به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، علیرضا اسماعیلی، دبیر چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کوردی سقز امروز (١٨ آذر) در حاشیه برگزاری این جشنواره در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کوردی سقز از ١٦ آذر جاری با رقابت ١٣ گروه نمایشی به مدت چهار روز در سقز آغاز شد.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه های آموزشی عکاسی، بازریگری و تئاتر شورایی از جمله برنامه های جنبی این دوره از جشنواره تئاتر کوردی سقز بود که کلاس آموزش عکاسی زیر نظر بهروز اسراری در دومین روز از برگزاری جشنواره برگزار شد.

اسماعیلی به برگزاری کارگاه آموزشی بازیگری اشاره کرد و افزود: همزمان با برگزاری سومین روز از چهارهمین جشنواره سراسری تئاتر کوردی سقز، کارگاه  آموزش بازیگری زیر نظر پرستو گلستانی همزمان با ساعت ١٤ در کتابخانه مجتمع فرهنگی هنری سقز برگزار می شود.

اجرای دو نمایش از دکتر قطب الدین صادقی

دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز از برگزاری آیین نکوداشت و تجلیل از دکتر قطب الدین صادقی همزمان با مراسم اختتامیه جشنواره خبر داد و اذعان کرد: در همین راستا نمایش های "چنور" و "سرودی سه د هه زارِ ئوفیلیای ئه ویندار" نوشته و کار قطب الدین صادقی نیز همزمان با سومین روز از جشنواره به روی صحنه می روند.

به گفته وی؛ "مردووه بی کفن و دفنه کان" اثر فاتح بادپروا از مریوان، "سه رده می بی تاوانی" اثر امید خاکپور از مهاباد، "امپرتور و آنجلو" اثر دنیا گفتاری از تهران و "زماونی خوین" اثر پرویز احمدی از سقز در سومین روز از چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کوردی سقز اجرا می شوند.

اسماعیلی اضافه کرد: نمایش های "ئه وانگه ل" به کارگردانی غلامرضا همتیان از شهرستان بیجار و "عیشا" به کارگردانی حامد اسماعیل وند از ارومیه  در اولین روز از جشنواره با حضور پرشور مردم هنردوست سقز اجرا شد.

وی نمایش های "دیل کراوه کان" به کارگردانی محمد امین کهنه پوش از مریوان، "ده رویش عودی" به کارگردانی رسول بانگین از ارومیه، "خیال" به کارگردانی سعید پاکزاد از پاوه و "له پشت درگا" به کارگردانی رحیم عبدالرحیم زاده از بوکان را اجراهای روز دوم جشنواره تئاتر کوردی سقز برشمرد.

 اسماعیلی بیان کرد: "پانیکه کان" به کارگردانی حسن ترقی از سنندج، "په ریخان" به کارگردانی منصور حسین زاده از تهران  نیز در اخرین روز از جشنواره و قبل از آیین اختتامیه به روی صحنه خواهند رفت.

 دبیر چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کوردی سقز یادآوری کرد: همچنین در سومین روز از برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز شاهد برگزاری سه جلسه نقد و بررسی تئاتر های اجرا شده با حضور بازیگران و هنرمندان حوزه نمایش هستیم.

قطب الدین صادقی، کوروش سلیمانی و علی ظفر قهرمانی نژاد داوری این دوره از جشنواره را بر عهده دارند.

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کوردی سقز همزمان با ساعت ٢١ روز یکشنبه ١٩ آذر در تالار ونوس سقز برگزار می شود.