گروه تجسمی هنرآنلاین: موزه Mauritshuis در لاهه فراخوانی برای بازآفرینی نقاشی نمادین قرن هفدهمی یوهانس ورمیر اعلام کرد. این اثر، تابلوی معروف «دختری با گوشواره مروارید» است که بازسازی آن با نتایج عجیب و جالبی همراه بود.

در پاسخ به فراخوان موزه موریتشویس، بیش از ۴۸۰۰ تفسیر از نقاشی رنگ روغن معروف دختر جوانی که گوشواره‌ای بزرگ از گوش چپ او آویزان است، در اینستاگرام منتشر شد که این اثر را در عکس‌ها، طراحی‌های دیجیتالی، نقاشی‌های رنگ روغن، مجسمه‌، گلدوزی، اسباب‌بازی‌ها، وسایل مدرسه و.... دوباره خلق کردند.

موزه هیچ محدودیتی برای خلاقیت قائل نشد و تصاویر گاه عجیبی و غریبی در این مسابقه دیده شد. این دختر جوان این بار به عنوان نوزاد، مرد مسن، اردک یا حتی شخصیتی از فیلم آواتار ظاهر می‌شود. در بسیاری از تصاویر او متعلق به قرن بیست و یکم است و نماد‌هایی از این دوران مانند ماسک صورت، موبایل یا هدفون همراه اوست. قطعاً تعدادی از نسخه‌های دیجیتال نیز با هنر هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند.

موزه موریتشویس معمولاً این تابلوی معروف را در خود جای می‌دهد، اما به مدت هشت هفته از ماه فوریه، این اثر برای نمایشگاهی به آمستردام‌امانت داده می‌شود. در این مدت موزه موریتشویس قصد دارد به جای خالی گذاشتن دیوار، برخی از تفسیر‌های مردم از این تابلو را از طریق نمایشگر دیجیتال به نمایش بگذارند تا این اتاق به طور موقت به مکانی الهام‌بخش با حضور هر چه بیشتر هنرمندانی از داخل و خارج از کشور تبدیل شود.

ورمیر، یکی از مشهورترین نقاشان هلندی قرن هفدهم، به خاطر صحنه‌های صمیمی خانگی و استفاده خیره‌کننده از نور شهرت دارد. تابلوی دختری با گوشواره مروارید او به ادبیات و سینما نیز راه یافته است، از جمله در یک رمان تاریخی به همین نام در سال ۱۹۹۹ که داستانی تخیلی از خلق این تابلو را روایت می‌کند. آن کتاب در سال ۲۰۰۳ منجر به یک اقتباس سینمایی با بازی اسکارلت جوهانسون در نقش یک خدمتکار جوان در خانه ورمیر با بازی کالین فرث شد.

اگر می‌خواهید نقاشی اصلی را با جزئیات بیشتری بررسی کنید، یک ویژگی واقعیت افزوده به نام Pocket Gallery در برنامه رایگان Google Arts & Culture یک فضای نمایشگاه مجازی را ارائه می‌دهد که در آن می‌توانید تمام ۳۶ نقاشی ورمیر را ببینید و در مورد آن اطلاعات کسب کنید.