هنرآنلاین: مراسم اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، با حضور دریادار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، پایان یافت.

همچنین همزمان با اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، ذوالفقاری (دبیر این دوره از جایزه) ضمن ارائه بیانیه هیات داوران از حضور 117 نشریه و پایگاه خبری و خبرگزاری در این دوره از رقابت خبر داد.

به گفته ذوالفقاری؛ ازمیان 117 رسانه، 47 رسانه به مرحله دوم داوری رسیدند که از میان آنها نفرات اول و دوم در هشت گروه معرفی شدند.

براساس آخرین تصمیمات جلسه شورای سیاستگذاری جایزه درست نویسی، مقرر شده است روزنامه‌هایی که اختلاف میانگین امتیازشان نسبت به رتبه یک و دو، کمتر از یک نمره است، مشترکا جایزه را دریافت کنند.

همچنین مقرر شد روزنامه‌های بعدی نیز که اختلاف امتیازشان با رتبه‌های یک و دو، کم است شایسته تقدیر شناخته شوند و علاوه بر لوح تقدیر، یک دوره پنج جلدی دانشنامه ادبی از طرف فرهنگستان دریافت کنند.

رویکرد عمومی دولت تشویق رسانه‌های محلی است

در ابتدای این مراسم حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی به بیان گزارشی درباره روند برگزاری بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و فعالیت رسانه‌ها در این نمایشگاه پرداخت و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۸ هزار عنوان رسانه دارای مجوز هستند؛ ۲ هزار و ۸۰۰ رسانه برخط و مابقی نشریات چاپی هستند.

او با بیان اینکه سه گروه به مهمانی و ضیافت سالانه ما آمدند،افزود: گروه اول مسئولان بودند و گروه دوم نخبگان بودند که به واسطه نشریات تخصصی در نمایشگاه حضور داشتند.گروه سوم صاحبان رسانه‌ها بودند که همه ما مدیون آنها هستیم و مردم که با اعتماد به رسانه‌ها حضور یافتند.

او تاکید کرد: رسانه‌ها به حضور در نمایشگاه نیاز داشتند تا با ارتباطی که با مخاطبین خود برقرار می‌کنند نیاز آنها را شناسایی کنند.

رییس بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات همچنین با اشاره به سهم ۳۳ درصدی نشریات محلی، گفت :رویکرد عمومی دولت تشویق رسانه‌های محلی است و توسعه مناطق از این گذر میسر است.

انتظامی یادآور شد: در حال حاضر ۳۳ درصد رسانه‌های دارای مجوز رسانه‌های تخصصی است در صورتی که چهار سال پیش رسانه‌های تخصصی ۲۵ درصد از مجموع رسانه‌ها را به خود اختصاص داده بودند.

او با بیان اینکه لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و نظام سازمان رسانه‌ای در دولت تدبیر و امید تدوین شد، گفت: در این لایحه پنج عنوان مجرمانه را شناسایی و مابقی را جزو تخلفات رسانه‌ها بررسی می‌کنیم.در بررسی‌های هر دو لایحه تلاش شد تا نظرات موافق و مخالف را گردآوری کنیم و برای این منظور از دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها تقاضای برگزاری نشست‌های بررسی دارم که تا زمانی که لایحه در دست دولت است تغییرات کارشناشی مورد نیاز اعمال شود.

انتظامی در پایان گفت: همچنین با تشکیل دادگاه‌های حل اختلاف در هماهنگی با قوه قضاییه تلاش در کاهش جرائم داریم.

رسانه‌ها دستاوردهای درست و حقیقی فرهنگستان زبان و ادب فارسی را منعکس کنند

 در ادامه غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی به بیان نکاتی درباره درست‌نویسی در رسانه‌ها و مطبوعات پرداخت.

او با بیان اینکه هر چه انضباط زبانی بیشتر باشد انصباط فکری نیز بیشتر است، افزود: برای درست نویسی مطبوعات در سال های اخیر برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است. ۵ سال است که رسانه‌ها را از نظر رعایت موازین زبان و ادبیات فارسی داوری می‌کنیم و فرهنگستان زبان و ادب فارسی آماده است برای هر یک از مطبوعات و رسانه‌ها که مایلند دوره های تخصصی برای همکاران خود برگزار کنند، همکاری کند.

حداد عادل با اشاره به جفایی که گاهی در رسانه‌ها به فرهنگستان زبان و ادب فارسی صورت می‌گیرد، افزود: گاهی رسانه‌ها واژه‌هایی را که روح فرهنگستان هم از آن واژگان بی‌اطلاع است را هم به فرهنگستان منسوب می‌کنند. از رسانه‌ها تقاضا دارم دستاوردهای درست و حقیقی فرهنگستان زبان و ادب فارسی را منعکس کنند.

او در پایان اظهار کرد: امیدوارم جایزه‌های پاسداشت زبان فارسی در رسانه‌ها به موقع به دست خبرنگاران برسد قبل از آنکه عرق زحمات آنها خشک شود.

دربرابربی قانونی زبان رسانه باید وارد میدان شود

درپایان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در این مراسم اختتامیه عنوان کرد: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ معاونت مطبوعاتی و مجموعه رسانه‌های کشور که با تلاش و حضور فعال خود موجب شکل گیری و غنای بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به عنوان رخداد فرهنگی و رسانه‌ای منحصر بفرد شدند سپاسگزاری می‌کنم.

او افزود: از این که در طول هفته جاری برای دومین بار توفیق حضور در جمع پرنشاط و صمیمی فرهیختگان حوزه رسانه کشور حاصل شد بسیار خرسندم. از این فرصت استفاده می کنم و از همه رسانه های مسئول و متعهد کشور که در طول سالهای پر فراز و نشیبی که پشت سر گذاردیم، همکار و همراه تاثیر گذار و ارزشمندی برای نهاد امنیت ملی کشور بودند سپاسگزاری و قدردانی می کنم و امیدوارم که با تداوم این همکاری به ما بیش از گذشته برای خدمت گذاری به ملت شریف ایران مساعدت داشته باشند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه حضور و سخنرانی من در این مراسم به صورت طبیعی تداعی کننده ارتباط وثیقی است که میان رسانه و امنیت ملی وجود دارد، گفت: در این فرصت محدود تلاش خواهم کرد که به بخشی از تاثیر و تاثرات متقابل این دو حوزه بر یکدیگر اشاره کنم.

او ادامه داد: شعار بیست و سومین نمایشگاه  مطبوعات در سال جاری؛ رسانه‌های آزاد، انسجام اجتماعی، پیشرفت ملی تعیین شده است .  ماهیت این شعار واجد اشارات روشنی از ارتباط  رسانه و امنیت ملی است. بدون شک یکی از اصلی ترین مولفه های تقویت ساختار سیاسی و هم سو کننده مجموعه منابع برای تحقق اهداف راهبردی در یک کشور موضوع انسجام اجتماعی است.

شمخانی با تاکید بر اینکه توسعه، تعالی و پیشرفت بدون وجود انسجام اجتماعی امکان پذیر نیست چرا که فقدان انسجام اجتماعی به هدر رفت مهمترین منبع و موتور محرکه پیشرفت یعنی سرمایه‌های انسانی منجر خواهد شد، گفت: در جامعه ای که امکان تعالی سرمایه های انسانی فراهم نباشد نمی توان به شکل گیری انسجام اجتماعی امیدوار بود چرا که عقب ماندگی و جهل اجتماعی مهمترین مانع برای ایجاد انسجام اجتماعی است. انسجام بر پایه رویکرد و منافع جمعی شکل می‌گیرد و تا زمانی که آحاد جامعه در مسیر تعالی قرار نگیرند، هویت ملی و شناخت کافی نسبت به منافع ملی ایجاد نخواهد شد.

 

او با اشاره به اینکه بدون گفتگو، مفاهمه و اقناع‌سازی نمی‌توان به ایجاد بستر تعالی در جامعه امیدوار بود، تاکید کرد: امر و نهی در پاره‌ای موارد می‌تواند موجب شکل گیری آرامش و نظمی تصنعی در جوامع شود اما به طور قطع تعالی سرمایه‌های انسانی را بدنبال نخواهد داشت.

او افزود: رسانه‌ها محور و پیشران اصلی برای ایجاد فضای گفتگو و تعالی و زمینه ساز نشاط و انسجام اجتماعی هستند. از جایگاه مسئول نهاد امنیت ملی کشور و به عنوان فردی که به موضوعات سیاسی،دفاعی و امنیتی اشراف دارد معتقدم که بدون ارایه تعریف مشخص از مسئولیتهای متقابلی که حاکمیت و رسانه نسبت به یکدیکر دارند نمی‌توان زمینه ایفای نقش حداکثری رسانه ها در حوزه تامین منافع ملی را فراهم کرد.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: به میزان کاهش اصطکاک دولت و حاکمیت با رسانه‌ها و واگذاری امور نظارت بر تخلفات حرفه‌ای رسانه‌ها به نهادهای صنفی حرفه‌ای و مسئولیت پذیر اعتماد متقابل میان حاکمیت و رسانه‌ها تقویت خواهد شد و با رشد سرمایه اجتماعی و سپس انسجام اجتماعی شاهد تقویت مولفه‌های امنیت ملی خواهیم بود. این حرکت ضمن آن که  آزادی مسئولانه رسانه ها را شکل می دهد از امنیتی شدن حوزه فرهنگ که قطعا ضد انسجام اجتماعی و به تبع آن ضد امنیت ملی است جلوگیری خواهد کرد.

او ادامه داد: البته مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری جزء لاینفک ایجاد این شرایط است که به طور طبیعی بخش مهمی از آن به رسانه ها و نهادهای صنفی و حرفه ای مرابط با ان مربوط می شود. در این مسیر رسانه‌ها نیز متقابلا باید نشان دهند که مرادشان از آزادی، ولنگاری و هرج و مرج نیست.باید بلوغ سیاسی و رسانه ای و تخصصی‌شان را بیش از گذشته به منصه ظهور برسانند.

 

شمخانی با بیان اینکه فضای حرفه‌ای رسانه نیازمند رسانه حرفه‌ای است که مبنای فعالیتش هویت و منافع ملی باشد که ما در این بخش نیز با مشکلات قابل توجهی مواجه هستیم، گفت: مایلم از این فرصت استفاده کنم و ضمن تاکید بر نقشی که رسانه های کشور می توانند در تحقق مهمترین مسئله امنیت ملی کشور یعنی رفع موانع پیشرفت اقتصادی و در راس آن مبارزه قاطع و بدون تنازل با فساد اقتصادی دارند اشاره کنم.

 دبیر شورای امنیت ملی خاطرنشان کرد: همه ما بر این باور اشتراک نظر داریم که فساد اقتصادی مهمترین عامل کاهش سرمایه اجتماعی و مانع اصلی رشد و پیشرفت اقتصادی است .ریشه های شکل‌گیری و خانه‌‌نشین شدن فساد در عدم پاسخگویی، عدم شفافیت، دور زدن قانون، رانت اطلاعاتی، برخوردهای سلیقه ای و تبعیض آمیز و باند‌بازی و فامیل سالاری است. طبیعتا اگر انسان عالم را محضر خدا بداند ،در این عرصه، معصیت و فساد نمی کند. اما اگر فرد یا جریانی از این فضا فاصله گرفت و احساس کرد که می‌تواند حیاط خلوتی را برای فرار از پاسخگویی وبی قانونی و ...ایجاد کند زبان رسانه باید وارد میدان شود.

شمخانی خطاب به مالباختگان موسسات مالی گفت: در جلسه اخیر روسای قوا مشکل شما به نوعی مطرح و مقرر شد سه گروه سپرده‌گذار، هییت مدیره واحد پولی و هیئت نظارت بانک مرکزی در اقداماتی مشترک برای رفع مشکل مالباختگان اقدام کنند.

هیات داوران در پایان داوری، نتایج بررسی‌های خود را به شرح زیر اعلام کردند:

1 . روزنامه های سراسری

-روزنامه همشهری رتبه اول شناخته شد.

-روزنامه شهروند و ایران، مشترک رتبه دوم شدند.

-روزنامه قدس و کیهان نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

2. روزنامه های استانی

-خبر جنوب رتبه اول شناخته شد.

-اصفهان امروز رتبه دوم شناخته شد.

3.روزنامه های ورزشی

-خبر ورزشی رتبه اول شناخته شد.

-گل رتبه دوم شناخته شد.

4.خبرگزاریهای تخصصی

- دفاع مقدس رتبه اول شناخته شد.

-تقریب و بین المللی قرآن (ایکنا) مشترک رتبه دوم شدند.

5.خبرگزاری های عمومی

- مهر رتبه اول شناخته شد.

- دانشجویان ایران (ایسنا) و کار ایران (ایلنا) مشترک رتبه دوم شدند.

- خبرآنلاین شایسته تقدیر شناخته شد.

6. پایگاههای خبری

-دیار میرزا رتبه اول شناخته شد.

- اقتصاد آنلاین و شفقنا مشترک رتبه دوم شدند.

- 598 و افکارنیوز شایسته تقدیر شدند.

7. نشریات فرهنگی اجتماعی

- کرگدن رتبه اول شناخته شد.

- زنان امروز رتبه دوم شناخته شد.

8. نشریات با موضوع افزایش سواد علمی جامعه

- شهرکتاب رتبه اول شناخته شد.

- صبح زندگی رتبه دوم شناخته شد.

در گروه فرهنگی هنری مجله موفقیت، به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی آقای احمد حلت به عنوان غرفه برتر شناخته شد.

همچنین غرفه های "هنرآنلاین، تئاتر ایران، اندیشه پویا، شما نیوز، فرتاک نیوز، لیزنا، مشق تندرستی، هنر و تجربه، عصر زمان، پیشخوان، قلمیاران پویا اندیش، چمدان" به عنوان فعال اعلام شدند.

در گروه تخصصی و اختصاصی، پایگاه خبری سلامت آنلاین به مدیر مسئولی آقای کوروش اسعدی بیگی به عنوان غرفه برتر اعلام می شود.

همچنین غرفه‌های "وبدا، دنیای هوادار، ساروس، آهن و فولاد، دنیای عکس و گرافیگ، کانون، سرآمد کیفیت" به عنوان غرفه های فعال اعلام شدند.