سرویس تجسمی هنرآنلاین:امیر راد دبیر اولین دوره  فستیوال بین‌المللی "رادیکال پرفورمنس" به هنرآنلاین گفت: ما از دو سال قبل و بعد از چهارمین دوره فستیوال "سی پرفورمنس ، سی هنرمند ، سی روز" به دنبال برگزاری این فستیوال بودیم و از دوره پنجم و در نهایت در دوره ششم سعی کردیم بخشی از آن را در متن این فستیوال‌ها بگنجانیم.

او ادامه داد: به دلیل وجود دیدگاه‌ها و زمینه‌های مختلف در حوزه پرفورمنس  و هم چنین به علت عدم وجود شناختی جامع و تئوریک در این حوزه، همواره سوء برداشت‌هایی در باره "پرفورمنس" وجود داشته است و ما سعی کردیم به واسطه این فستیوال بتوانیم به نوعی تمرکزی عملی و تئوریک در حوزه گسترده این مدیا ایجاد کنیم.

دبیر فستیوال "رادیکال پرفورمنس" گفت: ایجاد این تمرکز موجب انتقال درست مفاهیم خواهد شد و این فستیوال با توجه به زمینه‌هایی مشترکی که ایجاد می‌کند، می‌تواند فضای مناسبی برای انتقال تجربیات باشد.

راد اظهار داشت: این پراکندگی  به واقع مسئله‌ای است که در فضای بین‌المللی هم وجود دارد و به نوعی موجب آن شده تا توافقی جامع بر سر مفاهیم در سطح جهانی هم وجود نداشته باشد. بنابراین برگزاری این فستیوال به صورت بین‌المللی می‌تواند حرکتی در تجمیع و هماهنگی نگره‌های گوناگون در این حوزه باشد. از سویی این فستیوال می‌تواند نگاهی جهانی را به ما منتقل کند و از سوی دیگر  می‌تواند فضا و بستر مناسبی برای معرفی وضعیت پرفورمنس در ایران به جامعه جهانی باشد.

او افزود: نکته دیگر نبود مرجعی جهت کشف و شناخت هنرمندان این حوزه بود که این امر در طی برگزاری "فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" بر ما آشکار شد. این فستیوال می‌تواند با توجه به رشد و گسترش حوزه‌های اجرایی، ما را در یافتن هنرمندان -با توجه به اهمیت مسئله مرکز زدایی در نگاه ما- کمک کند تا بتوانیم هنرمندانی را از سراسر کشور و یا خارج از ایران همراه خود داشته باشیم.

کیوریتور "فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" گفت: پرفورمنس یک مفهوم عام است و در واقع نمایش هر فعلی برای مخاطب می‌تواند در دایره این مفهوم قرار بگیرد البته این مفهوم برآمده از نظریه‌ اجرای شکنر است اما پیشتر و در جلسه مشترکی با حضور آقای شکنر این مسئله را بیان کرده‌ام که مفهومی چنین عام کمکی جهت آموزش، مطالعه و تجربیات عملی نمی‌کند و ما برای رسیدن به نتایج مطلوب در این حوزه‌ گسترده ناگزیر به دسته‌بندی‌ و صورت‌بندی‌های مفاهیم تئوریک و در نهایت عملی هستیم.

راد گفت: ما در بخش پرفورمنس آرت این فستیوال رویکردهای گذشته خود را در "فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" دنبال می‌کنیم اما بخشی تحت عنوان "آلترناتیو پرفورمنس" در نظر گرفته‌ایم که بر اجراهایی با ویژگی میان رسانه‌ای دارند تاکید دارد.

او گفت: البته این واژه -که در سطح بین اللملی دربرگیرنده حوزه مورد نظر ما است- را پیشتر در جشنواره تئاتر فجر و جشنواره تئاتر دانشگاهی با عناوین "دیگرگونه‌های اجرا" و "تجربه‌های اجرا" به کار گرفته‌ایم.

دبیر فستیوال رادیکال پرفورمنس گفت: در این فستیوال دو بخش"ویدئو پرفورمنس" و "سایبر پرفورمنس" هم وجود دارد. من در جریان ششمین "فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" قصد داشتم یک روز را با پخش ویدئو پرفورمنس به بحث درباره این پدیده بپردازم و در واقع همان جا اولین فستیوال رادیکال پرفورمنس را معرفی کنم که به دلیل فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، این امر با تاخیر رخ داد.

راد اظهار داشت: ویدئو پرفورمنس در ایران چندان شناخته شده نیست و دست کم در عرصه‌های رسمی تا به امروز ظهور و بروزی نداشته است گواینکه در آثار تعدادی از هنرمندانی که آثارشان را زیر عنوان ویدئوآرت ارائه می‌کردند به نوعی وجوهی ناخودآگاه از حرکت به سوی این مدیوم را دیده بودم که پیشتر و برای همان معرفی اولیه از این دوستان دعوت به عمل آوردم. به هر رو معرفی این بخش به فضای عمومی هنر ایران برای نخستین بار صورت می‌گیرد که امیدوارم با توجه به امکانات این مدیوم شاهد گسترش و پویایی آن در میان هنرمندان باشیم.

او گفت: ویدئو پرفورمنس یکی از مدیوم‌های میان رسانه‌ای است که با توجه به امکانات بیانی آن جای خالی آن احساس می‌شد؛ بنابراین فکر کردم می‌توانیم به واسطه این فستیوال کار تئوریک و همزمان عملی در این حوزه را آغاز کنیم و خوشبختانه پیشتر زمینه فعالیت بین‌المللی در این زمینه هم فراهم شده بود.

راد گفت: در این بخش یکی از داوران، آقای انریکو توماسلی مدیر و کیوریتور فستیوال "مگمارت" است که حضور و تجربه ایشان می‌تواند بسیار مفید باشد.

او اظهار داشت: همچنین بخش  "سایبرفورمنس" هم در این فستیوال در نظر گرفته شده است که برای نخستین بار به فضای عمومی هنر ایران معرفی می‌شود. این مدیوم دربرگیرنده حوزه وسیعی از اجراها با استفاده از اپلیکیشن‌ها، اینترنت، فضاهای مجازی و از این دست است که در بستر زمان واقعی اتفاق می‌افتد البته مانند هر مدیوم دیگری تعریف جامع و وحدت نظر بر ویژگی‌های این مدیوم وجود ندارد و آنلاین پرفورمنس، نت‌ورک پرفورمنس و ...  واژگان دیگری هستند که گاه به جای این واژه استفاده می‌شود اما "سایبرفورمنس" گستردگی مفهومی و پذیرش عام‌تری دارد. در این بخش هم یک داور بین‌المللی، خانم ساندرا باسیچ فستیوال را همراهی خواهد کرد که ایشان پایه‌گذار اولین فستیوال بین‌المللی پرفورمنس‌آرت آنلاین هستند.

راد گفت: استقبال از این فستیوال تا اینجا بسیار گسترده بوده و ما را شگفت‌زده کرده است. از امروز فراخوان بخش بین‌الملل نیز اعلام خواهد شد که البته دلیل تاخیر در اعلام بخش بین‌الملل هماهنگی با داوران بین‌المللی بوده است. به این ترتیب فراخوان بخش داخلی و خارجی جهت هماهنگی تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

او درباره زمان و مکان برگزاری فستیوال گفت: زمان برگزاری این فستیوال تقریبا مشخص شده است اما اعلام نهایی و دقیق آن بستگی به تعداد آثار منتخب دارد اما مکان برگزاری این فستیوال در یک جا متمرکز نیست و ما مراوداتی را با برخی گالری‌ها انجام داده‌ایم که در مکان‌های متنوعی این فستیوال برگزار شود.

راد تاکید کرد: این امکان فراهم شده‌است تا افراد بتوانند در بخش‌های مختلف با یک اثر حضور پیدا کنند. از طرفی شکل ثبت نام از طریق اپلیکیشن آنلاین، حذف نام هنرمند از فرم ثبت‌نام و داوری بر اساس شناسه یگانه از مواردی است که برخی از مشکلات اجرایی و مسائل معمول بر سر داوری آثار را بلامحل خواهد کرد. 

او گفت: یک از مهمترین نکات در شکل داوری آثار اهمیت مسئله آموزش است که در فرآیند داوری در نظر گرفته شده است، به این ترتیب بعد از داوری اولیه طرح‌ها، هنرمندان جهت ارائه حضوری دعوت خواهند شد و در این جلسه مشاوره‌هایی جهت ارائه اثر خود دریافت خواهند کرد که در صورت پذیرش در این مرحله، این مشاوره‌ها می‌تواند تا روز اجرا ادامه یابد.

راد تصریح کرد: این وجه آموزشی حتی در فراخوان و طراحی سوالات هم گنجانده شده است، در واقع این پرسشنامه‌ای است که پیشتر طراحی شده‌ و بر اساس تجربیات در جشنواره‌های دیگر کامل شده است. سوالاتی که طراحی شده به نوعی پرسش‌هایی است که هر هنرمندی برای خلق اثر هنری خود باید از خود بپرسد و خوب این خود اتفاق خوشایندی است که در کنار این فستیوال رخ می دهد.

لازم به یاد آوری است علاقمندان برای شرکت در این فستیوال می توانند تا 15 اردیبهشت ماه از طریق آدرس اینترنتی http://www.radicalperformance.ir  نام‌نویسی کنند.