سرویس تجسمی هنرآنلاین: حامد مهریزی‌زاده در بیست و سومین اجرای ششمین فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز با ضرب سکه و در انداختن بازی مشهور به "بیخ دیواری" درباره ریشه واژه تومان و چگونگی ورودش به ایران صحبت کرد.

اجراگر در ابتدای این پرفورمنس با فروش سکه‌هایی به قیمت 600 ، 6000 و همت عالی در همان محل اجرا این سکه‌ها را به نام خریدارانش ضرب کرد.

سپس هر کدام از این خریداران با شرکت در بازی معروف به "بیخ دیواری" شروع به پرتاب این سکه‌ها به سمت دیوار گالری کردند. طبق قانون این بازی هر سکه‌ای که به دیوار نزدیک باشد برنده می‌شود.

A78A6517

در ادامه به دلیل این که دو نفر سکه‌های‌شان در یک نظم در کنار یکدیگر قرار داشت برای تعیین برنده این مسابقه شیر یا خط تعیین کننده بود که با انجام شیر یا خط در نهایت یکی از مشارکت‌کنندگان برنده این مسابقه شد.

حامد مهریزی‌زاده در این اجرا به ریشه‌یابی واژه تومان و چگونگی ورود این واژه به کشور و قراردادی شدن آن برای احتساب واحد پولی ایران صحبت کرد. او گفت "تومان ‌واژه‌ای مغولی به معنای ده هزار (۱۰۰۰۰) است. در بخش‌بندی‌های لشکری به ده هزار سرباز، تومان گفته می‌شد و فرمانده آن را امیرتومان می‌نامیدند."

او گفت که این واژه از دوران امپراطوری مغول (سدهٔ ۷) در سرزمین ایران متداول شده است.

این پرفورمنس آرتیست درباره مقیاس ذهنی و مشکلاتی که میان احتساب تومان و ریال در ایران وجود دارد گفت:"چون پول رسمی بر اساس ریال است و مردم در ذهن‌شان تومان را به کار می‌گیرند، مجبورند هرگاه که قیمتی را به ریال می‌شنوند آن را به تومان تبدیل کنند و این موضوع یک تلاش ذهنی بی‌فایده را بر ایرانیان تحمیل می‌کند که گاهی با خطا همراه می‌شود."

مهریزی‌زاده گفت: در بسیاری از مواقع نیز مشخص نیست که قیمت درج شده به تومان است یا ریال. چنین وضعیتی که دو واحد پولی متفاوت به این شکل (یکی رسمی و دیگری در میان مردم) وجود داشته باشد تنها در ایران حکمفرماست.

ششمین فستیوال سی پرفورمنس ، سی هنرمند ، سی روز تا سی دی ماه هر روز به جز جمعه و شنبه در موزه هنرهای معاصر برقرار است.