به گزارش هنرآنلاین، به نقل از  روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، علیرضا اسماعیلی، دبیر چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کوردی اظهار کرد: چهاردهمین جشنواره تئاتر کوردی ١٦ تا ١٩ آذر در سالن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز برگزار می شود.    

وی ادامه داد: ٨٢ اثر به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز رسید که ٦٣ اثر شرایط لازم برای شرکت در جشنواره را داشتند.

وی با بیان اینکه شورای بازبینی جشنواره از بین ٦٣ اثر متقاضی اجرا  در جشنواره ١٣  اثر را برای اجرای نهایی انتخاب کرد، افزود: پذیریش و اسکان مهمانان این دوره از جشنواره همزمان با ساعت ١٠ صبح روز پنجشنبه ١٦ آذر جاری آغاز می شود.

دبیرچهاردهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز عنوان کرد: نمایش های "ئه وانگه ل" به کارگردانی غلامرضا همتیان از شهرستان بیجار و "عیشا" به کارگردانی حامد اسماعیل وند از ارومیه در اولین روز از جشنواره به روی صحنه می روند.

اسماعیلی همچنین گفت: نمایش های "دیل کراوه کان" به کارگردانی محمد امین کهنه پوش از مریوان، "ده رویش عودی" به کارگردانی رسول بانگین از ارومیه، "خیال" به کارگردانی سعید پاکزاد از پاوه و "له پشت درگا" به کارگردانی رحیم عبدالرحیم زاده از بوکان، اجراهای روز دوم جشنواره تئاتر کوردی سقز هستند.

به گفته وی، "مردووه بی کفن و دفنه کان" اثر فاتح بادپروا از مریوان، "سه رده می بی تاوانی" اثر امید خاکپور از مهاباد، "امپراتور و آنجلو " اثر دنیا گفتاری از تهران و "زماونی خوین" اثر پرویز احمدی از سقز در سومین روز از چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کوردی سقز اجرا می شوند.

اسماعیلی اذعان کرد: "پانیکه کان" به کارگردانی حسن ترقی از سنندج، "په ریخان" به کارگردانی منصور حسین زاده از تهران  نیز در آخرین روز از جشنواره و قبل از آیین اختتامیه به روی صحنه خواهند رفت.

وی اذعان کرد: نمایش های "چنور" و "سرودی سه دهه زارِئوفیلیای ئه ویندار" نوشته و کار قطب الدین صادقی در بخش جنبی این دوره از جشنواره به مناسبت آئین ویژه و نکوداشت استاد قطب الدین صادقی اجرا می شوند.

دبیرچهاردهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز خاطر نشان کرد: برگزاری ٩ جلسه نقد و بررسی تئاتر های اجرا شده و برگزاری کارگاه آموزشی عکاسی تئاتر توسط بهروز اسراری، کارگاه آموزش بازیگری توسط پرستو گلستانی و کارگاه آموزش تئاتر شورایی زیر نظر علی ظفر قهرمانی نژاد از بخش های جنبی این دوره از جشنواره تئاتر کوردی سقز است.

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کوردی سقز ساعت ٢١ روز یکشنبه ١٩ آذر در سالن اصلی مجتمع فرهنگی هنری سقز برگزار می شود.