به گزارش هنر آنلاین به نقل ازمرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیام وزیر فرهنگ به شرح زیر آمده است:

«‎بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ 

‎سرزمین پهناور ایران در درازنای تاریخ پر افتخار خود، مهد ادیبان و سخنورانی بوده است که هر یک، سهمی انکار ناپذیر در غنای فرهنگ، هنر و اندیشه این جغرافیا داشته‌اند. در این میان، نقش ممتاز گوهر تابناکی چون عطار نیشابوری بر هیچ ناظر منصفی پوشیده نیست.

‎عطار به عنوان نمادی ارجمند از دوران عظمت نیشابور به شمار می رود.از همین روی شایسته است که همواره به سخنانش گوش سپرده شود و آموزه‌هایش مبنای بازسازی و باز آفرینی شکوه و عظمت گذشته قرار گیرد.

‎به راستی که عطار سهمی انکار ناپذیر در گسترش عرفان در سخن منظوم پارسی دارد تا جایی که شاعرانی چون شیخ محمود شبستری و مولانا جلال الدین محمد بلخی هم در مقابل او سر تکریم فرود آورده و مقام و منزلت او را ستوده‌اند و از او به عنوان روح عرفان یاد کردند.

‎عطار به مدد زبان ساده گوی و در عین حال فاخر و توانمند خود، توانست معرفت ذوقی و شهودی را جامه‌ نظم پارسی بپوشاند و سپس آن را برای مولانا ، حافظ ، سعدی و عارفان پس از خود به یادگار بگذارد. سیرت علمی و عملی او نیز نقش فراوانی در پیراستگی عرفان از آسیب‌ها و آفت‌ها داشت. او همچون ناصر خسرو، این قیمتی دّرّ لفظ دَری و مرواریدِ سخن پارسی را به پای زورمداران و قدرتمندان زمان خود نریخت و هرگز شعر شیوا و فصیح خود را به مدح ظالمان آلوده نکرد. عطار، بر خلاف برخی از شاعران هم دوره خود، مردم نیشابور را در فتنه‌ بزرگ مغول تنها نگذاشت و از عهد خود با خدای خویش نگریخت.

‎هر چند جهان امروز، عطار را به نیکی و نکویی می‌شناسد و ترجمه ها و شرح های فراوانی از مجموعه آثار او صورت گرفته است که مایه الهام نویسندگان، شاعران و فیلسوفان بسیاری در شرق و غرب عالم شده است، اما این شناخت کافی نیست ؛ چرا که بزرگداشت مفاخر و بزرگانی چون شیخ عطار،در حقیقت بزرگداشت یک جامعه است و کسانی که در این حرکت شرکت می‌کنند، علم و دانش و فرهنگ را ارج می‌نهند. بازگویی، بازنمایی ، شناسایی و شناساندن گفته‌ها و نکته‌های حکما و علمای دوران گذشته، روح و روان انسان امروز را پرطراوت و اندیشه و تفکر مردم قرن بیست‌ویکم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۲۵فروردین روز بزرگداشت شیخ فریدالدین عطار نیشابوری فرصت مغتنمی است تا آحاد معرفت جوی جامعه به ویژه نسل جوان با مبانی و بنیان‌های فکری این سخنور بزرگ بیشتر آشنا شوند. 

‎بی‌شک احیای هویت اسلامی و نمایاندن مفاخر اسلامی چون عطار نیشابوری به منظور الگوسازی فکری برای تمدن نوین ایرانی اسلامی، ضرورتی تام دارد. 

‎روزآمد کردن شخصیت شیخ عطار نیشابوری و شناساندن او و بزرگداشت این شخصیت والامقام، از جمله ضرورت‌های اولیه در شناسایی شخصیت‌های برجسته ایران اسلامی است. 

‎این جانب این روز فرخنده را که در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان واقع شده است و با روز گرامی‌داشت قدس عزیز مقارن گردیده به تمامی دوستدارانِ آثار و مفاخر فرهنگی ایرانِ بزرگ در جای جای میهن اسلامی و خارج از کشور تبریک می گویم و تلاش دست اندرکاران گرامی‌داشت این شخصیت برجسته و کم نظیر را در شهر فرهنگ پرور نیشابور صمیمانه قدردانم.»