بعد از اخبار تدوین «سند ملی تئاتر کشور»، گلایه هنرمندان از اوضاع تئاتر و گفته‌ی ناصر کاظمی، مدیر کل اداره امور هنرهای نمایشی مبنی بر «مشکل تئاتر کشور با افزایش بودجه حل و فصل نخواهد شد، اتفاقی که می‌تواند راه‌گشا باشد؛ تغییر در ساختارهای تئاتر کشور است.» در حاشیه نمایش «ثقه‌الاسلام» در تالار سنگلج از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جویای امکان تحقق و تبدیل اداره کل هنرهای نمایشی به سازمان شدیم. 

 

اسماعیلی پاسخ داد: در وزارت فرهنگ کارگروهی تخصصی برای بررسی سند ملی تئاتر و ساختار جدید امور هنرهای نمایشی تشکیل دادیم. پیشنهادات اهل هنر را هم دریافت کردیم. ان‌شاءالله تا یکی دو ماه آینده بعد از بررسی نظرات کارگروه و اهالی هنر، ساختار پیشنهادی جدید به هیئت دولت خواهد رفت.

 

وزیر فرهنگ در ادامه پیرامون چگونگی تخصیص ۵۰ درصدی سرانه یک میلیارد تومانی به انجمن های نمایشی استان‌‌ها افزود: مطابق با برنامه‌هایی که از هر استان دریافت می‌شود. بعد از بررسی بودجه تخصیص داده خواهد شد. پول هست ولی کاملا برنامه‌ محور خواهد بود.

 

پیش از این اسماعیلی گفته بود:  امسال بودجه معاونت امور هنری حدود سه برابر افزایش پیدا خواهد کرد و علاوه بر آن با سازمان برنامه و بودجه هم به توافقات خوبی رسیده‌ایم و به وسیله ظرفیتی که تبصره ۹ بند «ه» ایجاد می‌کند بودجه ویژه‌ای برای تئاتر در نظر گرفته شده است.

وی افزوده بود: اقدام دیگر اختصاص سرانه یک میلیارد تومانی برای انجمن‌های نمایشی استانی بود که ان‌شاءالله تخصیص ۵۰ درصدی این سرانه در هفته آینده رخ خواهد داد.

 

زهرا عباسی