سرویس تجسمی هنر آنلاین: پنج‌شنبه 30 دی‌ماه و در آخرین شب از پروژه سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز که همزمان با حادثه ساختمان پلاسکو شد، "گروه بتا" پرفورمنسی را اجرا کرد که بی ارتباط به حواشی این حادثه دلخراش نبود.

در این اجرا پرفورمرها همزمان با مخاطبان وارد می‌شدند و در بین آنها حضور داشتند. مخاطبان صفحه اینستاگرامی را در برابر خود می‌دیدند و به غیر از این هیچ اتفاقی نمی‌افتاد تا این که اجراگران شروع کردند به گرفتن عکس سلفی از خود.

بعد از این اجراگران با ثبت هر تصویر سلفی از خود کلاف کاموایی را دور خود می‌تنیدند و با گرفتن هر عکس آن را به صورت آنلاین در محیط این گالری پخش می‌کردند. با انتشار این تصاویر در گالری دامنه حصاری که دور خود می‌کشیدند  را افزایش می‌دادند .

رفته رفته این افراد به تنهایی در میان این کامواهای حلزونی شکل، گیر افتاده بودند و به دلیل فضای زیادی که به این واسطه اشغال شده بود مخاطبان به کناره‌های دیوار هدایت شدند.

سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز 27

امیر راد کیوریتور این فستیوال در رابطه با این پرفورمنس به هنر آنلاین گفت: "گروه بتا" بر آمده از کارگا‌های است که هر سال در جریان فستیوال سی پرفورمنس برگزار می‌شود و هدف آن آموزش این مدیوم به افراد مختلف است.

وی ادامه داد: ما هر ساله نزدیک به سی نفر از افراد جوانی که در این حوزه حضور دارند را آموزش می‌دهیم. افرادی که در جشنواره‌های دانشجویی و غیره حضور دارند و از این کارگاه‌ها بیرون آمده‌اند.

این پرفورمنس آرتیست گفت: این گروه مثل یک ظرف می‌ماند  و افراد به آن وارد و خارج می‌شوند. "بتا" گروه حرفه‌ای است که در طول سال ده تا یازده اجرا در فضاهای گوناگون دارد و رویکرد آن مبتنی بر مسائل اجتماعی است.

راد گفت: در این پرفورمنس ایده کلی به گونه‌ای بود که پرداختن به یک پدیده در یک پروسه به ضد خودش بدل می‌شود. افرادی که درواقع احساس طردشدگی می‌کنند و معتقدند که عملا انسان‌های تنهایی هستند، زمانی که در یک کلونی که متشکل از طردشدگان است وقتی جمع می‌شوند عملا بر خلاف عملکرد و خواسته زندگی‌شان عمل می‌کنند و حول یک احساس مشترک با دیگران همراه می‌شوند.

عکس ها : فرزان قاسمی

ششمین فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند،  سی روز  سی ام دی‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران به کار خود پایان داد.