند.

وی درباره نقش رسانه در پیشبرد اهداف هنرمندان نیز اظاهر کرد: جهان امروز جهان امواج، رسانه‌ها، اختصار و اثرگذاری به هنگام است. بنابراین ارباب رسانه باید در زمان و جای خودش به موقع عمل کنند. باید برای رسانه یک ستاد بحران تشکیل داد و شما بر اساس این فهم و درک از ستاد بحران، یک نقشه خبری و اطلاع‌رسانی داشته باشید و آن را در قالب یک پروژه، عملیاتی کنید. من به یک مهندسی خبر برای ایجاد یک اتفاق، فکر می‌کنم. آن‌وقت شما به عنوان یک خبرنگار به سمت ایجاد یک مهندسی درست می‌روید تا به مردم و مسئولین بفهمانید که در این‌جا باید بر اساس بحث‌های علمی یک شخصی را روی کار بگذارید نه بر اساس مناسبات سیاسی و تیمی.

 

گودرزی‎ دیباج

گودرزی دیباج افزود: به نظرم بهتر است که رسانه همواره برای مواجهه با عملیات‌های مختلف، یک اتاق فکر جدی داشته باشد و چه خوب می‌شود اگر همیشه مجموعه سؤالات بینا متنی نیز داشته باشد. خواهش می‌کنم که شما (هنرآنلاین)  به عنوان یک دپارتمان جدی هنری در حوزه خبررسانی خودتان را باور کرده و حتی اگر توان علمی بالایی ندارید، همه چیز را با هوشمندی مصادره کنید. آن‌وقت ما هنرمندان خدمه این سیستم می‌شویم و اشکالی هم ندارد. هنرمند اگر ببینند که با یک پاراگراف در رسانه، بیشتر از تدریس در دانشگاه و سخنرانی در مراسم‌ها تأثیرگذار است، پس نیرویش را برای سخن گفتن در رسانه می‌گذارد. این مهندسی خبر به نیت ایجاد تغییر در جامعه است که به سمت اصلاح و تکامل سیر می‌کند. آن‌وقت شما دیگر خیلی بزرگتر از یک خبرگزاری خواهید شد.